از بازار فولاد چه خبر؟

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) ۱۷ مرداد مصادف با 07/08/2024 در ساعت 2:12 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

در حالی که گرمای تابستان و ادامه قطعی برق برای فولادسازان کشور مشکلات فراوانی ایجاد کرده است؛ از جمله توقف صادرات و کاهش شدید تولید؛ حجم بالای صادرات چین با قیمت پایین شرایط بازار جهانی را دستخوش تغییر کرده است.

قیمت بیلت چین در 5 آگوست با کاهش حدود 20 یوان، به 3130 یوان رسید. بازار داخلی چین به دلیل تغییر استاندارد میلگرد، تولید را کاهش داد و فولادسازان تصمیم به صادرات ذخایر خود گرفتند و محصولات فولادی چین با قیمت پایین و حجم بالا وارد بازار جهانی شد. در پنج ماه اول سال جاری، رشد صادرات فولاد چین نسبت به سال گذشته 25 درصد بوده است. پیش بینی می شود حجم صادرات چین تا پایان سال 2024 به بیش از 100 میلیون تن افزایش یابد. دلیل اصلی کاهش تولید و افزایش صادرات چین نبود تقاضا در بازار داخل، کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان و داده های اقتصادی از جمله کاهش در PMI و GDP است.

تمرکز اصلی صادرات چین در بازار های آسیایی است. قیمت پایین محصولات چین، تولیدکنندگان هند و ویتنام را ترغیب به استفاده از محصولات وارداتی کرده است. در ترکیه نیز تولید فولاد با قیمت های قراضه وارداتی توجیه اقتصادی ندارد و آنها محصولات میانی ارزان قیمت را از چین وارد میکنند. با وجود کاهش تولید و فعالیت های ساخت و ساز در منطقه غرب آسیا، محصولات چین با قیمت پایین در بنادر مختلف امارات، عمان و عربستان در دسترس است. برای مثال قیمت صادراتی بیلت چین به امارات با 490 دلار CFR گزارش می شود.

برای مقابله با زیرفروشی چین، کشورها سیاست های مختلفی را اتخاذ کردند:

1️⃣سیاست مشابه چین، یعنی کاهش قیمت صادراتی و ارزانفروشی؛ مانند هند:
هند به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد تصمیم دارد تا در سال های آینده در تولید فولاد از چین پیشی بگیرد. این در حالی هست که در هند در ماه­های آپریل و می 2024، بالاترین میزان واردات فولاد در پنج سال گذشته اتفاق افتاده است. به تازگی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هند سعی کردند وارد بازی رقابتی با چین شوند و برای ورود به بازارهای اروپایی و آفریقایی، فولاد های ارزان قیمت را به بازارها پیشنهاد می دهند.

2️⃣افزایش حمایت‌های دولتی برای کاهش عوارض صادراتی و اعمال عوارض روی محصولات ارزان قیمت چین؛ مانند روسیه و ویتنام.

مسئله مهم برای حفظ بازار صادرات ایران بررسی دو نکته زیر است.

1- کاهش قیمت محصولات فولادی تا چه میزان برای فولادسازان داخل کشور، با توجه به سودآوری، میسر است؟

2- چطور میتوان جایگاه کشور را در بازار بین المللی حفظ نمود؟ در حالی که قیمت‌های مشابه قیمت‌های ارزان ایران، در بازار وجود دارد و حتی محدودیت‌های تحریمی روی این محصولات وجود ندارد.

دیدگاه ها