از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 2 از 2)

سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۹ مرداد مصادف با 30/07/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

🔶Copper
🔹LME:
در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند کاهش داشت و با 190 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 29 جولای به 9,026 دلار رسید. کاهش تقاضا، بالا بودن موجودی انبار به ویژه انبارهای آسیایی، و ثبات شاخص دلار، دلیل کاهش قیمت مس در بازار spot و بازار فیوچر بود. با افزایش سفارش ها، مشاهداتی مبنی بر افزایش جزیی تقاضا در بازار دیده می شود، اما فروشنده ها قیمت را کاهش نمی دهند.
🔹SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با کاهش تقاضا روند کاهشی داشت و با حدود 413 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 30 جولای به حدود 10,074 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. در اواخر هفته، کاهش نرخ بهره وام توسط دولت، باعث حمایت قیمت مس شد. تولید محصولات خانگی در جون افزایش یافت ولی صادرات مس در ماه جون به بالاترین میزان خود رسید.

🔶Aluminum
🔹LME:
در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم با کاهش تقاضا روند کاهشی داشت با 49 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 29 جولای به 2,250 دلار رسید. بالا بودن موجودی انبار موجب کاهش قیمت در بازار spot و بازار فیوچر شد. افت قیمت مس و افزایش قیمت آلومینیم چین، در قیمت آلومینیوم LME موثر بود.
🔹SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم با کاهش تقاضا و افزایش عرضه داخلی، روند کاهشی داشت و با 49 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 30 جولای به 2,596 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در اواخر هفته کاهش پریمیوم و کاهش نرخ بهره وام در چین، عامل حمایتی قیمت آلومینیم بود. موجودی انبار آلومینیم در چین در بالاترین میزان خود در سه سال اخیر قرار دارد. در چین صادرات آلومینیوم به دلیل سودآوری بالا، ادامه دارد که موجب افزایش نقدینگی در واحدهای تولید آلومینیم می شود.

🔶Lead
🔹LME:
در بورس فلزات لندن قیمت سرب با 16 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 29 جولای به 2,067 دلار رسید. کاهش قیمت سایر فلزات در کاهش قیمت سرب موثر بود. در این هفته موجودی انبار LME به ویژه در سنگاپور کاهش یافت. در اواخر هفته بازار سرب LME تحت تاثیر بازار چین با افزایش قیمت مواجه شد.
🔹SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با 19 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 30 جولای به 2,658 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. پیچیدگی در بازار سرب ادامه دارد. از طرفی واردات سرب به دلیل سودآوری افزایش یافته است. با افزایش عرضه داخلی شاهد کاهش موجودی انبارها هستیم. تقاضا از سوی بازار محدود است و فروشنده ها قیمت را کاهش نمی دهند.

🔶Zinc
🔹LME:
در بورس فلزات لندن قیمت روی با کاهش تقاضا روند کاهشی داشت و با 89 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 29 جولای به 2,637 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت.
🔹SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت روی با کاهش تقاضا روند کاهشی داشت و با حدود 111 دلار کاهش نسبت هفته گذشته، در 30 جولای به 3,090 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. خریدها محدود و در قیمت پایین انجام می شود و فروشندگان بالاجبار پریمیوم را کاهش دادند.

دیدگاه ها