از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 1 از 2)

سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۹ مرداد مصادف با 30/07/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

🔹در مناقصه های هفته گذشته، معاملات بیلت ایران با قیمت 472 دلار انجام شد. البته اکثر شرکت های تولیدکننده به دلیل قطعی برق تولید ندارند و حتی از تعهدات قبلی خود عقب هستند که سبب نارضایتی خریداران شده است. در بازار داخلی با وجود کاهش عرضه، به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت در تمامی محصلات نهایی فولادی هستیم. از جمله در شمش، میلگرد، محصولات ورق و در زنجیره بالاتر، اسلب و بیلت قیمت ها کاهش داشتند.

🔹استاندارد جدید تولید میلگرد در چین از 25 سپتامبر (۴ مهر) به اجرا درخواهد آمد. به همین دلیل قیمت محصولات فولادی چین کاهش پیدا کرده است. در بازار داخلی چین، بیلت با بیست یوان کاهش به 3150 یوان رسید. قیمت های بیلت صادراتی چینی از 460-470 دلار با حجم بالا در بازار های مختلف پیشنهاد می شود.

🔹اسلب چین برای بازار ایتالیا 560-580 تا 600 دلار CFR اعلام شد. فروشندگان در هند اسلب را 550 دلار CFR ایتالیا اعلام میکنند. قیمت پیشنهادی روسیه حدود 500-520 دلار CFR برای ایتالیا است. قیمت اسلب در ترکیه 545 اعلام شد. به طور کلی شاهد کاهش عرضه اسلب روسیه هستیم. قیمت اسلب دریای سیاه 455 دلار FOB اعلام شد.

🔹قیمت بیلت در چین 500 تا 505 دلار CFR ترکیه پیشنهاد شد. بیلت مالزی هم 520 دلار اعلام شد. قیمت بیلت روسیه 500 تا 505 دلار عرضه می شود.

🔹تقاضای ضعیف میلگرد به دلیل عرضه بالای میلگرد چین در بازار جهانی کاهشی بود. و در نتیجه تقاضای ضعیفی برای میلگردهای روسیه، ترکیه و حتی ایران دیده می شود. البته تولید کنندگان ایرانی با توجه به مشکلاتی که نرخ ارز نیمایی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است و البته ادامه قطعی برق، قادر به عرضه محصولات خود در بازار جهانی نیستند. اما اگر شرایط فراهم بود، به دلیل قیمت پیشنهادی از سوی چین، میلگرد ایران توان رقابت در بازار جهانی را نداشت بطوریکه حتی میلگرد روسیه با قیمت 530 دلار مشتری بالقوه ای ندارد.

دیدگاه ها