کیوان جعفری طهرانی در ورکشاپ صادرات زغالسنگ مطرح کرد: راه حل احیای صادرات زغالسنگ ایران به هند/ FATF باید پذیرفته شود

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳

کارشناس ارشد بازارهای جهانی معدن و صنایع معدنی ضمن تحلیل بازارهای صادراتی زغال ایران مثل هند و پاکستان به تشریح مهمترین تهدیدها و فرصت ها برای این محصول در بازارهای جهانی پرداخت.

او افزود: در رابطه با صادرات اسناد ما با تغییر گواهی مبدا همراه شده است. عمان ۵ هزار دلار می گرفت تا گواهی مبدا صادر کند. در صورتی می توانیم گواهی مبدا بگیریم که کالای مشابه در آن کشور تولید شود. برای صادرات چین گواهی مبدا نیاز است اما برای اینکه به هند صادر شود از عمان گواهی مبدا گرفته شده است.

طهرانی با بیان اینکه در حاشیه خلیج فارس کشوری نداریم که تولیدکننده زغالسنگ باشد، گفت: مشکلات فعلی راه حل اش پذیرش اف ای تی اف است برای اینکه تحریم ها کاهش پیدا کند. ما همیشه هندوستان را به عنوان حیاط خلوت خودمان استفاده کردیم اما حالا چطور می توانیم برای صادرات به هند و پاکستان از حیات خلوت کشور دیگری استفاده کنیم؟ ما برای صادرات زغالسنگ نیاز به اسنادی داریم که اثبات کند که این کالا برای ماست.

این کارشناس ارشد بازارهای جهانی معدن گفت: وضعیت صادرات به سیاست های دولت جدید مربوط است. گفته شده که موضوع ارز نیمایی در دولت چهاردهم و تیم اقتصادی دکتر پزشکیان اصلاح می شود.تا زمانی که اف ای تی اف را قبول کنیم مشکلات برای صادرات وجود دارد. برخی گفتند اگر نرخ نیمایی اصلاح شود کالاهای اساسی گران می شود. چرا که وظیفه دولت این است که برای کالاهای اساسی یارانه بدهد. اگر یارانه از جیب شرکت های بورسی باشد متضرر می شوند. بورس با انتخاب دکتر پزکشیان سبز شد که طبیعی هم بود و حالا ریال هم تقویت شد. اگر دکتر جلیلی انتخاب می شد دلار تا ۶۵ هزار تومان افزایش می یافت و بورس هم قرمز می شد.
طهرانی ادامه داد: این سیاست ها هستند که تجارت را تعریف می کند. ما با کشورهایی می توانیم تجارت کنیم که رابطه سیاسی داشته باشیم. به عنوان مثال مراکش یکی از کشورهایی در شمال آفریقا و منا است که با آن رابطه سیاسی نداریم. ما با خیلی از کشورهای آفریقایی که مرز دریایی دارند رابطه نداریم. تمام کالاهایی که کانتینری هستند در گرو تجارت دریایی است. ولی دلیل نمی شود که از کشورهایی که با  آنها رابطه سیاسی نداریم، شناخت علمی هم نداشته باشیم. اگر واقعا بخواهیم به فکر پروژه های فراسرزمینی باشیم نیاز است که تیم دیپلماسی مان با کشورهایی مثل مراکش رابطه برقرار کند.  اگر بخواهیم به صادرات زغال برگردیم باید این اقدامات را انجام دهیم.

او افزود: استرالیا نسبت به آفریقای جنوبی زغال با کیفیت تری دارد. در حال حاضر استرالیا زیرساخت های قوی در زغالسنگ دارد و کیفیت خیلی بالایی دارد و حتی نسبت به آفریقای جنوبی پیشتاز است. فارغ از اینکه ایران رابطه سیاسی خوبی هم با آفریقای جنوبی ندارد و الان واردات عمدتا از استرالیا انجام می شود. اگر قرار است که زغال کک شو روسیه به هند برود چرا خودمان استفاده نکنیم؟ با اینکه رابطه سیاسی خوبی با روسیه داریم ولی الان هیچ کدام از دو شرکت کوره بلند ایران هنوز ابراز علاقه نکرده اند. اما به طور کلی سیاست های زغالی ایران روسی است. حتی با وجود اینکه استانداردهای ذوب آهن اصفهان سه کوره دارد که دو کوره آن فعال است همچنان بر اساس استاندارد روسیه عمل می کند.

منبع : معدن۲۴

دیدگاه ها