از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 2 از 2)

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۲۹ خرداد مصادف با 18/06/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

🔸Copper
🔹LME:
در بورس فلزات لندن، در 12 جون آمار منتشر شده مبنی بر احتمال افزایش GDP آمریکا، باعث افزایش قیمت فلزات شد. از جمله مس که در 12 جون افزایش قیمت 185 دلاری داشت. اما قیمت مس در مجموع در این هفته به دلیل تقویت شاخص دلار آمریکا روند کاهشی داشت. به طوری که با کاهش 94 دلاری نسبت به ابتدای هفته در 17 جون به حدود 9,665 دلار رسید. پیش بینی می شود روند کاهشی مس ادامه داشته باشد. علاوه بر عوامل اقتصاد کلان، کاهش تقاضا از جمله عوامل کاهش قیمت مس بوده است. در این هفته با ادامه افزایش عرضه، موجودی انبار LME افزایش یافت که عمدتاً در آسیا متمرکز شده است.
🔹SMM:
قیمت مس در بورس فلزات شانگهای روند کاهشی داشت و با 150.5 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 18 جون به 10,855 دلار رسید. با ادامه کاهش قیمت مس در گزارش های امروز شاهد تخفیف های 130 تا 160 یوانی بودیم. متوسط پریمیوم های مس 140 یوان گزارش شد. با کاهش قیمت مس، صنایع پایین دستی به تدریج شروع به افزایش موجودی انبار خود کردند.
موجودی انبار مس در چین در مجموع در این هفته کاهش داشت. در ادامه کاهش عرضه قراضه مس، قیمت آن بالا ماند.

🔸Aluminum
🔹LME:
در بورس فلزات لندن، قیمت آلومینیوم در مجموع روند کاهشی داشت و با 32 دلار کاهش نسبت به ابتدای هفته در 17 جون به 2,501 دلار رسید. موجودی انبار آلومینیوم در LME کاهش داشت.
🔹SMM:
قیمت آلومینیوم در بورس فلزات شانگهای نیز روند کاهشی داشت و با 63.5 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 18 جون به 2,810 دلار رسید. با توجه به off-season و کاهش صادرات، میزان سفارش ها کاهش یافته و در نتیجه نرخ تولید کاهش پیدا کرده است. در این هفته موجودی انبار آلومینیوم در چین کاهش داشت.

🔸Lead
🔹LME:
در بورس فلزات لندن، قیمت سرب نوسان 34 دلاری را تجربه کرد. قیمت در ابتدای هفته افزایش داشت و سپس روند کاهشی را با شیب ملایمی طی کرد و در 17 جون به 2,156 دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشت. موجودی انبار سرب LME در این هفته افزایش یافت.
🔹SMM:
قیمت سرب در بورس فلزات شانگهای با افزایش نگرانی ها ناشی از کمبود عرضه، روند افزایشی داشت. در این هفته سرب با 24 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 18 جون به 2,592.5 دلار رسید.

🔸Zinc
🔹LME:
در بورس فلزات لندن، قیمت روی در این هفته نوسانات شدیدی داشت که ناشی از تاثیرپذیری احساسات بازار از تغییرات مورد انتظار در نرخ بهره آمریکا بود. در 12 جون افزایش 123 دلاری و تا 14 جون کاهش 127 دلاری را شاهد بودیم و در نهایت در 17 جون با 48 افزایش به 2,815 دلار رسید. موجودی انبار روی در LME کاهش یافت. پیش بینی می شود نوسانان شدید حول میانگین هفته، ادامه داشته باشد.
🔹SMM:
قیمت روی در بورس فلزات شانگهای روند کاهشی داشت و با 37 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 18 جون به 3,232 دلار رسید. با توجه به روند نزولی قیمت روی در چین، در قیمت معاملات و پریمیوم شاهد تخفیف بودیم.

دیدگاه ها