از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش ۱ از ۲)

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۲۲ خرداد مصادف با 11/06/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

همونطور که می‌دانید این هفته به دلیل برگزاری فستیوال Dragon boat Festival چین چند روز تعطیل بود. 

همچنان قیمت کامودیتی ها تحت فشار ایندکس دلار قوی است چون این هفته در تاریخ های دوازده و سیزدهم ژوئن نشست فدرال رزرو را داریم که در آن تصمیم گیری در مورد نرخ بهره انجام می گیرد. به احتمال بسیار زیاد نرخ بهره در همین سطوح بالای فعلی باقی خواهد ماند و اولین انتظار برای تغییر یا تعدیل نرخ بهره، ماه سپتامبر رخ خواهد داد.

آخرین قیمت های بیلت در جنوب شرق آسیا نسبت به یکی دو هفته گذشته افزایش نشان می دهد. ویتنام طی دو هفته اخیر حدود 10-11 دلار کاهش قیمت داشت و به حدود 507 دلار CFR رسید ولی چینی ها بیلت را 495 دلار آفر دادند. در اندونزی قیمت 500 دلار فوب بود.

اسلب CIS هم در 465 دلار FOB دریای سیاه ثابت است. در بازار CIS، ترکیه و اروپا، سکون معاملاتی و ثبات قیمت ها در کف مشاهده می شود.

در CIS در روسیه قیمت ها 495 دلار FOB گزارش شده که معادل 515 دلار برای شمال ترکیه فروش انجام شده است. در بنادر شرقی روسیه قیمت بیلت صادراتی 590 دلار بود.

اسلب FOB اندونزی حدود 530 دلار است. بازار به خصوص در حوزه ورق و محصولات تخت تقریبا ضعیف است. در مجموع وضعیت تجارت اسلب در دنیا به شدت افت کرده است. به طور مثال در کشور برزیل 42 درصد افت صادرات اسلب را در ماه می داریم و به شدت واردات از کانادا و مکزیک کاهش داشته است.

در کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش جزئی نسبت به هفته های گذشته بیلت به 530 دلار FOB رسیده است. روند میلگرد در کشورهای حوزه خلیج فارس کمی متفاوت بود. عربستان قیمت های میلگرد را افزایش داد. در حالی که فولادسازان امارات کاهش قیمت 20 دلاری را این هفته روی میلگرد اعمال کردند و در برخی از کارخانه ها قیمت 580 دلار را داریم. از آنجایی که تعطیلات عید قربان در پیشرو است، فعالیت های پررونق مورد انتظار نیست.

در بازار ترکیه هم قیمت های میلگرد ثابت بوده و تغییری در میزان تقاضا رخ نداده هرچند که در بازار ترکیه افزایش اندکی در قیمت قراضه ایجاد شد و 383 تا 386 دلار قیمت قراضه 80-20 تحویل ترکیه را داریم. بازار منتظر اولین تحرکات در حوزه تقاضا و افزایش درخواست‌ها به دلیل کاهش تولید چین و کاهش سطح ذخایر است.

در بازار ایران چند مزایده صادراتی برای بیلت روی قیمت 480 دلار انجام شد. با کاهش تولید به دلیل قطعی برق در فصل گرما، شاهد افزایش قیمت بیلت هستیم. از جمله دیروز شاهد افزایش قیمت بیلت داخلی در بورس کالا بودیم.

دیدگاه ها