از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش ۱ از ۲)

سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۸ خرداد مصادف با 28/05/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

🔹Billet:
در مورد بیلت، این هفته بازار تقریبا ساکتی رو داریم. برای CIS قیمت ها فوب 495-500 دلار است. اما برای تحویل ماه جولای تا 515 دلار CFR برای ترکیه هم پیشنهاد شد که خریدار زیادی وجود ندارد.

بیلت تانگشان هم کاهش داشته و به 3,540 یوان رسیده است. یک رکود نسبی تو بازار است و عملا خیلی صادرات فعالی اتفاق نمی افته.

از سمت ایران هم به علت بخشنامه های بانک مرکزی مبنی بر برگشت کل ارز صادراتی به سامانه نیما و توقف واردات طلا بجای ارز صادراتی عملا فروش جدیدی نداشتیم. شرکت های بزرگ هیچ کدام به دلیل مشکلات فوق، صادراتی رو نداشتند.

کارخانه ها در حال مذاکره برای حوالی 475-480 هستند ولی قیمت هایی که واقعا معامله میشه در بازار عمدتا تناژ پایین توسط شرکت های قوسی یا القایی یا فروش های ریالی است که به روش های مختلف بازرگان ها صادر میکنند. تقریبا از 410-420 دلار درب کارخانه تا 450 دلار درب کارخانه قیمت بسته به نوع شمش فولادی و کیفیت متغیر است.

🔹Slab:
در مورد اسلب، این هفته اسلب CIS حدود 10 دلار افزایش قیمت داشت و تا 465 دلار فوب هم اعلام شد. بعضا روس ها اسلب رو تا 500 دلار CFR برای ترکیه اعلام کردند اما معامله خاصی اتفاق نیفتاده و بازار فعالی وجود ندارد.

چینی ها هم تلاش کردند قیمت رو بالا ببرند ولی به دلیل اینکه بازار محصولات تخت به خصوص اروپا و آمریکا با افت قیمت مواجه بوده، قیمت بالاتر از سمت چین و شرق آسیا مورد پذیرش قرار نگرفت. نهایتا برای اسلب 520 دلار فوب چین رو داشتیم.

دیدگاه ها