قیمت مس در بازار جهانی واقعی نیست

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیلگر و کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی ضمن تحلیل وضعیت قیمت مس در بازار جهانی تصریح کرد که باید کالاهایی را صادر کرد که نوسان کمتری دارند.

کیوان جعفری طهرانی در رویداد جامع معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: اتفاق ها و تحولاتی را که در سطح دنیا شاهد هستیم همگی واقعی نیستند. چین در هفته گذشته به اشتباه خود اذعان کرد و تلاش کرد بازار مسکن خود را احیا کند. چین در دوره شی جین پینگ به سمت احیا ایدئولوژی کمونیستی خود رفته است. دفاع از یکسری ایدئولوژی دیگر در دنیا جایگاهی ندارد.

او افزود: چین در سال ۲۰۱۰ به رشد اقتصادی ۱۰.۵درصد رسیده بود اما در چند سال اخیر به رشد حدود ۵ – ۶ درصد رسیده است. متأسفانه دولت ها سعی نمی کنند از تجارب دولت های قبلی استفاده کننده و چین هم به همین شکل عمل کرد. حرکت هایی که چین در بازار کامودیتی ها ایجاد می کند همگی واقعی نیستند، افزایش ۲۵۰۰ دلاری قیمت مس واقعی نیست.البته در نیمه دوم سال شاهد کاهش قیمت مس خواهیم بود. در حال حاضر شرایط ژئوپولتیکی خاصی وجود دارد که باعث اثرگذاری بر قیمت کامودیتی ها شده است‌.

جعفری طهرانی ادامه داد: تحریم آمریکا بر صنعت نیکل روسیه بسیار مهم است. یک کامودیتی قیمت یک کامودیتی دیگر را بالا می کشد. طلا قیمت مس را بالا می برد و مس قیمت نقره را بالا می کشد. در این بین قیمت فولاد شرایط بهینه ای ندارد. اما امروز کامودیتی ها می توانند کالای سرمایه باشند، وقتی نوسان یک کامودیتی زیاد است یعنی قابل استناد نیست.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد گفت: در ایران اما دو ماه از ابتدای سال می گذرد اما صادرکنندگان کشور نمی دانند در کجا قرار دارند و اجبار به عرضه ارز در سامانه نیما یک زنگ خطر است.
جعفری طهرانی تصریح کرد: در دنیا ما دو‌ بورس مهم فلزات لندن‌ و فلزات شانگهای را داریم ولی عربستان کاری کرد که این ها انبارشان را به شهر جده آوردند.

منبع: معدن۲۴

دیدگاه ها