نمایش نوار ابزار

«خانمان» در گفت‌وگو با تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن بررسی می‌کند: رکود، مهمان ناخوانده بازار فولاد

یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲
این روزها رکود در تمام بازار‌ها جاخوش کرده و بازار فولاد هم در فصل تابستان میزبان این مهمان نا‌خوانده است. افزایش قیمت ارز، محدودیت در تامین انرژی و سیاست‌های ناکار‌آمد دولت در قیمت‌‌گذاری را می‌توان از دلایل گرانی و از رونق افتادن چرخ معاملات این بازار دانست.
اما آنچه به رکود بازار فولاد دامن می‌زند، کسادی بازار ساخت‌وساز است. شنیده‌‌ها حاکی از آن است که سرمایه‌‌گذاران به علت افزایش قیمت ارز و مصالح ساختمانی از این بازار دلسرد شده و برای ساخت‌وساز به کشور‌ ترکیه مهاجرت کرده‌اند. از آنجا که فولاد نقش کلیدی در زمینه بازسازی و ایجاد زیرساخت‌ها بازی می‌کند، ارتباط تنگاتنگی بین سرانه مصرف فولاد یک کشور با توسعه‌یافتگی وجود دارد. بنابراین رکود بازار فولاد می‌تواند زنگ خطری برای رشد اقتصادی کشور محسوب شود. در گزارش امروز «خانمان» در گفتوگو با تحلیل‌گر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ آهن به واکاوی علت رکود بازار فولاد پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
کاهش پروژه‌های ساخت‌وساز
کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن به «خانمان» گفت: رکود بازار فولاد در کشور ریشه در کاهش سرانه مصرف فولاد دارد، به طوری که ۶ سال پیش مصرف فولاد به ازای هر نفر حدود ۲۷۰ کیلوگرم بود، ولی در حال حاضر به ۱۳۰ کیلوگرم و حتی کمتر رسیده است.
وی با بیان این‌که با کاهش پروژه‌های ساخت‌وساز مصرف فولاد هم کاهش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: وعده دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن این ذهنیت را ایجاد کرد که مصرف سرانه فولاد افزایش پیدا می‌کند، اما محقق نشد و درحد شعار باقی ماند.
اژدهای زرد به رکود دامن زد
جعفری طهرانی با بیان اینکه رکود بازار فولاد در چین مزید بر علت شده است، تشریح کرد: اقتصاد چین به عنوان بزرگترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان بیمار است، طبیعتا روی اقتصاد جهانی تاثیرگذار خواهد بود. در اواخر ماه هشتم میلادی به سر می‌بریم و هنوز چین موفق نشده به ‌پیشبینی‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده دست پیدا کند. کارشناسان معتقدند، با توجه به این‌که معدل رشد اقتصادی ۷ ماه گذشته چین زیر ۳.۵ درصد است، در طول ۴ماه پایان سال نمی‌توان انتظار معجزه داشت. تحقق نیافتن رشد اقتصادی ۵ درصدی چین دور از انتظار نیست، چراکه سال قبل هم رشد ۶ درصدی را تعیین کرد، اما به ۳.۵ درصد دست پیدا کرد.
این تحلیل‌گر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با تاکید بر این‌که اگر چین نتواند به برنامه‌های موردنظر دست پیدا کند، روی کل بازار کامودیتی‌ها از جمله فولاد تاثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: چین در شرایط بحرانی به سر می‌برد و با کاهش مصرف سرانه فولاد، کاهش و پیر شدن جمعیت، افزایش بیکاری و کاهش خریدوفروش مسکن روبه‌رو است و به همین علت تصمیم گرفته با اعمال امتیازات خاصی در زمینه اعطای وام بانکی  و خرید مسکن و تزریق پول موجب افزایش رشد اقتصادی شود، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد موفق خواهد شد یا خیر.
فرمولی ناکارآمد برای قیمت‌گذاری
این تحلیل‌گر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن، در پاسخ به این سوال که چرا قیمت فولاد ایران نسبت به سایر کشورهای جهان گران‌تر است، گفت: فرمول قیمت‌گذاری از ابتدا بر اساس نرخ فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان بوده، حتی بعد از عرضه در بورس هم شاهدیم کم ‌و بیش برمبنای همان فرمول قیمت‌گذاری می‌شود. در طول پنج ماهی که از سال۱۴۰۲ می‌گذرد، شاهد کاهش قیمت بازار جهانی در محصولات چرخه زنجیره فولاد هستیم، ولی نرخ‌گذاری در کدال ماه به ماه افزایش پیدا کرده و دو ماه است که این عدد به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده که مغایر با قیمت بازار جهانی است.
وی تاکید کرد: فرمول قیمت‌گذاری باید اصلاح شود و بیشتر از این‌که وابسته به فروش داخلی باشد، باید بازار صادراتی ملاک عمل قرار گیرد.
اصلاح قیمت در راه است
وی در پاسخ به این سوال که آیا روند افزایشی قیمت فولاد ادامه‌دار است، گفت: قیمت‌های بازار داخلی نسبت به بازار جهانی از آبان و آذر ماه اصلاح و به قیمت‌های بازار جهانی نزدیک می‌شود.
جعفری طهرانی با اشاره به اینکه رکود بازار فولاد شدیدتر از سال گذشته است، تشریح کرد: سال گذشته به علت جنگ اوکراین و روسیه قیمت‌ها در بازار فولاد هیجانی بالا رفت ولی امسال چنین تغییر و تحولی را شاهد نیستیم؛ مگر اینکه جنگ اوکراین به پایان برسد و محصولات فولادی روسیه بدون محدودیت تحریم به بازار سرازیر شود که به علت اشباع  بازار موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. از سویی دیگر اوکراین هم یکی از تولیدکنندگان گندله است و صادراتش به بازار اروپا افزایش پیدا می‌کند که مسلما روی قیمت محصولات بالادستی تاثیرگذار خواهد بود. درکل می‌توان این‌طور استنتاج کرد که وضعیت بازار فولاد در ادامه ۲۰۲۳ مطلوب نخواهد بود، مگر اینکه تغییر و تحول بزرگی در بازار جهانی رخ دهد.
در انتظار پروژه‌های ساختمانی
جعفری طهرانی در پاسخ به این سوال که آیا رکود بازار فولاد در کشور تداوم می‌یابد، گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا پروژه‌های جدیدی وارد مدار خواهد شد که موجب افزایش مصرف سرانه فولاد شود یا خیر.
دیدگاه ها