نمایش نوار ابزار

جمعه ۲ دی ۱۴۰۱

تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» اعلام کرد؛ افزایش قیمت کامودیتی‌ها/گشایش در بازار فولاد ایران در دستان دولتمردان

تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن به «جهان صنعت نیوز» گفت:  تغییر سیاستها در چین منجر به رونق اقتصادی ایران خواهد شد اما ادامه روند توسعه کشورمان به شرایط اقتصادی خودمان مرتبط است.

تغییر سیاستهای چین در قبال قرنطینه سراسری و توقف سیاست کووید صفر (به صفر رساندن کرونا) بر بازار فلزات جهان تاثیر مثبت گذاشته است و امیدها به افزایش قیمت فولاد، سنگ آهن، مس و  در کل کامودیتی‌ها را بالا برده است. این مساله به طور حتم روی ایران نیز تاثیر گذار است اما مساله مهم اینکه دولت و وزارت صمت باید شرایط مثبتی را برای فعالان معدنی فراهم کنند، موضوعی که کمتر دیده می شود.
در این خصوص تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن به «جهان صنعت نیوز» گفت: بر خلاف خبرهایی که اخیرا منتشر شده باید گفت که آمار کرونا در چین به صفر نرسیده بلکه افزایش هم یافته است. اما مساله جدید این است که دولت چین از سیاست کووید صفر عقب نشینی کرده است؛ چراکه قبل از آن تاکید داشت به هر قیمتی که شده باید آمار کرونا به صفر برسد و برای این موضوع بارها قرطینه سراسری را به خصوص در شهرهای بندری اعلام کرده بود که این سیاست باعث کاهش رشد اقتصادی  چین شده بود.

گشایش اقتصادی در بازار ایران

کیوان جعفری طهرانی تصریح کرد: در حال حاضر پیرو اعتراضات اخیر مردمی در این کشور، دولت چین از این سیاست عقب نشینی کرده است. حال عقب نشینی چین از سیاست کووید صفر باعث می شود که قیمت کلی کامودیتی ها و محصولات زنجیره فولاد به علت افزایش تقاضا افزایش پیدا کند.او ادامه داد: گشایش اقتصادی چین به طور ۱۰۰ درصدی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده بسیاری از کالاهای دنیا از جمله فولاد باعث خواهد شد که رونق اقتصادی ایجاد شده و گشایشی در بازار فولاد ایجاد شود.
طهرانی در رابطه با این پرسش که تحت تاثیر این سیاست چین، ایران چه شرایطی خواهد داشت، گفت: این سیاست به طور حتم در همه کشورها از جمله ایران باعث گشایش اقتصادی خواهد شد. به طور حتم در بازار ایران تاثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

روسیه و هند رقبای سرسخت ایران

تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن همچنین با اشاره به اینکه ایران باید هشیارانه عمل کند، گفت: واقعیت این است که نباید فراموش کنیم روز به روز رقبای قدرتمندتری وارد بازار می شوند. به طور مثال از ۷-۸ ماه قبل که روسیه با قدرت وارد بازار فولاد شده روی قیمتها تاثیر گذاشته است. حتی در در بحث صادرات گندله رقیب سرسختی مثل هندوستان را داریم. او ادامه داد: هرچند عیار گندله این کشور از ما کمتر است اما با توجه به ارزان بودن قیمتها، تقاضای بالاتری نسبت به گندله تولیدی ایران دارد. او اظهار کرد: بنابراین تغییر سیاستها در چین منجر به رونق اقتصادی ایران خواهد شد اما ادامه روند توسعه کشورمان به شرایط اقتصادی خودمان مرتبط است.

طهرانی با اشاره به اهمیت اجتناب از سیاستهای اشتباه گفت: موضوعی که اخیرا مطرح شده که ۱۰۰ درصد ارز صادراتی باید در نیما وارد شود خودبه خود باعث می شود روی صادرات کل محصولات زنجیره مواد معدنی و فولادی تاثیر بگذارد و در نتیجه همه نگران عواقب چنین تصمیماتی هستند. به این ترتیب اگر دولت قضد رونق اقتصادی را دارد باید تسهیلاتی در زمینه توسعه صادرات نیز ایجاد کند.

دیدگاه ها