نمایش نوار ابزار

بازار فلزات شانگهای لیدر بورس در تعیین نرخ فلزات پایه

چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای کامودیتی در برنامه امروز صبح حدوددساعت ۱۱:۱۰ دقیقه (چهارشنبه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱) سرای سرمایه رادیو اقتصاد با بیان اینکه امروز در بورس فلزات لندن افزایش شدید قیمت های بازار فلزات شانگهای تا حدود زیادی اعمال شد گفت: مس با 145 دلار افزایش به 7591 دلار رسید درحالی که رشد قیمت فلز سرخ روز گذشته 76 دلار بود و به این ترتیب مس خط مقاومت 7500 دلاری را شکست و می توان به رشد قیمت آن امیدوار بود.

وی افزود: آلومینیوم نیز با 4 دلار افزایش همراه شد و به 2435 دلار رسید. روی هم روند صعودی خود را ادامه داد و با 89 دلار رشد به 3139 دلار رسید. این درحالی است که سرب افت ناچیز 16 دلاری داشت و 2004 دلار شد. نیکل هم اصلاح قیمت جزئی را شاهد بود و با 245 دلار افت به 22 هزار و 300 دلار رسید. قلع نیز افزایش قیمت 80 دلاری را تجربه کرد و به 25 هزار و 275 دلار رسید.
جعفری طهرانی ادامه داد: به این ترتیب اکثر فلزات پایه و بجز سرب و نیکل افزایش قیمت بازار فلزات شانگهای را دنبال کردند که این موضوع نشان دهنده آن است که اکنون بازار فلزات شانگهای نقش رهبر را بازی می کند و بورس فلزات لندن دنباله رو این بازار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روند افزایشی ادامه خواهد یافت؟ اظهار داشت: فردا ریاست جمهوری ایالات متحده جلسه ای مجازی با همتای چینی خود؛ آقای شی جین پینگ دارد و در این کنفرانس ویدئویی در رابطه با موضوعات مختلفی ازجمله قیمت های کامودیتی، نفت و انرژی بحث و تبادل نظر خواهد شد. به عقیده اینجانب خروجی این کنفرانس بر روی بازار کامودیتی ها شامل فلزات پایه و فولاد تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس ارشد بازارهای بین المللی کامودیتی ها ادامه داد: در رابطه با فولاد باید گفت تغییر قیمت قابل توجهی در اسلب و بیلت نداشتیم البته میلگرد در بازار ترکیه کاهش 40 دلاری را تجربه کرد و به 640 دلار فوب ترکیه رسید. این کاهش 40 دلار بهای میلگرد باعث کاهش 20 دلاری میلگرد فوب ایران شد و نرخ های ایران را به 560 دلار کاهش داد.

وی تاکید کرد: قیمت آهن قراضه هفته گذشته به 397 دلار رسید اما پیش بینی حاکی از آن است که در بازار فیزیکی به دلیل عرضه بیش از حد آهن قراضه از آمریکا به ترکیه، احتمال کاهش قیمت ها به 365 دلار وجود دارد. این کاهش قیمت بر روی قیمت آهن اسفنجی DRI و بریکت گرم HBI ایران اثر گذار خواهد بود و باعث کاهش قیمت این محصولات طی روزهای آتی خواهد شد.

دیدگاه ها