نمایش نوار ابزار

کیوان جعفری تهرانی:کاهش قیمت فولاد روسیه خطری برای صادرات فولاد ایران

سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱

کارشناس ارشد فلزات پایه گفت: سیاست های صادراتی روسیه در خصوص عرضه فولاد بازارهای دیگر و به خصوص صادرات فولاد ایران را با خطر روبرو می کند.

به گزارش رادیو اقتصاد کیوان جعفری تهرانی کارشناس ارشد فلزات پایه در گفتگو با برنامه سرای سرمایه گفت: دولت روسیه با در اختیار داشتن کل زنجیره ارزش فلزات، قادر است به فولاد سازان خود حتی در شرایط زیان، سوبسید پرداخت نماید و با این سیاست موجب فروش بیشتر محصولات خود در بازارهای جهانی می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که روسیه قیمت فولاد را با ۱۰۰ دلار پایین تر نیز عرضه کند که این برای بازار ایران بسیار خطرناک خواهد بود.

جعفری تهرانی ادامه داد: روند زیر فروشی روسیه با نفت و گاز آغاز گردید و در حال حاضر اوره و سولفور را نیز درگیر کرده و طبق آخرین گزارشات قیمت محصولات میانی روسیه تا ۱۵۰ دلار و ورق سرد و ورق گرم که محصول نهایی فولاد محسوب می شود ۲۲۰ دلار دیگر کاهش خواهد یافت.

وی قیمت فلزات اصلی در بورس شانگهای را مثبت اعلام کرد و گفت: قیمت مس با افزایش ۳ دلار و ۷۵ سنتی ۸۵۱۶ دلار داد و ستد شد.

جعفری تهرانی ادامه داد: قیمت آلومینیوم ۲۸۷۰ دلار ، روی ۳۵۶۰ دلار، سرب ۲۲۳۶ دلار، نیکل ۲۷۹۲۰ دلار، قلع ۳۲۳۸۶ دلار اعلام شد.

وی از کاهش ۱۴۳ دلار و ۶۰ سنتی روی ، ۲۰۲ دلاری نیکل، ۳۷۴ دلاری قلع در بازار شانگهای خبر داد.

کارشناس ارشد بازار فلزات گفت: روی به دلیل عرضه و تقاضای نامناسب دچار سقوط شدید قیمتی در بازارهای جهانی شده است.

وی ادامه داد: بازار فولاد همچنان در اوضاع بد قیمتی قرار دارد و شمش فولاد cis به ۵۰۰ دلار رسیده است و محصول ایران با توجه به معاملات نقدی و حاشیه سود تاجران با ۵۰ دلار پایین تر نرخ جهانی به فروش می رسد.

منبع: رادیو اقتصاد

دیدگاه ها