نمایش نوار ابزار

اختصاصی صدای بورس؛ وزارت صمت عقب نشست / بازگشت سهام معدنی‌ها و فولادی‌ها به رینگ

یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

بیشترین و کمترین درصد اصلاحیه عوارض صادراتی به ترتیب ۲۳ و ۲ درصد است.

اعلام فهرست عوارض صادراتی سر و صدای بسیاری به پا کرد به شکلی که ناشران در اطلاعیه‌های مختلف میزان خسارت خود از این عوارض را منتشر کردند و خواهان اصلاح این روند شدند.

طبق اصلاحیه که تسنیم منتشر کرد، عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول‌های فولادی حذف شده اند. کاهش تعداد اقلام مشمول عوارض از ۶۹ ردیف به ۴۷ ردیف کالا و تاریخ اجرا از زمان ابلاغ فهرست اولیه توسط صمت است. «سیف‌الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اصلاحیه جدول عوارض صادراتی را به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه ابلاغ کرد.

به گزارش صدای بورس در این اصلاحیه، عوارض صادراتی ۴۷ محصول اصلاح شده است. بیشترین درصد عوارض، مربوط به اقلامی همچون چدن با ۲۳ درصد عوارض صادراتی است و کمترین درصد عوارض ۲ درصد و مربوط به اقلامی همچون شمش مفتول سازی مسی، شمش کوچک مسی، مس تصفیه شده به جز کاتد و شمش، شیشه کشیده شده، شیشه تخت شده به صورت صفحه پروفیل و.. است.

در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند اعتراضات تشکل‌ها، مدیران ارشد صنایع و بخش خصوصی عامل عقب نشستن وزارت صمت برای اصلاح تعرفه‌هاست. کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن در ارتباط با اصلاحیه فهرست عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد و فلزات اساسی به صدای بورسگفت: این اصلاحیه پیرو کاهش قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه رخ داد و این گونه نیست که وزارت صمت بخواهد بر اساس اعتراضات نسبت به این تعرفه‌ها تجدید نظر نشان دهد.

وی بیان کرد: این کاهش عوارض صادراتی موقتی است و با افزایش قیمت جهانی این محصولات وزارت صمت دوباره این عوارض را افزایش خواهد داد.

منبع: صدای بورس

دیدگاه ها