نمایش نوار ابزار

طهرانی هشدار داد: چالش سخت صنعت فولاد در زمستان

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰

کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن گفت: صنعت فولاد در تابستان قطعی برق را پشت سر گذاشت و با قطعی گاز در زمستان، چالش بسیار سختی برای این صنعت به وجود خواهد آمد.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص کمبود گاز در زمستان و تاثیر آن بر زنجیره فولاد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در جهت توسعه میادین گازی به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نشده است، نمی‌توان در شرایط بحرانی کمبود گاز در سال جاری و حتی سالیان بعد، راهکاری جز ایجاد محدودیت برای بخش تولید اتخاذ کرد؛ مگر از الان به فکر توسعه میادین گازی اختصاصی با سرمایه‌گذاری بنگاه‌های فولادی و معدنی باشیم. هر چند این راهکار منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه این وظیفه حاکمیت است تا نیازهای زیربنایی بنگاه‌ها ازجمله آب، برق، گاز و غیره را تامین کند. تا چه زمان قرار است بنگاه‌های بزرگ معدنی و فولادی در صدد رفع موقتی نیازها در زمینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ایی، ریلی، خطوط لوله آب از خلیج فارس ‌و دریای عمان به فلات مرکزی و شمال شرق کشور، نیروگاه‌های گازی و خورشیدی برق و حال طرح توسعه میادین گازی کشور برآیند؟!

کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن تاکید کرد: اگر شرایط به‌ همین روال پیش رود، حتما خود شرکت‌های معدنی و فولادی نیز باید به فکر طرح توسعه بنادر کشور یا تاسیس بنادر اختصاصی باشند! اگر واقعا این چنین است، باید دولت از هم‌اکنون از شرکت‌های فوق دعوت به‌ سرمایه‌گذاری کند. حداقل در مورد توسعه میادین اختصاصی گازی کشور، کنسرسیومی با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی جهت تامین F (تامین مالی) با پیمانکاران EPC کار (مهندسی، تدارکات و ساخت) نفت و گاز صورت گیرد.
وی تشریح کرد: تولیدکنندگان آهن اسفنجی و شمش فولادی به استثنای دارندگان کوره بلند، مصرف گاز و برق بسیار بالایی دارند. از آنجا که در تولید آهن اسفنجی عملیات احیای گندله را با گاز انجام می‌دهند، بنابراین طبیعی است که با قطع شدن گاز، تولیدکنندگان فولاد و  آهن اسفنجی با چالش جدی و سختی روبه‌رو شوند و تولید آن‌ها تحت تاثیر مستقیم این معضل قرار بگیرد.
آیا عرضه اجباری آهن اسفنجی موقتی خواهد بود؟
طهرانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر، آهن اسفنجی در بازار آزاد به فروش می‌رسد یا خیر، عنوان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، در گذشته فروش آهن اسفنجی در بازار آزاد صورت می‌پذیرفت، اما در حال حاضر با ملزم‌سازی شرکت‌های فولادی مقرر شده است فقط آهن اسفنجی از طریق بورس کالای ایران عرضه شود.
کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن تصریح کرد: در حال حاضر فروش آهن اسفنجی فقط از طریق بورس کالای ایران انجام می‌شود؛ اتفاقی که در گذشته هم شاهد آن بودیم اما پس از قطعی برق این تولیدکنندگان حتی در تولید با مشکل مواجه شده بودند؛ چراکه تولیدکنندگان آهن اسفنجی به دلیل قطعی برق در فصل تابستان، نتوانستد با حداکثر ظرفیت تولید خود به فعالیت ادامه دهند و نیاز بازار فولاد را به این محصول تامین کنند.
وی متذکر شد: در واقع می‌‎توان گفت که به دلیل احتمال قطعی گاز در زمستان، ممکن است اجبار عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا در ادامه متوقف شود و تا به سامان رسیدن بازار آن، این امر برقرار نباشد.
صادرات آهن اسفنجی به عمان و پاکستان
جعفری طهرانی در ادامه گریزی به صادرات مواد اولیه به ویژه آهن اسفنجی زد و افزود: نباید فراموش شود که آهن اسفنجی یکی از مواد اولیه صادراتی است که سالیان سال صادر می‌شد. البته صادرات این کالا به صورت محدود در طول 6 ماه گذشته به کشورهای عمان و پاکستان از سر گرفته شده است.
این تحلیلگر ارشد صنایع معدنی ضمن ارائه توضیحاتی درباره صادرات آهن اسفنجی به کشور هند، مطرح کرد: در سال‌های گذشته، هندوستان از فهرست واردکنندگان این کالا از ایران خارج شد. در همین حال، مسئولین به مذاکرات جهت شروع دوباره تجارت با کشور هند پرداختند که متاسفانه تلاش‌های تیم‌های ایرانی به علت اینکه به‌ صورت بنگاهی و جزیره‌ای عمل کردند، زیاد موفقیت‌آمیز نبود و صادرات به کشور هند در وضعیت نامعلومی به‌ سر می‌برد.
وی تاکید کرد: ضرورت دارد تمهیدات لازم برای صادرات مجدد آهن اسفنجی ایران به کشور هند و توسعه صادرات فولاد و محصولات فولادی به بازارهای هدف جدید زیر چتر کنسرسیوم صادرات محصولات چرخه فولاد و با نظارت ایمیدرو اندیشیده شود.
صادرات، مشروط به عرضه در بورس کالا
جعفری طهرانی، صادرات آهن اسفنجی را با توجه به الزام عرضه در بورس کالا غیر منطقی اعلام کرد و گفت: طبیعتا با توجه به اجبار عرضه در بورس کالای ایران، صادرات آهن اسفنجی منطقی به نظر نمی‌آید و این مسئله تجار را در وضعیت مبهمی قرار می‌دهد. البته بر اساس قانون بورس کالای ایران، اگر دو بار عرضه کالا در بورس کالا صورت بپذیرد و در نهایت خریداری برای این کالا وجود نداشته باشد، محموله می‌تواند صادر شود.
این تحلیلگر ارشد صنایع معدنی اظهار کرد: اگر مقرر شده است فروش مواد اولیه در بورس کالا انجام گیرد، باید کالا به صورت مستقیم از طریق تولیدکننده به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. در واقع دیگر تاجرها حق خرید و فروش در بورس کالای ایران را برای دست ‌به دست شدن کالای واسطه‌ای نخواهند داشت.
ناتوانی واحدهای کوچک فولادی در خرید از بورس
جعفری طهرانی با اشاره به اینکه واحدهای ذوب القایی کوچک برای تولید نیاز به آهن قراضه و آهن اسفنجی دارند، اذعان کرد: باید توجه داشت واحدهای کوچک فولادی که از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند، طبیعتا برای خرید از بورس کالای ایران با چالش‌های متعددی مواجه هستند. به عبارت بهتر، شاید این تولیدکنندگان نتوانند شرایط اعلام شده برای حضور در بورس کالا را داشته باشند. از سوی دیگر نیاز واحدهای کوچک از حداقل خریدی که در بورس کالای ایران برای متقاضیان اعلام می‌شود، پایین‌تر است؛ در نتیجه ممکن است از تامین مواد اولیه خود باز بمانند.
این تحلیلگر ارشد صنایع معدنی در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است توانایی خرید واحدهای کوچک فولادی مد نظر قرار بگیرد و راهکاری جامع در این خصوص طراحی شود.

منبع: فلزات آنلاین

دیدگاه ها