نمایش نوار ابزار

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی از کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن تیتر زد؛ نقش پررنگ چین در کنترل بازار فلزات

سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰

امروز کشور چین در بازار فلزات نقش اساسی‌ای ایفا می‌کند. در برخی مواقع دیده شده  که بورس شانگهای نقش پررنگ‌تری نسبت به بازار بورس فلزات لندن در این زمینه ایفا کرده است. به طور خاص می‌توان گفت در شش ماه گذشته شاهد بودیم که هراز‌چند‌گاهی چین برای کنترل قیمت کامودیتی‌ها و فلزات اساسی نسبت به عرضه موجودی از انبار خود اقدام کرد و نشان داد که چقدر می‌تواند در کنترل قیمت بازار فلزات اساسی نقش بزرگی داشته باشد.

چین به عنوان یک ابرتولیدکننده و ابرمصرف‌کننده در تعیین قیمت اکثر فلزات اساسی و کامودیتی‌ها نقش پررنگی را در بازار برعهده دارد. این کشور عملا با دخالت دستوری در بازار توانست خیلی از کامودیتی‌ها را در کشور خود و بازار جهانی کنترل کند. به طور مثال می‌توان به وضعیت سنگ‌آهن، فولاد، زغال‌سنگ و مس اشاره کرد.

از طرف دیگر به دلیل اینکه چین مصرف‌کننده بزرگی هم است، در نتیجه هر چه قیمت فلزات در محدوده مناسبی قرار گیرد، برای این کشور هم مفید خواهد بود. به این ترتیب امروزه نقش چین در کنترل قیمت بازار فلزات اساسی بسیار پررنگ است.

همه می‌دانیم که چین برنامه جاه‌طلبانه‌ای دارد تا به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود. قبل از پاندمی کرونا تخمین زده می‌شد که سال ۲۰۲۶- ۲۰۲۵ شاهد جلو زدن این کشور از آمریکا و تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی دنیا باشیم. برخی بدبین‌تر بوده و سال ۲۰۲۸ را پیش‌بینی می‌کردند.

البته شرایط اقتصادی در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا وخیم شده است و این مساله را باید در کاهش حرکت شتابان چین به سمت توسعه در نظر گرفت. چین زودتر از دیگر کشورها درگیر کرونا شد و به طور دقیق می‌توان گفت که از اواخر نوامبر ۲۰۱۹ درگیر این بحران بود اما کشورهای دیگر مدتی بعد‌تر یعنی در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۰ درگیر آن شدند. با این حال این کشور در دو سال گذشته به نحو شایسته‌ای توانست با شرایط پاندمی مقابله کند و زودتر از همه از این بحران خارج شود.

با اینکه هراز‌چندگاهی چین هم همچون دیگر کشورها با این بحران روبه‌رو شده اما به خوبی توانسته آن را کنترل کند. به این ترتیب چین برنامه توسعه‌طلبانه‌ای دارد که به قدرت اول اقتصادی تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ را تعیین می‌کند. گفته می‌شود که اگر این کشور زودتر بخواهد تبدیل به قدرت اول اقتصادی جهان شود شرایط بین‌المللی برای پذیرش آن آماده نیست.

البته نباید نقش رییس‌جمهور چین را نادیده گرفت. در نشست اخیر کنگره که به صورت فوق‌العاده برگزار شد، مجددا تصویب شد که شی جین پینگ رییس‌جمهور مادام‌العمر شود تا راه را برای تبدیل چین به اقتصاد اول دنیا هموار کند. گفتنی است که دوره ریاست‌جمهوری در چین پنج‌ساله است. او به دلیل اینکه در مارس ۲۰۱۳ رسما به تصدی ریاست‌جمهوری انتخاب شد و در مارس ۲۰۱۸ دقیقا در ابتدای دور دوم ریاست‌جمهوری تصویب شد که همچون مائو تسه‌تونگ رییس‌جمهور مادام‌العمر شود، تصویب اخیر کنگره خلق چین در ماه جاری میلادی مهر تاییدی برای حضور پیوسته ایشان و هدایت چین است.

منبع: جهان صنعت

دیدگاه ها