نمایش نوار ابزار

بررسی برنامه های اعلامی وزیر صمت در حوزه فولاد:عدم استقبال از عرضه‌ها در بورس کالا به دلیل کاهش قدرت چانه‌زنی فروشنده‌ها

شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد با اشاره به اینکه قدرت چانه‌زنی فروشندگان محصولات فولادی در بورس کالا کاهش خواهد یافت، گفت: خریداران و فروشندگان باید به بورس و قیمت‌های کشف شده اعتماد کنند و دولت باید برای هرگونه تغییر در ساختار زنجیره فولاد در نظر داشته باشد که هرگونه بخشنامه‌ای برای طولانی‌مدت اثربخش نخواهد بود.
کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و برنامه وزیر صمت در این مورد گفت: عرضه فولاد و محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا با استقبال مواجه خواهد شد اگر این عرضه‌‌ها در زمان مناسب و شرایط مورد علاقه خریداران صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه خرید مذاکره‌ای به دلیل تنوع در نوع پرداخت برای کارخانه‌ها جذاب‌تر از تهیه مواد اولیه از طریق بورس کالاست، افزود: خریداران در بورس مکلف هستند که کل وجه کالا را در زمان مقتضی پرداخت کنند به همین دلیل استقبال لازم از توزیع محصولات در بورس کالا وجود ندارد و استقبال از مواد اولیه زنجیره فولاد مانند کنسانتره هم به همین شکل است.
این تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد تصریح کرد: واقعیت این است که هنوز شناخت لازم از بورس کالا ایجاد نشده است و در حالی که بورس محل کشف قیمت است، برخی از فروشندگان از این قیمت‌های کشف شده راضی نیستند، اما در خرید و فروش مذاکره‌ای، فروشندگان می‌توانند محصولات خود را با تنوع شرایط پرداخت، با قیمت بالاتر به فروش برسانند.
جعفری طهرانی درباره عملی شدن عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا گفت: عملی شدن عرضه زنجیره فولاد در بورس مستلزم این است که اعتماد خریدار و فروشنده نسبت به بورس ایجاد شود. مشکلی که در بورس وجود دارد، این است که عرضه‌کنندگان از خریدار نداشتن محصولات خود در ابتدا به دلیل باز شدن راه صادراتی استقبال می‌کنند، اما تا زمان رسیدن محصولات به بنادر ممکن است قیمت‌ها افت کنند (مشابه زمان حال) و نتوانند صادر کنند و تنها راه برگشت، فروش مجدد کالای فوق در خارج از بورس خواهد بود چراکه عرضه مجدد در بورس کالا قدرت چانه‌زنی فروشندگان را بیش از گذشته کاهش می دهد.
وی با تأکید بر عملی نبودن اداره دستوری بازار، تصریح کرد: ممکن است که ابتدای مسیر بازار کمی از دستورات ابلاغ شده پیروی کند، اما همه‌چیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نمی‌توان یک فرمول شیمیایی یا فیزیکی برای دستورالعمل ها تعیین کرد و خروجی‌ها بسته به شرایط مختلف از جمله خریدار، فروشنده، وضعیت اقتصادی و قیمت‌های جهانی متغیر خواهد بود.
این تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد اضافه کرد: اگر دولت قصد دارد بخشنامه‌ای صادر کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که این بخشنامه‌ها در طولانی‌مدت اثرات خود را از دست می‌دهند و چه بسا تداوم این بخشنامه ها اثر سو داشته باشد و بهتر است آن‌ها را برای یک محدوده زمانی مشخص تصویب کند تا بازخوردهای مربوط به آن با دقت و‌ وسواس بررسی شوند.
جعفری طهرانی در خصوص امضاهای طلایی در زنجیره فولاد گفت: به نظر من وقتی بخشنامه‌های مربوط به عرضه در بورس کالا و صادرات مشخص باشد، موضوعاتی مانند تیک صادراتی و امضاهای طلایی معنا و مفهومی ندارد و عوارض صادراتی هر کدام از کالاها مشخص است و همه مجاب به پرداخت آن هستند.
وی تأکید کرد: جدا کردن قیمت محصولات داخلی از قیمت‌های جهانی غیر ممکن است. هر نوع قیمت محصولات زنجیره فولاد در جهان به بازار داخلی منعکس می‌شود و اگر قرار باشد که قیمت بیلت به هر مقداری برسد، تأثیر خود را روی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی می‌گذارد چرا که بر اساس نرخ کدال قیمت ها ضریبی از شمش صادراتی فولاد خوزستان هستند.
این تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد در پایان افزود: وقتی یک بازار بین‌المللی مانند چین در یک مقطع زمانی تعطیل است، ما نباید همزمان با آن تعطیلی عرضه‌ای در بورس داشته باشیم. حداقل باید بدانیم که بازار مصرف کجاست و یا زمانی که قیمت‌های جهانی نامناسب است، در بازار داخلی عرضه نکنیم چون اگر قرار باشد عرضه‌ها انجام شوند و با موفقیت همراه نباشند، بورس با عدم اطمینان مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

منبع: فولادبان

دیدگاه ها