نمایش نوار ابزار

همزمان با افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی کرمان مطرح شد: نفوذ به اعماق زمین باماشین‌آلات پیشرفته

یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، نخستین رویداد مرتبط با معدن و صنایع معدنی است که پس از شیوع ویروس کرونا در کرمان برگزار می‌شود.

این ۲ رویداد مهم معدنی از یکشنبه اول تیر (امروز) تا ۴ تیر در سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان طبق روال هر سال برپا خواهد بود. با وجود اینکه برخی فعالان معدنی از شیوع ویروس کرونا نگران و مخالف برگزاری این نمایشگاه بودند، بنا به اعلام وزارت بهداشت، مجوز برگزاری رویدادها از ۲۰ خرداد در استان‌های سفید داده شده و ازآنجایی که کرمان نیز جزو استان‌های سفید است، مسئولان مطرح کرده‌اند که برپایی نمایشگاه در این استان خطری ندارد. صمت درباره این نمایشگاه گزارشی تهیه کرده که در زیر می‌خوانید:

نمایشگاهی ویژه برای معدنکاران

 علی سالاری، مدیرعامل شرکت طلایه‌داران اصفهان که در حوزه تولید ماشین نفربر تونلی و واگن فعالیت می‌کند، درباره هدف این شرکت از حضور در نمایشگاه تخصصی معدن گفت: هدف ما از شرکت در نمایشگاه، معرفی محصولات جدیدی مثل واگن باری ترمزدار و جک‌های هیدرولیک ویژه نگهداری معادن است که برای نخستین بار در ایران تولید شده‌اند. همچنین به‌دنبال بازاریابی تخصصی برای محصولات خود هستیم تا کسب‌وکار خود را رونق دهیم. مدیرعامل شرکت طلایه‌داران اصفهان ادامه داد: باتوجه به اینکه ماشین نفربر تونلی که یکی از محصولات ما است در سال ۹۷ برای نخستین در ایران تولید و در سال ۹۸ به نمایش گذاشته شد، به‌طور حتم امسال هم برای بازدیدکنندگان جذابیت ویژه‌ای دارد. به‌این‌ترتیب در این نمایشگاه تخصصی شاهد آشنایی جامعه معدنی با تولیدات شرکت طلایه‌داران اصفهان خواهیم بود.

سالاری در پاسخ به این سوال که نمایشگاه چه نقاط قوتی دارد، بیان کرد: یکی از نقاط قوت نمایشگاه سال ۹۸ تخصصی بودن آن بود. در آن زمان حضور شرکت‌های بزرگ، عیار فنی و مهندسی سطح نمایشگاه را بالا برده بود. امسال هم با حضور شرکت‌های مطرح معدنی امیدوارم شاهد چنین موضوعی باشیم.

مدیرعامل شرکت طلایه‌داران اصفهان با اشاره به نقاط ضعف نمایشگاه در سال قبل نیز گفت: سال قبل تعداد بازدیدکنندگان خیلی کم بود و به‌نظر بنده علت این اتفاق نبود تبلیغات در جامعه معدنی بود. امسال هم باتوجه به شیوع ویروس کرونا و ترس از انتقال ویروس انتظار می‌رود با استقبال چشمگیری ازسوی برخی فعالان معدنی مواجه نشویم. سالاری درباره وضعیت ماشین‌آلات معدنی در کشور گفت: متاسفانه ماشین‌آلات معدنی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نیستند و معدنکاران همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند. باتوجه به اینکه معادن زیرزمینی کشور وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و به اعماق زمین نفوذ کرده‌اند، استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته تا میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای عبور از این مرحله و دستیابی به فناوری و ماشین‌آلات روز باید در جامعه معدنی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود. مدیرعامل شرکت طلایه‌داران اصفهان در پایان درباره توانمندی این شرکت گفت: شرکت طلایه‌داران اصفهان در مدت ۹ سال فعالیت در حوزه ماشین‌آلات معدنی همواره تلاش کرده تجهیزات موردنیاز معادن را که تاکنون از خارج تامین می‌شده، بومی‌سازی کند. همین رویکرد باعث شده تمام محصولات شرکت برای نخستین بار در ایران تولید شوند و به ثبت اختراع برسند.

نمایشگاه، سال ۹۸ قوی ظاهر شد

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن درباره وضعیت ماشین‌آلات معدنی در کشور گفت: نسبت به شرایط تحریمی که در کشور حاکم است، وضعیت ماشین‌آلات معدنی قابل‌قبول است. اگر بخواهیم وضعیت کشورمان را با کشورهای دیگر که در شرایط تحریم به‌سر نمی‌برند مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که ما شرایط خوبی داریم.

این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن ادامه داد: طبیعتا ما نمی‌توانیم از برندهایی مثل کاترپیلار، کوماکسو، ولوو و… به‌علت شرایط تحریم استفاده کنیم؛ بنابراین مجبوریم از برندهای با کیفیت پایین‌تر چینی بهره ببریم که باعث می‌شود عمر مفید ماشین‌آلات مصرفی ما پایین‌تر از استانداردهای جهانی باشد. به‌طور مثال اگر ماشین‌آلات استاندارد بین‌المللی عمر مفیدی بیشتر از ۱۰ سال دارند۷ عمر ماشین‌آلات چینی بسیار کمتر از اینها است.

جعفری طهرانی درباره نقاط قوت و ضعف نمایشگاه تخصصی معدن در سال گذشته گفت: این نمایشگاه در سال ۹۸ بسیار قوی ظاهر شد، به‌طوری که بیش از توقعات ما بود؛ اما به‌هرحال نقاط ضعفی هم داشت که امیدواریم امسال رفع شود. به‌طور مثال سالن اصلی نمایشگاه کوچک بود و به همین دلیل برخی غرفه‌ها در چادر زده شدند که باوجود هوای گرم شرایط سختی حاکم بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه امسال با شیوع ویروس کرونا میزان شرکت‌کنندگان هم کمتر است، گفت: سال گذشته فرصت خوبی بود که فعالان معدنی از نزدیک با یکدیگر دیدار داشته باشند اما به‌طور طبیعی انتظار نداریم جمعیت سال قبل را امسال هم ببینیم. امسال امیدواریم باوجود شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده، از این نمایشگاه استقبال لازم انجام شود. البته براساس اطلاعاتی که دارم تا ۲ هفته گذشته وضعیت کرمان قابل‌قبول بوده است. این استان جزو ۷ استان پرخطر کشور نیست و همین کافی است که از این فرصت برای شرکت در نمایشگاه استفاده کنیم. البته باید امید داشت که این استان جزو استان‌های پرخطر قرار نگیرد.

گفتنی است چندی پیش محمود بندرچی، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه‌های معدن، متالوژی، فولاد، ریخته‌گری، طلا و جواهر و سنگ‌های ساختمانی، اظهار کرد: ما برای برگزاری این رویداد مهم با ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی استان هماهنگ هستیم تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. او درباره اهمیت شرکت در نمایشگاه نیز گفت: شرکت‌ها ۲۵ درصد بازار فروش خود را در این نمایشگاه‌های تخصصی به‌دست می‌آورند؛ درنتیجه نگرانی در زمینه حضور شرکت‌ها در این رویداد وجود ندارد.

منبع: صمت

دیدگاه ها