نمایش نوار ابزار

عوارض ۲۵ درصدی و منافع معدنی ایران در سمینار چین!

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸

نسبت به سال‌های پیش میزان شرکت‌کننده‌های ایرانی در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد خام چین کاهش چشم‌گیری داشت و از طرفی نیز جذابیت برقراری ارتباط تجاری با ایران به دلیل همین عوارض ۲۵ درصدی کاهش بسیاری زیادی داشت.

هر ساله در ارتباط با صنایع معدنی از جمله سنگ آهن کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

چین با جمعیت میلیاردی در قالب برنامه‌ریزی دقیق نوزده سال است که به شکل پی‌در پی کنفرانسی درارتباط با فولاد و مواد خام برگزار می‌کند. این کنفرانس از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ سپتامبر ۵ تا ۷ مهر میزبان بسیاری از صاحبان صنایع معدنی بود. این کنفرانس توسط انجمن آهن و فولاد چین به عنوان یک انجمن صد درصد دولتی برگزار می‌شود. گسترش‌نیوز طی مصاحبه‌ای منافع ایران در این کنفرانس  و همچنین تاثیر این کنفرانس را بر نرخ مواد معدنی و صنایع معدنی جهانی بررسی می‌کند:

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد خام چین در شهر کینگدائو با حضور بزرگان بازار سنگ آهن، زغال سنگ و فولاد جهان برگزار شد. این کنفرانس از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ سپتامبر ۵ تا ۷ مهر میزبان بسیاری از صاحبان صنایع معدنی بود. این کنفرانس توسط انجمن آهن و فولاد چین به عنوان یک انجمن دولتی برگزار می‌شود. این انجمن برخلاف انجمن‌های ایران که خصوصی است، صد درصد دولتی است و به همین خاطر با قدرت و توانمندی بیشتری هرساله برگزار می‌شود. این کنفرانس یک سال در شهر دالیان و یک سال در شهر کینگدائو به شکل یکی درمیان برگزار می‌شود.

وی گفت: این کنفرانس تنها در مورد سنگ آهن نبود هم مواد اولیه از جمله زغال سنگ، کک، گندله،آهن اسفنجی و بریکت گرم و سرد (HBI و CBI)  را شامل می‌شد هم محصول نیمه نهایی و نهایی. تجار زیادی از جهان حضور داشتند و بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار معادلات تجاری بین معدن داران جهان، تولیدکنندگان، خریداران، و کارخانجات فولاد در طول برگزاری کنفرانس بود که عملا امسال ایران سهمی از این تجارت بزرگ بین المللی به علت وضع عوارض صادراتی ۲۵ درصدی نداشت.

جعفری طهرانی امسال به عنوان یکی از فعالان و تحلیل گران بین‌المللی مستقل عرصه معدن و صنایع معدنی در این کنفرانس حضور داشت در ارتباط با این کنفرانس گفت: در طول برگزاری این کنفرانس ۱۲ سخنران برجسته از سراسر جهان در آن به سخنرانی می‌پردازند و حول موضوع کنفرانس (فولاد و مواد خام فولادسازی) نقطه نظرات خود را بیان می‌کنند که تا سال گذشته من به مدت ۵ سال به شکل مرتب از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ یکی از ۱۲ سخنران اصلی این کنفرانس بودم اما متاسفانه امسال به خاطر محدودیت تحریمها نتوانستم به عنوان سخنران از ایران در بین این ۱۲ نفر حضور یابم. امسال مسئولان برگزاری کنفرانس عنوان کردند که یا بنام کشور دیگری (اماراتی به عنوان نماینده کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا MENA) سخنرانی نمایم و یا اینکه به عنوان مدعو حضور یابم، که من طبیعتا ترجیح دادم به عنوان تحلیل گر مدعو مستقل‌ حوزه معدن و فولاد در این رویداد شرکت کنم.

وی در ارتباط با حضور پیشکسوتان و معدنی‌های ایران در این کنفرانس گفت: تاثیر ابلاغ اخذ عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات مواد معدنی از جمله سنگ آهن را در میزان حضور معدنی‌های ایران در این کنفرانس به عینه می‌توانست دید.

طهرانی گفت: نسبت به سال‌های پیش میزان شرکت‌کننده‌های مدعو ایرانی در این کنفرانس کاهش چشم‌گیری داشت و از طرفی نیز جذابیت برقراری ارتباط تجاری بین طرف‌های تجاری چینی با ایرانیها به دلیل همین عوارض ۲۵ درصدی کاهش بسیار زیادی داشت و تقریبا علاقمندی صفر بود.

وی در ارتباط با نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد خام چین که توسط CISA (انجمن آهن و فولاد چین) برگزار شد، گفت: این کنفرانس رویداد بزرگی بود و بر بازار مواد معدنی تاثیر‌گذار است. عملا از امروز (اول اکتبر) چین بابت جشن هفتادمین سالگرد استقلال به مدت ۷ روز تعطیل است. درحال‌حاضر بازار در یک رکود نسبی است و نرخ سنگ آهن موقتا افزایش و فولاد کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود بعد از تعطیلات چین‌ نیز شاهد افزایش نرخ سنگ آهن و ثبات نرخ فولاد در نرخ‌های فعلی به علت رقابت شدید بازار باشیم.

طهرانی در ادامه افزود: مخصوصا در رابطه با نرخ بیلت به علت رقابت تنگاتنک کشورهای آسیای میانه، ترکیه و چین باعث کاهش بیش از ۱۰ درصدی آن در بازار شده است. به عنوان مثال نرخ بیلت برای محموله‌های صادراتی ایران برای تحویل نیمه دوم اکتبر و ماه نوامبر در محدوده ۳۴۰ الی ۳۵۰ دلاری (بیشتر نزدیک به ۳۴۰ دلار)، یعنی حداقل ۳۰-۴۰ دلار کمتر از نرخ‌های ماه آگوست و سپتامبر می‌باشد و باید دید با این نرخ‌ها صادرات بیلت برای برخی از فولادسازان ایران همچنان سود ده هست یا خیر؟ بنظر اینجانب فولادسازان می‌بایستی هزینه تمام شده بیلت خود را برای اطلاع عوام و به‌خصوص معدنی‌ها اعلام کنند تا مشخص شود اینقدر پافشاری برای وضع عوارض صادراتی و توقف صادرات مواد معدنی به صرفه و صلاح کشور می‌باشد و یا صادرات فولادی که حتی ممکن است زیر قبمت تمام شده باشد!

وله برزیل در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مواد خام و فولاد چین CISA- اعلام کرد: ما در چین گندله تولید می‌کنیم.

مدیر اجرایی موادمعدنی آهن‌دار وله برزیل Marcello Spinelli روز پنجشنبه ۵ مهر ۹۸ برابر ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹ در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مواد خام و فولاد چین (CISA) در شهر کینگدائو اعلام کرد که وله محصول جدید سنگ آهن خود بنام GF۸۸ را جهت تولید گندله در چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ روانه بازار می‌کند.

وی در سخنرانی خود اعلام کرد: وله برترین تولیدکننده گندله جهان و تولیدکننده خوراک گندله انتظار دارد که نسبت گندله مصرفی در کوره‌های بلند چین از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۹ درصد یعنی ۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

سخنگوی این شرکت به رویترز گفت: GF۸۸ یک محصول سنگ آهن عیار بالاست که با استفاده از خردایش محموله‌های فاین ۶۵ دریایی Carjas IOCJ وله تولید می‌گردد و جهت گندله‌سازی در چین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود تقاضای چین با توجه به فشار پکن مبنی بر جابه‌جایی ده‌ها کارخانه فولاد به مناطق ساحلی با هدف توقف آلایندگی در شهرهای صنعتی، در سال ۲۰۲۰ به سمت سنگ آهن عیار بالا و گندله سنگ آهن هدایت شود.

وله در ماه ژوئن مجاز به شروع کار دوباره در Brucutu، اصلی‌ترین معدن Minas Gerais در برزیل پس از حادثه شکست سد باطله در ژانویه با بیش از ۲۴۰ کشته و مختل شدن عرضه سنگ آهن شد. وله دارای ظرفیت تولید ۳۴۰ تا ۳۴۵ میلیون تنی سنگ آهن در سال است.

با احتساب برنامه وله در تولید گندله در سال آتی میلادی در چین انتظار می‌رود بازار گندله در سال ۲۰۲۰ در سطوح فعلی ۱۱۰ دلار باقی بماند و دیگر شاهد قیمت‌های بالای ۱۳۰ تا ۱۴۰ دلاری نباشیم.

منبع: گسترش نیوز

دیدگاه ها