نمایش نوار ابزار

سبقت قیمت فولاد داخلی از بازارهای جهانی؛ بالا رفتن قیمت شمش از قیمت صادراتی آن طبیعی است/ تعادل بازار صادراتی شمش

یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد با تأکید بر طبیعی بودن بالا رفتن قیمت شمش در بازار داخلی نسبت به بازار صادراتی آن گفت: قیمت شمش صادراتی فولاد ایران در هفته‌های آتی متعادل خواهد شد.
کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با اوج گرفتن قیمت شمش بلوم در بورس کالا و فراتر رفتن قیمت آن از شمش صادراتی ایران گفت: این مسئله تنها مربوط به کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر از جمله هندوستان نیز همین اتفاق افتاده است. ما شاهد این بودیم که چین به صورت دستوری قصد در کنترل قیمت سنگ آهن داشت که مقداری در این زمینه موفق عمل کرد، اما این فنر هر از چند گاهی رها می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: چین حتی به شرکت‌هایی که Benchmark (شاخص‌های بازار) را در رابطه با همه کامودیتی‌ها تعیین می‌کنند، به صورت دوستانه اولتیماتوم داد، ولی کنترل قیمت‌ها به صورت دستوری حدی دارد و خود چین نیز می داند که در میان مدت موفق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: الآن شاهد این هستیم که هندوستان از اواخر آوریل و تمام ماه مِی خارج از تولید و صادرات فولاد بود و این صنایع درگیر تأمین اکسیژن برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بودند و حتی شیوع بیماری در حدی حاد بود که دولت هندوستان فولادسازان را موظف به تخلیه قسمت‌هایی از کارخانه برای درمان بیماران کرد.
این کارشناس ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد افزود: در این رویه، بیش از ۵۰ درصد فولادسازان هند درگیر بودند که در این میان، ۱۵ الی ۲۰ درصد آن‌ها کوره قوس الکتریکی هستند که تولید اکسیژن آن‌ها به طور کامل به بیمارستان‌ها اختصاص داده شد و باقی کارخانه‌ها نیز ساختمان های اداری خود را با هزینه خودشان به بیماران اختصاص دادند.
جعفری طهرانی درباره بازگشت هندوستان به بازارهای صادراتی فولاد گفت: وقتی هندوستان در اواخر ماه مِی به بازار صادراتی بازگشت، بازار داخلی تشنه‌ای داشت و در حال حاضر، این کشور روی فروش داخلی متمرکز است و شمش فولاد در بازار داخلی هند از قیمت صادراتی بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه قیمت بیلت کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه در بازارهای صادراتی و داخلی بالاست، تأکید کرد: سیاست‌های هر کشور متفاوت است، اما بالا بودن قیمت شمش نسبت به قیمت‌های صادراتی مشکل خاصی ندارد و درست است که نوردکاران اعتراض کرده‌اند، اما این مسئله در خیلی از کشورها اتفاق می‌افتد و به طور طبیعی، فولادسازان سعی می‌کنند از برخی کشورها دیگر الگوبرداری کنند، اما این مسئله، قضیه جدیدی نیست. در حال حاضر، بازار صادراتی چین مناسب نیست و بیلت افت قیمت داشته است هرچند اسلب همچنان تقاضای بالاتری دارد.
این کارشناس ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد تصریح کرد: هر کسی حق دارد از منافع خود دفاع کند و سود تولیدکنندگان در ارزان خریدن مواد اولیه است که برای نوردکاران محصول میانی، ماده اولیه محسوب می شود. در حال حاضر هم با برداشته شدن تیک صادراتی، صادرات شمش به آسانی صورت می‌گیرد بنابراین، اگر یک فروشنده فولاد بیشتر روی فروش در داخل کشور تأکید می‌کند به این دلیل است که بازار داخلی مناسب‌تر است.
جعفری طهرانی اضافه کرد: پیش از این و در سال گذشته، صادرات فولاد به منظور کنترل بازار داخلی محدود شده بود که مشاهده کردیم چه اتفاقی افتاد. نمی‌توان فولادسازان را محکوم کرد که چرا الآن قیمت صادراتی شمش فولاد که مثلا ۶۳۰ دلار فوب است، با همان قیمت بر اساس ارز نیمایی در بازار داخلی ارائه نمی دهند.
وی با تأکید بر اینکه این کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی لحظه‌ای است، گفت: تجار داخلی مقداری بااحتیاط شمش خریداری می کنند، اما یک نکته را نباید فراموش کنیم. خریدارانی که در حال حاضر فولاد ایران را خریداری و صادر می‌کنند، همین کار را در زمان اوج صادرات سنگ آهن با سنگ آهن انجام می‌دادند. در واقع از صادرات سنگ آهن به صادرات شمش فولاد، اسلب، بریکت گرم و آهن اسفنجی روی آورده‌اند.
کارشناس ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد افزود: در حال حاضر، صادرکنندگان قدیم سنگ آهن، صادرات محصولات بالادستی تا نیمه نهایی را انجام می‌دهند و محصولات تخصصی مانند ورق گرم و سرد، لوله و‌ پروفیل، میلگرد و‌غیره توسط صادرکنندگان تخصصی فولاد اتفاق می‌افتد. از آنجا که صادرکنندگان فعلی شمش نسبت به فراز و نشیب زیاد قیمت سنگ آهن واقف هستند و تجربه دارند، اگر احساس کنند که بازار مناسب نیست عقب‌نشینی می‌کنند.
جعفری طهرانی در رابطه با بازار سنگ آهن تأکید کرد: در دهه گذشته و چه در حال حاضر، شاهد این هستیم که قیمت سنگ آهن نوسانات شدیدی داشته و دارد؛ با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن حدود یک‌چهارم قیمت شمش فولاد است. بنابراین، پایین آمدن قیمت‌های صادراتی، اول به بازارهای محدود در کشورهای هدف و دوم به ذات صادرکنندگان شمش فولادی که همان صادرکنندگان سنگ آهن سابق هستند، بازمی‌گردد و با در نظر گرفتن در خطر افتادن بازار کشور مقصد از عقب‌نشینی آن‌ها نمی‌توان گله کرد.
وی در پایان گفت: من معتقدم که قیمت شمش صادراتی فولاد ایران در معاملات این هفته و یا هفته آینده تا حدی متعادل می‌شود و قیمت صادراتی نیز افزایش پیدا می‌کند و احتمال اینکه قیمت‌ها به حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار یا بالاتر برود، وجود دارد.
منبع: فولادبان
دیدگاه ها