نمایش نوار ابزار

روزنامه روزگار معدن در یادداشتی از کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بین‌المللی حوزه معدن و فولاد نوشت: معادن کوچک چرا مهمند؟

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

روزنامه روزگار معدن در شماره 319 خود که امروز 13 اسفند ماه به چاپ رسید در یادداشتی از کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بین‌المللی حوزه معدن و فولاد به اهمیت معادن کوچک مقیاس پرداخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

احیای معادن کوچک و متوسط در جهت کمک به رشد سرمایه ملی کشور بسیار مفید است.

از آنجایی‌که تعداد معادن کوچک در کشور بسیار بیشتر از معادن بزرگ است درنتیجه هرگونه حمایت برای توسعه و احیای این معادن می‌تواند تاثیر مستقیمی برافزایش سهم معدن و تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد. در اهمیت معادن کوچک و متوسط همچنین می‌توان از نقش آنها در رشد اشتغال یادکرد چراکه این دسته از معادن در اشتغالزایی و آبادانی منطقه موردنظر به‌شدت تاثیرگذار هستند.

با توجه به اینکه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است به‌این‌ترتیب باید به فکر احیای معادن کوچک باشیم تا در رشد توسعه فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور نقش خود را ایفا کنند.  دراین‌بین یکی از راه‌هایی که می‌توانیم به رشد معادن کوچک و متوسط کمک کنیم این است که پروانه بهره‌برداری معادن توسط بانک‌ها به‌عنوان وثیقه پذیرفته شود.

درواقع صاحبان معادن به‌جای اینکه برای دریافت وام مجبور شوند سند ملکی، سپرده‌های بانکی و مواردی از این قبیل را وثیقه بگذارند باید به این سمت بروند که از پروانه بهره‌برداری معدن خود بهره ببرند.

هرچند در سال‌های اخیر این مهم از سوی بانک مرکزی تصویب‌شده اما هنوز اجرایی نشده است چراکه تصور بانک‌ها این بود که ارزیابی یک سند ملکی بسیار آسان‌تر از ارزیابی ارزش یک معدن است بنابراین از اعمال درست قوانین طفره می‌روند.  

فراموش نکنیم معادن کوچک‌مقیاس در شرایطی رشد خواهند کرد که مشکل نقدینگی را بتوانند حل کنند. در این روند حمایت بانک‌ها و قبول پروانه بهره‌برداری به‌عنوان وثیقه تا حد زیادی می‌تواند مسیر آنها را آسان کند.

دیدگاه ها