نمایش نوار ابزار

دکتر کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با فولادبان به تحلیل روند بازارهای جهانی قراضه و سنگ آهن پرداخت؛ کششی برای افزایش قیمت سنگ آهن وجود ندارد/ احتمال کاهش ۱۵ تا ۲۰ دلاری نرخ جهانی سنگ آهن در ماه‌های آتی/ درخواست سیسا از دولت چین برای افزایش مشوق‌های استفاده از قراضه آهن

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی فولاد با اشاره برنامه چین برای استفاده بیشتر از قراضه به جای سنگ آهن در تولید فولاد گفت: انجمن آهن و فولاد چین اخیرا در یک بیانیه اعلام کرده است که دولت چین باید مشوق‌های مورد نیاز فولادسازان را برای افزایش مصرف قراضه آهن بیشتر کند. بنابراین به نظر می‌رسد رقابت بین بازار قراضه و بازار سنگ آهن منجر به کاهش قیمت سنگ آهن خواهد شد، ولی با توجه به تداوم تقاضای بالای چین به این ماده اولیه در ماه‌های آتی، احتمالا کاهش نرخ سنگ آهن در چند ماه آینده بیش از 15 تا 20 دلار نخواهد بود. همچنین در بازارهای جهانی کشش افزایش بیشتر قیمت سنگ آهن وجود ندارد و اگر هم رشدی اتفاق بیفتد، قطعتا موقتی خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ قیمت سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۲۰ و همزمان با تسریع پاندمی ویروس کرونا در چین و پس از آن در سایر نقاط جهان و مشکلاتی که محدودیت‌های کرونایی برای تولیدکنندگان عمده این محصول در تامین نیاز بازار جهانی پیش آورد، به شدت افزایش یافت و در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی نرخ این ماده اولیه به رکوردهای ۹ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۱ نزدیک شد.

در این میان انباشت های گسترده خریداران چینی در انبارهای بنادر وارداتی ۴۵ گانه این کشور نیز نگرانی‌ها را از ادامه روند افزایشی قیمت سنگ آهن در میان فولادسازان بیش از پیش کرد؛ چرا که افزایش نرخ سنگ آهن باعث کاهش حاشیه سود مابقی زنجیره فولاد و به طور ویژه تولیدکنندگان فولاد شد و در چند نوبت اعتراض آنها را نیز برانگیخت.

اما در اواخر سال ۲۰۲۰ با توجه به اجرای برنامه چین برای کاهش واردات سنگ آهن و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار این ماده اولیه، قیمت سنگ آهن روی ریل نزولی قرار گرفت و در ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نیز کمابیش افت نرخ جهانی سنگ آهن با وجود نوسانات متعدد ادامه یافت.

در این شرایط اما با آغاز ماه فوریه با وجود نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، ورق بازار سنگ آهن مجددا برگشت و در روزهای ابتدایی این ماه مجددا شاهد رشد نرخ سنگ آهن بودیم و همین امروز نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو با رشدی ۳٫۹ دلاری نسبت به روز گذشته به ۱۵۹٫۸ دلار در هر تن رسید.

این در حالی است که در یک ماه گذشته نیز بازار جهانی قراضه آهن نیز به عنوان یکی دیگر از منابع اصلی تولید فولاد، روندی نزولی را طی کرده و به شدت از روند صعودی اکید خود در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۰ فاصله گرفته است؛ به نحوی که براساس گزارشات متال بولتن، در یک هفته گذشته قیمت قراضه آمریکا تحویل cfr ترکیه با افتی ۲۶٫۹ دلاری به ۳۸۶٫۲ دلار در هر تن رسیده است.

فولادبان برای جویا شدن از وضعیت دقیق بازار جهانی سنگ آهن و پی بردن به علت نوسانات نرخ این ماده اولیه و همچنین تحلیل روند بازار قراضه آهن با دکتر کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

رکود بازار فولاد و سنگ آهن چین در آستانه تعطیلات سال نو

این تحلیلگر ارشد بازار فولاد در ابتدای صحبت‌هایش در این‌باره به خبرنگار ما گفت: به دلیل اینکه پنجشنبه پیش رو یعنی ۱۱ فوریه، تعطیلات سال جدید چینی شروع خواهد شد و تا ۱۷ فوریه این تعطیلات ادامه خواهد داشت، بازار سنگ آهن دچار نوسانات قیمتی متناسب با این دوره شده است و بنابراین کاهش و افزایش حجم تبادلات و خرید و فروش مواد اولیه پیش از تعطیلات را می‌توان یک اتفاق طبیعی دانست.

وی افزود: اصولا برخی خریداران چینی ترجیح می‌دهند که در آخرین روزهای قبل از تعطیلات سال نو خرید کنند که این مساله باعث افزایش تقاضا و رشد قیمت می‌شود؛ چنانچه برای سنگ آهن معدل افزایش قیمت ۳ دلاری در هفته گذشته میلادی رخ دارد.

جعفری طهرانی درباره علت افت نسبتا شدید نرخ قراضه آهن در هفته گذشته نیز توضیح داد: کاهش قیمت قراضه آهن در هفته گذشته به دلیل افت جهانی قیمت فولاد بود که خود این مساله نیز از کاهش تقاضای فولاد در بازار چین نشات می‌گیرد؛ این اتفاقی است که همواره در این موقع از سال رخ می‌دهد، هر چند کاهش ۲۷ دلاری در یک هفته، نرخ بالایی محسوب می‌شود.

این تحلیلگر ارشد بازارهای فولاد و سنگ آهن در ادامه اظهار داشت: اکنون که در آستانه شروع تعطیلات سال نوی چین قرار داریم، بازار فولاد و سنگ آهن در این کشور تقریبا راکد است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که  پس از این وقفه، بازارها در ادامه ماه فوریه و اوایل ماه مارس شرایط بهتری را پیدا خواهد کرد.

وی درباره واگرایی نوسانات نرخ فولاد و سنگ آهن در بازارهای جهانی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که تغییرات قیمت سنگ آهن خیلی به بازار فولاد مرتبط نیست و همگرایی گذشته را ندارد؛ به نحوی که در گذشته، بازار این دو محصول رابطه مستقیمی داشتند و هر گاه قیمت فولاد کاهش پیدا می‌کرد، نرخ سنگ آهن نیز نزولی بود، اما اکنون شرایط این‌گونه نیست.

درخواست سیسا برای افزایش مشوق‌های استفاده از قراضه آهن

جعفری طهرانی در ادامه به ورود چین به بازار جهانی واردات قراضه آهن نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به آزادسازی واردات آهن قراضه در چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ و راهبرد پیشنهادی انجمن آهن و فولاد این کشور (سیسا) برای تاکید بر واردات و مصرف قراضه آهن، باید گفت که چین در اندیشه آن است که واردات آهن قراضه را افزایش دهد تا با استفاده از این ابزار بتواند قیمت سنگ آهن را کنترل کند؛ چراکه چینی‌ها معتقدند افزایش قیمت این ماده اولیه بیش از حد بوده و باعث کاهش شدید حاشیه سود فولادسازان شده است.

این کارشناس ارشد بین المللی صنعت فولاد با اشاره به بیانیه انجمن آهن و فولاد چین در یکم فوریه ۲۰۲۱ عنوان کرد: سیسا در بیانیه خود اعلام کرد که دولت چین باید نرخ تخفیفات مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌ها برای قراضه داخلی را از ۳۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد و تعرفه واردات ۲ درصدی و مالیات بر ارزش افزوده برای واردات قراضه فولادی را لغو کند، چراکه این مشوق‌ها راهبردی برای افزایش مصرف قراضه آهن خواهد بود.

جعفری طهرانی ادامه داد: بر اساس گزارش سیسا، چین برنامه دارد تا سهم قراضه از تولید فولاد خود را به محدوده ۳۰ درصد افزایش دهد. همچنین طبق این گزارش، ۳۰۰ میلیون تن از قراضه مورد نیاز فولادسازان چینی باید از منابع داخلی تامین شود و مابقی آن می‌تواند از خارج وارد شود.

رقابت بین قراضه و سنگ آهن، نرخ سنگ را پایین می‌کشد

این تحلیلگر بازار فولاد درباره پیش‌بینی روند قیمت جهانی سنگ آهن نیز توضیح داد: پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که روند قیمت سنگ آهن آن‌طوری که مانند گذشته انتظار داشتیم، افزایشی نخواهد بود و البته کاهش قیمت سنگ آهن هم به دلیل تقاضای شدید بازار فولاد چین به این ماده اولیه در سال ۲۰۲۱، با شدت زیادی رخ نخواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد: رقابتی که اخیرا بین بازارهای سنگ آهن و قراضه پیش آمده است و البته بازهم ادامه خواهد داشت، باعث کاهش قیمت سنگ آهن خواهد شد، ولی به نظر می‌رسد نهایت کاهش نرخ این ماده اولیه طی چند ماه آینده در محدوده ۱۵ تا ۲۰ دلار خواهد بود و فعلا کشش بیشتری برای کاهش قیمت سنگ آهن وجود نخواهد داشت؛ مگر این که اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد.

جعفری طهرانی البته به برگزاری نشست سالیانه حزب حاکم چین نیز اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که از ۵ تا ۱۰ مارس نشست سالیانه کنگره خلق چین برگزار می‌شود و این کشور برنامه‌ای برای اعلام حمایت از طرح‌های توسعه ساخت‌وساز دارد؛ بنابراین اگر کاهش قیمتی برای سنگ آهن رخ دهد، احتمالا پس از ماه مارس و از آوریل به بعد خواهد بود.

این تحلیلگر ارشد بین‌المللی در پایان تاکید کرد: در بازارهای جهانی کشش افزایش بیشتر قیمت سنگ آهن وجود ندارد و اگر هم رشدی در نرخ این ماده اولیه رخ دهد، قطعتا موقتی خواهد بود.

منبع: فولادبان

دیدگاه ها