نمایش نوار ابزار

جهان، چشم به انتخابات چین دارد

یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶

 

انتخابات در کشور بزرگ و تأثیرگذار چین از 26 مهر ماه شروع شده‌است و تا 3 آبان ماه ادامه دارد؛ انتخاباتی که بدون شک دامنه اثرگذاری نتیجه آن بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی این کشور و حتی کشورهای همسایه است. از خاورمیانه گرفته تا اروپا و آن سوی اقیانوس اطلس، چشم قدرت‌های جهانی به این انتخابات دوخته شده‌است.

موضوعی که حساسیت‌های این انتخابات را افزایش داده، تردیدهایی است که درباره موفقیت شی جین پینگ، رئیس‌جمهور فعلی چین در این انتخابات وجود دارد.

شی جین پینگ تا کنون واکنش خاصی به این تردیدها نشان نداده‌است اما موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های اخیر او نشانه‌هایی از اطمینانش نسبت به پیروزی مجدد دارد.

از جمله این مواضع، سخنرانی اخیر شی جین پینگ در جلسه کنگره حزب کمونیست چین است. او در این سخنرانی پیش‌بینی کرده‌است که ” چین در آینده قدرت بیشتری خواهدگرفت چرا که آمریکا در عرصه جهانی عقب افتاده است و چین توانسته قدرت خود را تقویت کند”.

شی ابایی از بیان انتقادات خود نسبت به ترامپ ندارد و با بیان اینکه” کشورها به یکدیگر وابسته هستند چون در یک جهان مشترک زندگی می‌کنیم و سرنوشت هر ملتی به ملت دیگر مربوط است” سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و انزواطلبانه ترامپ را به باد نقد می‌گیرد.

رئیس‌جمهور شی همچنین از فرصت‌های مختلف برای تشریح برنامه‌ها و اقدامات 5 سال آینده خود برای چین هم استفاده می‌کند؛ او دائما تأکید می‌کند” چین باید در عرصه جهانی رو به رشد باشد. آینده بلندمدت چین مثبت است و تا سال 2050 با افتخار در رتبه نخست اقتصاد جهان خواهد ایستاد و به یک قدرت جهانی تبدیل می‌شود”.

در حوزه داخلی نیز شی قصد دارد نگرانی‌ها را درباره مسائل معیشتی کاهش دهد. به اعتقاد او “ترس از افزایش قیمت مسکن به اقشار معمولی ضربه خواهد زد” به همین خاطر برطرف کردن این ترس از جمله اولویت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور خواهدبود.

او همچنین وعده داده که دسترسی به بازار برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی افزایش یابد و نقش بازار در سیستم مالی و نرخ ارز را افزایش دهد.

تاکید بر بینش خاص سیاسی در چین

سخنان شی به موضوعات اقتصادی محدود نیست. او اکنون ابایی ندارد از اینکه نظام سیاسی متداول در غرب را به باد انتقاد بگیرد حتی تا جایی که از مخالفت با دموکراسی به سبک اروپایی سخن بگوید.

رئیس‌جمهور شی می‌گوید” چین هیچ علاقه‌ای به سیستم‌های دموکراسی غربی ندارد و هیچ‌گاه از سیستم‌های سیاسی دیگر کشورها کپی‌برداری نکرده‌است”.

او به حزب کمونیست هشدار می‌دهد که “با چالش‌های گوناگونی از قبیل افزایش دو برابری فساد سیستمی مواجه است”.

برنامه‌ای برای حل و فصل گسل‌های دیپلماتیک

شی همچنین خود را برای مذاکرات سختی با دولت تایوان که دولت چین را به رسمیت نمی‌شناسد و همین طور مناطقی که اعلام استقلال کرده‌اند، آغاز کرده‌است. او این مذاکرات را در حالی دنبال می‌کند که تصریح کرده‌است” هیچ‌گاه به جداشدن بخشی از چین رضایت نخواهیم داد و صفوف وطن‌پرستان که عاشق کشور خود هستند، تقویت خواهدشد”.

دیدگاه ها