نمایش نوار ابزار

تلاشی برای روشن کردن چراغ بازار تاریک قراضه آهن در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان زنجیره فولاد؛ قیمت جهانی قراضه به نرخ سنگ آهن و شمش فولاد وابسته است/ کاهش عرضه سنگ آهن، علت رشد مقطعی قیمت قراضه آهن در سطح جهان

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
کیوان جعفری طهرانی با تاکید بر تاثیر مهم قیمت جهانی سنگ آهن و شمش فولاد بر نرخ قراضه در سطح جهان گفت: وقتی قیمت سنگ آهن افزایش پیدا می‌کند و عرضه آن کاهش پیدا می‌کند، از آهن قراضه به جای سنگ آهن در تولید شمش استفاده می‌شود و به همین دلیل، قیمت این محصول نیز بالا می‌رود؛ به همین دلیل، ما در هفته‌های اخیر شاهد افزایش مقطعی بیش از انتظار قیمت قراضه در سح جهان هستیم.
از وانتی‌هایی که هر روز در کوچه‌ها و خیابان‌ها به دنبال جمع کردن ضایعات می‌گردند تا انبارهای پنهان و پیدای جمع‌آوری پسماند در گوشه و کنار شهرهای ایران، قراضه آهن همواره جزو با ارزش‌ترین مواد ضایعاتی فعالان حوزه پسماند محسوب شده است؛ محصولی که با وجود نقش بسیار مهم در صنعت فولاد کشور، نحوه قیمت‌گذاری، توزیع و خرید و فروش آن همیشه مانند فرآیند جمع‌آوری‌اش مبهم بوده و البته چند وقتی است که قیمت آن هم با شیبی تند رو به افزایش گذاشته است.
این در حالی است که در ماه‌های اخیر به‌ویژه بعد از آن که دولت چین اعلام کرد که به صف واردکنندگان قراضه آهن خواهد پیوست، نرخ این محصول ضایعاتی در بازارهای جهانی نیز رو به رشد گذاشته و کمیاب شدن آن در آمریکا به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان به آتش گرفتن بازار جهانی قراضه دامن زده است.
در این شرایط، اما به نظر می‌رسد الزام تولیدکنندگان شمش القایی به عنوان مهمترین مصرف‌کنندگان قراضه آهن در کشور به عرضه کامل محصولاتشان در بورس کالا طبق شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، بتواند نوری بر بازار تاریک قراضه فولاد بیندازد و چگونگی نحوه توزیع و خرید و فروش آن را هم مشخص‌تر کند.
در این میان البته باید توجه داشت با توجه به آمار اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تولید بیش از ۲۰٫۵ میلیون تن فولاد در ۸ ماه نخست سال جاری، با توجه به این که طبق گفته‌های کارشناسان حوزه معدن برای تولید هر کیلوگرم فولاد باید ۱٫۲۳ کیلوگرم آهن اسفنجی مصرف شود، قاعدتا باید در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۲۵٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی مصرف می‌شد.
اما طبق آمار خود انجمن فولاد در این ۸ ماه فقط ۲۰.۷ میلیون تن آهن اسفنجی در کشور مصرف شده و با مقایسه این دو عدد می‌توان نتیجه گرفت که مصرف قراضه آهن به عنوان جایگزین آهن اسفنجی در تولید فولاد خام، نقش مهمی در زنجیره فولاد در ماه‌های اخیر داشته است.
در این میان کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری قراضه آهن به خبرنگار فولادبان گفت: مبنای قیمت‌گذاری قراضه به دو موضوع عرضه و تقاضا در رابطه با قیمت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد و همچنین افزایش قیمت شمش فولاد بستگی دارد. این دو عامل بر قیمت قراضه تأثیر دارد و به طور طبیعی، وقتی قیمت سنگ آهن افزایش پیدا می‌کند و عرضه آن کاهش پیدا می‌کند، از آهن قراضه به جای سنگ آهن در تولید شمش استفاده می‌شود و هر چقدر عرضه سنگ آهن تحت تأثیر قرار بگیرد و قیمت آن بالا برود، نرخ قراضه نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: ضریب رشد قیمتی که روی شمش فولاد قرار دارد، روی نرخ قراضه نیز تأثیر می‌گذارد، اما با توجه به اینکه قیمت قراضه به دو مؤلفه سنگ آهن و شمش فولاد مربوط است، ما در هفته‌های اخیر شاهد افزایش مقطعی بیش از انتظار قیمت قراضه در سح جهان هستیم و این اتفاقی است که در طول یک ماه گذشته افتاده است.
این کارشناس ارشد صنعت فولاد در رابطه با موضوع آزاد شدن واردات قراضه به چین توضیح داد: چین تا انتهای سال ۲۰۲۰ به دلیل مسائل زیست‌محیطی محدودیت واردات قراضه آهن داشت و در طول چند سال گذشته سهمیه‌ای برای واردات در نظر گرفته بود که این سهمیه به صورت هر سه ماه یکبار، به‌روز می‌شد و اعداد تعریف شده برای هر سه ماه زیر ۱۰۰ هزار تن بود و در طول این سال‌ها میزان واردات قراضه به چین زیر حدود ۵۰۰ هزار تن در سال بود که عدد تعیین‌کننده‌ای نبود.
جعفری طهرانی ادامه داد: اما از ابتدای سال ۲۰۲۱، محدودیت صادرات قراضه در چین برداشته شده و یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت قراضه در ماه‌های اخیر شده، همین مسئله است، البته باید توجه داشت که آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قراضه آهن در جهان نیز روی قیمت قراضه تأثیر گذار است.
وی در رابطه با تأثیر روابط چین و آمریکا روی قیمت قراضه گفت: جنگ تجاری چین و آمریکا که مدتی است شکل گرفته و هنوز هم ادامه دارد، تا زمان روی کار آمدن بایدن و مشخص شدن سیاست‌های او در قبال چین نیز می‌تواند ادامه داشته باشد و این مساله هم روی قیمت قراضه تأثیر گذاشته، اما تا به حال، چین روی واردات ۱۰۰ درصد قراضه از آمریکا برنامه ریزی نکرده است.
این کارشناس ارشد صنعت فولاد تأکید کرد: در رابطه با واردات قراضه آهن از آمریکا باید ترکیه را مثال زد، چراکه ترکیه سالانه ۲۱ میلیون تن واردات قراضه دارد که از این میزان حدود ۱۰٫۵ میلیون تن آن از آمریکا تأمین می‌شود. این کشور ظرف چند سال گذشته بین ۳۴.۵ میلیون تن تا ۳۷.۵ میلیون تن تولید فولاد داشته که بیش از ۶۰ درصد آن وابسته به قراضه بوده است.
جعفری طهرانی با تأکید بر اینکه وابستگی ترکیه نسبت به چین در واردات قراضه آهن به آمریکا بیشتر است، عنوان کرد: چین از کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای دیگر نیز واردات قراضه خود را انجام می‌دهد، اما هندوستان با توجه به افزایش تولید فولاد خود، سعی دارد که بیشتر قراضه تولیدشده در کشور خود را مورد استفاده قرار دهد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش محدودیت واردات قراضه در چین، به نظر می‌رسد که رفته‌رفته اکثر قراضه تولیدشده در جهان، به سمت این کشور سرازیر شود و با کاهش جنگ تجاری چین و آمریکا، آمریکا هم در عرصه قراضه تأثیرگذار خواهد بود.
دیدگاه ها