نمایش نوار ابزار

ترکیه مانع اصلی ایران درباره قطر

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶

کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد در گفت‌وگو با صمت درباره موانع ایران در توسعه صادرات با قطر توضیح داد: مسئله اینجاست که هر چند قطر با شریکان عرب خود دچار تنش شده، اما می‌داند این تنش دیر یا زود تمام خواهد شد و اگر بخواهد ایران را جایگزین آنها کند مورد غضب بیشتر قرار می‌گیرد، در نتیجه با هدف دامن نزدن به تنش‌ها ترکیه را به ایران ترجیح می‌دهد به ویژه درباره فولاد زیرا ترکیه در تولید فولاد قدرتمندتر از ایران عمل کرده و به عنوان هشتمین تولیدکننده فولاد تلاش دارد این بازار را در اختیار خود درآورد، با توجه به اینکه پیشینه روابط تجاری قطر و ترکیه به پیش از تنش پیش آمده با کشورهای عربی برمی‌گردد و ترکیه پس از تنش روابط را ایجاد نکرد، بلکه وجود داشته و پس از تنش، آن را توسعه داده است.

وی افزود: اما اگر بخش خصوصی درباره تجارت با قطر دچار مشکل است، به مناسبات تجاری و دیپلماتیک ۲ کشور مربوط می‌شود. بخش خصوصی ترکیه، پیروی حمایت بخش دولتی و ارتقای مناسبات سیاسی است که توانسته در برقراری و حفظ رابطه با قطر موفق‌تر عمل کند، زیرا رابطه تجاری همیشه به پشتوانه رابطه سیاسی انجام می‌شود در نتیجه بخش خصوصی ایران به منظور تدوین رابطه تجاری با قطر انتظار حمایت بیشتری برای دستیابی به آن بازار دارد.

جعفری‌طهرانی اضافه می‌کند: از سوی دیگر هر چند ایران به قطر نزدیک‌تر است، اما درباره اقلامی مانند فولاد و سنگ پرلیت که گران‌قیمت هستند بعد مسافت تاثیر چندانی در انتخاب طرف قرارداد ندارد، ولی درباره کالایی مانند سیمان و کلینکر بُعد مسافت مهم است که قطر در این زمینه امکان دارد ایران را انتخاب کند، اما در زمینه کالاهایی که نرخ آنها بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن است ایران شانسی در صادرات با قطر با وجود ترکیه ندارد. در نتیجه در رقابت بر سر قطر بین ایران و ترکیه، ترک‌ها توانمندتر عمل کردند، زیرا پیشینه بیشتری در رابطه تجاری و اقتصادی با قطر داشتند.

در همین حال علی‌اکبر شریف‌پوربوشهری، رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر مشکلات مربوط به نبود صادرات را برگرفته از نبود پایانه اختصاصی ویژه صادرات مواد معدنی در بوشهر عنوان کرد. به گزارش فارس، وی در این باره توضیح داد: استان بوشهر از نظر صادرات موادمعدنی یکی از قطب‌های اصلی کشور است، با این وجود تاکنون از پایانه اختصاصی ویژه صادرات مواد معدنی برخوردار نبوده است. در دولت یازدهم که صادرات در اولویت اصلی قرار گرفته، انتظار داریم زمینه تسهیل صادرات نیز شتاب بیشتری به خود گیرد. نبود پایانه اختصاصی صادرات موادمعدنی گرچه مانع صادرات موادمعدنی از استان بوشهر نشده اما فعالان این بخش را با مشکلات فراوانی به‌ویژه در زمینه حمل روبه‌رو کرده است. برای حمایت از صادرات انتظار داریم مدت زمان مشمول تخفیف گمرکی برای خواب کانتینر در گمرک بوشهر افزایش پیدا کند. اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در زمینه صادرات حمایت خوبی انجام داده و با توجه به ظرفیت‌های فراوان معدنی استان بوشهر بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه سیمانی در استان بوشهر تولید می‌شود و انتظار می‌رود زمینه صادرات آن نیز تسهیل شود.

حسین حیدری، رئیس خانه معدن استان بوشهر نیز همچنان سنگ گچ، سیمان، کلینکر و بخش اندکی از شن و ماسه را عمده محصولات مواد معدنی صادراتی استان بوشهر معرفی کرده و حلقه گمشده صادرات مواد معدنی از بوشهر به قطر را پایانه صادرات موادمعدنی دانسته که با آغاز مراحل ساخت آن در نیمه نخست سال آینده، فعالیت‌های این عرصه متحول خواهد شد.

در همین زمینه محمدمهدی بنچاری، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در گفت‌وگویی که تیر گذشته با رسانه‌ها داشت، از افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر خبر داد و گفت: اکنون بیش از ۹ میلیون تن انواع کالا در سال از بنادر یازده‌گانه استان بوشهر تخلیه و بارگیری می‌شود که با تکمیل پروژه‌های بندری افزایش می‌یابد، در حالی که اکنون روزانه یک‌هزار و ۱۰۰ تن مواد غذایی از بنادر دیر، بوالخیر، تنگستان به قطر صادر می‌شود.

منبع: روزنامه صمت

دیدگاه ها