نمایش نوار ابزار

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی موادمعدنی و فولاد در گفت‌وگو با ایراسین: شرایط بازار جهانی برای صادرات فولاد مثبت است

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی مواد معدنی و فولاد گفت: طی هفته‌های گذشته بازارهای جهانی سنگ‌آهن و فولاد افت و خیز زیادی داشته و دلیل اصلی آن اتفاقات رخ داده در کشور چین است. از طرفی بازارجهانی نیز شرایط مثبتی برای صادرات فولاد دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: وضعیت واردات و تولید فولاد چین در ماه ژوئن و جولای به حداکثر خود رسید. این درحالیست زمانی که حجم واردات به پیک خود نزدیک شده و در نهایت به اشباع می‌رسد، بعد از آن سیر نزولی نیز آغاز می‌شود. در هفته گذشته نیز قیمت سنگ‌آهن به صورت هیجانی و یکباره به میزان 5.5 دلار در یک روز افزایش یافت و دوباره 2 دلار بالا رفت، اما مجددا با کاهش حدود 4 دلاری هفته را به پایان رساند.

وی ادامه داد: در واقع این اتفاق به دلیل ترافیک شدید بنادر چین برای پهلوگیری کشتی‌ها بود؛ زیرا تعداد کشتی‌هایی که در صف پهلوگیری بودند به 170 فروند رسید و این در حالیست که در کل بنادر چین برای واردات سنگ‌آهن/فولاد و صادرات زغالسنگ/فولاد در حالت معمول تنها 100کشتی در سف پهلوگیری در بنادر حاضر هستند، اما این افزایش تعداد نشان می‌دهد چین تا چه اندازه به واردات سنگ‌آهن و فولاد نیاز دارد.

جعفری طهرانی با اشاره به تغییرات قیمتی سنگ‌آهن اظهار کرد: به نظر می‌رسد کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازار به صورت هیجانی بوده است؛ حتی انجمن آهن و فولاد چین (سیسا)  نیز اعلام کرده که تا پایان ماه آگوست وضعیت ترافیک بنادر چین به تعادل می‌رسد.

به گفته وی، تحلیلگران بین‌المللی نیز معتقدند ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی از 10 شهریور تا 10 مهرماه شمسی) بازار فولاد چین همچنان مثبت خواهد بود، اما در 3 ماهه چهارم سال 2020 وضعیت بازار با کاهش قیمت نسبت به امروز مواجه خواهد شد.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی مواد معدنی و فولاد در ادامه سخنانش به شرایط مثبت به وجود آمده برای صادرات محصولات فولادی کشور اشاره کرد و گفت: نباید فراموش کرد بازارجهانی هرلحظه در حال تغییر است و اکنون که در شرایط مطلوبی قرار گرفته، نباید فرصت را برای صادرات از دست داد؛ پس باید اگر بازار مثبتی در جهان برای صنعت فولاد کشور وجود دارد که می‌تواند ارز آوری قابل قبولی برای کشور داشته باشد، حدالامکان باید از آن استفاده کرد و نباید زمان را از دست داد. زیرا در غیر این صورت امکان صادرات نیز برای کشور در این بخش از بین خواهد رفت.

منبع: ایراسین

دیدگاه ها