نمایش نوار ابزار

از سوی جعفری طهرانی صورت گرفت؛نگاهی تحلیلی به بازار فولاد و سنگ آهن/ لزوم واقعی سازی قیمت سنگ آهن

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹

کیوان جعفری‌ طهرانی، کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن در همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن به بررسی شرایط بازار فولاد و سنگ آهن ایران و چین پرداخت. جعفری طهرانی معتقد است برای حل مشکل سنگ آهن و توسعه اکتشافات این بخش، تنها راهکار نزدیک شدن قیمت های این ماده معدنی به نرخ های جهانی است.

به گزارش «کالاخبر»؛ این کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن گفت: در حال حاضر با بحران کمبود سنگ آهن مواجه هستیم و باید با نگاه به دنیا در حوزه اکتشاف و سنگ آهن از کشورهای موفق در این حوزه الگوبرداری کنیم.

وی افزود: برای حل مشکل سنگ‌آهن باید قیمت‌های این ماده معدنی به نرخ های جهانی نزدیک شود.

جعفری طهرانی یادآور شد: به غیر از چادرملو که بزرگترین ذخایر هماتیت را داراست در حوزه فرآوری هماتیت ما دارای مشکل هستیم.

این کارشناس بازار سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه اعداد و ارقام تولید فولاد با ذخایر ما هماهنگ نیست گفت: در این حوزه به دلیل بعد مسافت و همینطور تحریم ها، امکان واردات از کشور برزیل وجود ندارد. نزدیک‌ترین معادن سنگ آهن به کشور ما هند است که به علت افزایش تولید فولاد، صادرات سنگ آهن را کاهش داده است؛ کشور دیگر مراکش است که ما ارتباط سیاسی با این کشور نداریم و در نهایت افغانستان خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است بر واردات قراضه متمرکز شویم که البته چون چین به طور گسترده وارد بحث واردات قراضه شده و عوارض واردات آن را برداشته است این امکان نیز از کشورها سلب می شود. چین همچنین برای کالاهای صنعتی ۳۰ درصد معافیت مالیات بر ارزش افزوده درنظر گرفته و سیسا (انجمن آهن و فولاد چین) درخواست معافیت ۷۰ درصدی را داده است. لذا با حذف عوارض واردات، چین ۳۰۰ میلیون تن آهن قراضه وارد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همچنین با کاهش مالیات بر ارزش افزوده، این کشور امسال ۳۰۰ میلیون تن قراضه داخلی نیز مصرف خواهد داشت. این ۶۰۰ میلیون تن قراضه معادل یک میلیارد تن سنگ آهن است. از این رو مصرف سنگ آهن چین با توجه به مصرف قراضه به عقیده برخی کارشناسان به نصف خواهد رسید. وضعیت بازار سنگ اهن در سال ۲۰۲۱ بسیار متشنج است و دولت چین با هدف حاشیه سود فولادسازان جلوی افزایش افسارگسیخته سنگ آهن را خواهد گرفت. به عقیده من قیمت سنگ آهن ۱۰ تا ۱۵ دلار در ماه مارس تغییر خواهد کرد ولی بیشترین افت قیمت در نیمه دوم سال خواهد بود البته به این شرط که چین به اهداف مصرف قراضه و حاشیه سود فولاد برسد.

این کارشناس بازار فولاد و سنگ آهن ادامه داد: بعید است چین بخواهد ظرفیت تولید فولاد خود را بیش از پیش افزایش دهد چراکه اگر قرار است چین به اقتصاد اول برسد باید میزان تولید کربن خود را به صفر برساند پس چین امکان افزایش تولید را نداشته و چون مصرف ظاهری آن بالاست باید این نیاز را طریق واردات تامین کند.

وی در خاتمه گفت: با مطرح شدن موارد مذکور، بازار فولاد را در سال ۲۰۲۱ به دلیل تقاضای چین و کاهش تولید کربن سال خوبی می دانم حتی این امکان وجود دارد که شمش فولاد در آینده به ۸۰۰ دلار هم برسد؛ از این رو بهتر است امسال ایران هم حداکثر منافع خود را از صادرات فولاد کسب کند.

منبع: کالاخبر

دیدگاه ها