از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) 31 مرداد مصادف با 21/08/2024 در ساعت 14:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت: 

در مناقصه ای که در هفته گذشته توسط فولاد خوزستان برگزار شد، بیلت به قیمت 472 دلار به فروش رسید. برخی منابع قیمت 468 دلار را نیز اعلام کردند هر چند این قیمت ها با واقعیت بازار فاصله دارد! همچنین فروشی برای اسلب ثبت نشده است. این هفته مناقصه ذوب آهن و فولاد خراسان را برای تحویل ماه اکتبر در پیش رو خواهیم داشت. با توجه به اینکه طی 10 روز آینده مسئله قطعی برق پایان خواهد یافت، عرضه های فولادی افزایش یافته است. اما با توجه به افت شدید قیمت ها و قیمت 435 دلار فوب قیمت چین درخواست برای فولاد ایران کم است. صادرات سایر محصولات مثل میلگرد که عمدتا به عراق صادر می شود به دلیل برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین با کندی و مشکل حمل و نقل مواجه شده است و صادراتی ثبت نشده است. 

در طی دو هفته اخیر شاهد افت شدید قیمت های فولاد بودیم و روند کاهش قیمت شتاب گرفته است. فشار زیان های شدیدی که فولادسازان چین در حال حاضر با آن مواجه هستند باعث افت بیشتر قیمت کک به 205 دلار فوب استرالیا و سنگ آهن ۶۲ درصد CFR چین 95 دلار در 20 آگوست شد. در هفته گذشته حجم کل سنگ آهن وارد شده به بنادر چین کاهش داشته است و در بررسی هزینه-فایده واردات سنگ آهن در چین سود ده نیست. البته در این هفته عوامل بنیادین سنگ آهن بهبود یافت.

اکثر فولاد سازان در چین دو برنامه تعمیرات دوره ای و کاهش تولید را در دستور کار خود قرار دادند بتوانند تا جلوی این زیان را بگیرند. داده های اقتصاد چین هم بسیار ضعیف است. قیمت بیلت تانگشان در طی یک ماه گذشته حدود 63 دلار معادل 450 یوان کاهش پیدا کرد و هفته گذشته تا 2850 یوان کاهش یافت. قیمت بیلت تانگشان در 19 و 20 آگوست 20 یوان و امروز 21 آگوست 30 یوان افزایش یافت و به 2,900 رسید. در حال حاضر تمرکز تولیدکنندگان چینی بر افزایش صادرات است و به نظر میرسد فشار نزولی بر قیمت های صادراتی چین همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر بیلت صادراتی چین با قیمت 435 تا 440 دلار فوب معامله می شود و فروشندگان حجم بالایی از بیلت خود را با قیمت پایین تر و به صورت اعتباری پیش فروش می کنند.

کاهش قیمت های بیلت چین باعث شد که در جنوب شرق آسیا و ترکیه نیز شاهد کاهش قیمت باشیم به طوری که در بازار CIS تولیدکنندگان روسیه با نبود تقاضا مواجه هستند و با قیمت های 480 دلاری بیلت CFR شمال ترکیه مشتری وجود ندارد. در حالی که ترکیه حجم قابل توجهی از مالزی که تعرفه واردات معاف است و نیز از چین خرید داشته است. آخرین نرخ های خرید روی 465 دلار CFR ترکیه برای تحویل ماه اکتبر از چین گزارش شده است.

قیمت wire rod چین با کاهش 15 دلاری به 460-465 دلار فوب رسید. در هفته گذشته شاهد افزایش تولید میلگرد و کاهش تولید coil در چین بودیم. امروز 21 آگوست آخرین قیمت های میلگرد و wire rod در چین با افزایش قیمت به ترتیب به 3,180 یوان و 3,390 یوان رسید.

افت قیمت ها در محصولات تخت و اسلب هم مشهود بود. به طوریکه قیمت صادراتی HRC چین با کاهش به 510 دلار CFR برای بندرهای اروپا اعلام شد. البته صادرات HRC چین نسبت به ماه گذشته کاهش نشان می دهد هر چند به علت موجودی بالای ورق گرم هنوز احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.

قیمت اسلب CIS با کاهش 10 دلاری به 440 دلار فوب رسید. اسلب روسیه 450-470 دلار CFR ترکیه پیشنهاد می شود. اسلب مالزی با قیمت 480 دلار فوب و 520 دلار CFR ترکیه در دسترس بود. قیمت اسلب اندونزی 520-530 دلار CFR ایتالیا در دسترس بوده است. فروشندگان در جنوب شرق آسیا نیز قیمت های پیشنهادی خود را کاهش دادند. بیلت 3SB-130 با قیمت 430 فوب در این منطقه پیشنهاد شد.

دیدگاه ها