نمایش نوار ابزار

اختصاصی صدای بورس: پیش بینی بازار سرمایه، فلزات گران بها و کامودیتی‌ها

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹

بعد از انتخابات آمریکا نفت کاهشی، فلزات گران بهای افزایشی، مس افزایشی پیش بینی می‌شود.

به گزارش صدای بورس، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازار کامودیتی‌ها در ارتباط با تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر بازار کامودیتی ها در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: بورس‌های جهانی در روزهای اخیر اکثرا تقویت شدند،  کامودیتی ها افزایشی است اما در داخل کشور موضوع بورس متفاوت است، بورس ایران با بورس خارج متصل نیست و منافعی از آن دریافت نمی کند.

بایدن مس را گران نکرد

وی افزود: بورس های جهانی در روز های اخیر اکثرا تقویت شدند،  کامودیتی ها افزایشی است اما در داخل کشور موضوع بورس متفاوت است، بورس ایران با بورس خارج متصل نیست و منافعی از آن دریافت نمی کند.

جعفری طهرانی در ارتباط با تاثیر نتایج انتخابات بایدن در ریاست جمهوری آمریکا بر بازار کامودیتی ها بیان کرد: قیمت مس در بازار جهانی  به ۷ هزار دلار رسیده، این افزایش قیمت فارغ از موضوع انتخابات آمریکا و بایدن است و مسئله این افزایش، عرضه و تقاضا است.

تولید کنندگان مس در شیلی و آمریکای جنوبی با مشکل مواجه شدند. بخشی دیگر از دلایل کمبود عرضه مس در بازارهای جهانی نیز اعتصابات در معادن است. شیوع کرونا در آمریکای جنوبی نیز میزان تولید مس را در این منطقه کاهش داده است.

پیش بینی تاثیر بایدن بر بازار فولاد

جعفری طهرانی در ارتباط با وضعیت کنونی فولاد در جهان بیان کرد: از آنجایی که بازار فولاد را  چین کنترل می کند، کمترین تاثیر را از اتخابات آمریکا پذیرفته است. حتی چین با کاهش کنترل شده تولید فولاد توانست بازار را در شرایط بحرانی کنترل کند و پیش بینی می شود افق روشنی برای افزایش قیمت فولاد در هفته جاری متصور باشد.

وی افزود: چین به علت اینکه نقش بزرگی در عرضه و تقاضای کامودیتی ها دارد در بسیاری از موارد می تواند مانع از افت شدید قیمت آنها شود. به همین دلیل است که فولاد و زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی با کاهش جدی همراه نشده است و انتظار افزایش قیمت برای آن وجود دارد.

پیش بینی تاثیر باید بر قیمت نفت

وی در ارتباط با پیش بینی بازار نفت بعد از انتخابات آمریکا تصریح کرد: درصورتیکه تحریم ها علیه ایران و ونزوئلا کاهش پیدا کند، این دو کشور به مدار تولید و صادرات باز می‌گردند و پیش بینی می شود افزایش عرضه باعث کاهش قیمت شود.

این کارشناس ارشد بازار کامودیتی ها گفت: روسیه به عنوان بزرگترین عضو خارج از اوپک هنوز موضع خود را در رابطه با انتخابات آمریکا و برنامه آینده خود برای تولید نفت مشخص نکرده است.  شواهد حاکی از این است که در رابطه با نفت انتظار کاهش قیمت خواهیم داشت.

پیش بینی تاثیر بایدن بر بازار سرمایه جهانی

جعفری طهرانی در رابطه با کالاهای سرمایه ای همچون طلا و فلزات گرانبها گفت: آینده این کالاها در بازار جهانی بطور مستقل در رابطه با نتیجه انتخابات آمریکا می توانست مثبت باشد، ولی جو مثبت روانی ایجاد شده جهت کشف واکسن کووید-۱۹ باعث افت این بازار شد. به طور کلی بورس جهانی به خاطر پیش بینی تنش برای عدم انتخاب ترامپ می توانست کاهشی باشد. اگر این مسئله ادامه دار می شد طبیعتا باعث ترس بورس جهانی می شد و این ترس روی قیمت ها منتقل می شد.

وی افزود: در بازار داخلی به خاطر کاهش قیمت ارز اتفاق قیمتی که افتاده کالاهای سرمایه ای  همچون مسکن و خودرو در بلاتکلیفی هستند. این بلاتکلیفی در بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه نیز ایجاد شده و این ترس ایجاد شده منجر به ایجاد صف های فروش در بازارسرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با زمان پایان یافتن نوسانات قیمتی گفت: انتظاری که برای بازار داخلی وجود دارد این است که به تعادل رسیدن این بازار طول خواهید کشید و پیش بینی می شود کاهش شاخص به خط حمایت یک میلیون و صد برسد و شاید این خط حمایتی را نیز بشکند اما امیدواریم که این حمایت از یک میلیون و صد بیشتر کاهش نیابد و دولت نیز حمایت های مد نظر را انجام دهد تا بازار به تعادل برسد.

منبع: صدای‌بورس

دیدگاه ها