نمایش نوار ابزار

اختصاصی صدای بورس؛ بازی‌های صادراتی، بلای جان بورس صنایع معدنی

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی گفت: تشدید تحریم‌ها، مدیریت‌های پر اشتباه، نبود برنامه‌ریزی دقیق، محدودیت‌های صادراتی از جمله مهمترین عواملی است که اگر مدیریت نشود، ریزش‌های بزرگی را در بورس معدنی‌ها رقم خواهد زد.

به گزارش صدای بورس، برای جلوگیری از خام فروشی؛ میزان صادرات مواد معدنی کاهش یافته است. این کاهش  بر عملکرد شرکت‌های بورسی تاثیر دارد و در نهایت افت در توسعه معدن و صنایع معدنی را در پی خواهد داشت.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی در گفت‎وگو با صدای بورس گفت: دولت در صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی محدودیت‌هایی را وضع کرده است، از این محدودیت ها اعمال عوارض برای صادرات، قیمت‌های فرمایشی، ممنوعیت صادرات، لزوم داشتن تیک صادراتی وزارت صمت است.

*تاثیر منفی عملکرد دولت در آینده شرکت‌های معدنی

وی با اشاره به تاثیر منفی عملکرد دولت در آینده شرکت‌های معدنی گفت: شرکت‌های معدنی به خصوص شرکت‌های خصوصی چاره‌ای جز قبول محدودیت‌ها ندارند و این مانع تراشی در صادرات مواد معدنی باعث می‌شود ضربه بزرگی در آینده به شرکت‌های معدنی زده شود و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در بورس، از  حضور سرباز بزنند. همچنین میزان بازدهی شرکت‌های معدنی با کارآیی مثبت و  معادن فعال نیز به تدریج با بازدهی کمتری روبرو شوند. از جمله این شرکت‌های فعال معدنی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که در طول دو سال گذشته در زمینه احیا و نوسازی معادن کوچک مقیاس با قدرت فعالیت می‌کند.

*سیاست‌های سختگیرانه و اعمال دستورهای فرمایشی عامل کاهش بازدهی

جعفری طهرانی در ادامه با بیان اینکه باید محدودیت‎‌های کارشناسی به صورتی اعمال شود که علاقه‌مندی فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی از بین نرود، گفت: جلوگیری از خام‌فروشی سیاست درستی است اما اعمال نظرات غیرکارشناسانه، دستورات فرمایشی؛ ازجمله عواملی است که بر روند بازار معدن و صنایع معدنی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به تنوع محصولات معدنی در کشور گفت: بسیاری از مواد معدنی در کشور مصرف داخلی ندارد و صادرات آن علاوه بر درآمد ارزی، اشتغال نیز  در بر دارد.  تنها راه پیشرفت، اجرای سرمایه‌گذای در توسعه فناوری است. سنگ آهن هماتیت از جمله مواد معدنی است که جلوی صادرات آن گرفته‌شده‌ است. با برنامه‌ریزی درست،  ارز حاصل از فروش آن می‌تواند صرف سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانجات کنسانتره هماتیت شود.

*تاثیر کاهش صادرات معدنی بر عملکرد شرکت‌های بزرگ در بورس

تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت ‌های صادرات معدنی بر عملکرد شرکت‌های بزرگ بورسی تاثیر گذار است، گفت:  به طور قطع کاهش صادرات بر عملکرد شرکت های بزرگ معدنی بورسی تاثیر دارد. صادرات فولاد و کنترل میزان آن به شکل مستقیم بر ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس تاثیر دارد.

*پیش‌بینی آینده معدنی‌ها در بورس

وی در ارتباط با  چشم انداز معدنی‌ها و فولادی‌ها در بورس گفت: پیش‌بینی روند آینده بورس بسیار پیچیده است، تشدید تحریم‌ها در عملکرد معدنی‌ها و صنایع معدنی در بورس تاثیر منفی دارد. این روند منفی در بورس موضوع غیر منتظره‌ای نبود، مدیریت پر اشتباه باید اصلاح شود چرا که در غیر این صورت شاهد ریزش‌های بیشتری خواهیم بود و در ادامه اطمینان سهامداران را از دست خواهیم داد که ریزش‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.

طهرانی در آخر افزود: تشدید تحریم‌ها، نبود برنامه‌ریزی دقیق، محدودیت‌های صادراتی از جمله مهمترین عواملی است که اگر مدیریت نشود، ریزش‌های بزرگی را در بورس معدنی‌ها رقم خواهد زد.

ملنع: صدای بورس

دیدگاه ها