کارشناس و تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد: کرونا شیب قیمت فولاد را کاهشی کرد/ توقف فعالیت معادن سنگ آهن

یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

کارشناس و تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد معتقد است، ادامه بحران کرونا و با کاهش تولید فولاد در ماه های آینده، قیمت سنگ آهن نیز کاهش خواهد یافت.

کیوان جعفری طهرانی در گفت و گو با «صنعت‌کار» با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار سنگ آهن، اظهار کرد: با شیوع کرونا بسیاری از کشورهای معدن خیز جهان در پایان ماه مارس قرنطینه ۲۱ روزه را اعلام کردند و براساس این تصمیم معادن خود را تعطیل کردند. در این باره در ابتدا افریقای جنوبی و سپس هندوستان و کانادا موضوع قرنطینه ۲۱ روزه را اعلام کردند.

وی ادامه داد: کشورهای یاد شده جزو رتبه های چهار تا ششم تولیدکننده سنگ آهن جهان هستند که سه مورد از کشورهای اصلی توقف عملیات داشته اند.

جعفری طهرانی تصریح کرد: از سویی دیگر شاهد هستیم کشورهایی که تولید کمتر داشته اما مطرح هستند مانند پرو و مالزی نیز تولید معادن خود را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده اند. اما با وجود کاهش ۱۲ الی ۱۶ درصدی قیمت جهانی فولاد، سنگ آهن کاهشی کمتر از این رقم داشته است.

به گفته وی، در حوزه سنگ آهن با کاهش عرضه مواجه شده ایم در حالی که در صنعت فولاد تقاضا با افت شدید همراه شده است.

کارشناس و تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد در ادامه بیان کرد: اگر کشورهای یاد شده به دلیل کرونا فعالیت خود را متوقف نمی کردند انتظار بر آن بود که قیمت سنگ آهن بیش از ۱۰ دلار کمتر از امروز باشد، اما واقعیت آن است که احتمال ادامه قرنطینه وجود دارد زیرا کنترل بهداشت کارکنان معادن سخت تر از اداره ها است و این یکی از معضلاتی است که بیشتر کشورها از جمله ایران نیز با آن مواجه هستند.

جعفری طهرانی در ادامه پیش بینی کرد: بدلیل کاهش تقاضای فولاد پس از سیکل یک ماه آینده که وضعیت بازگشایی معادن کشورهای مختلف مشخص می شود، انتظار آن است که با کاهش قیمت فولاد، قیمت سنگ آهن نیز کاهش پیدا کند، مگر آنکه روند تعطیلی معادن کشورهای مختلف ادامه پیدا کند.

وی افزود: درواقع تا زمانی که عرضه بالا باشد حتی در ارتباط با سنگ آهن، قیمت ها افت می کند اما با کاهش عرضه حتی با وجود کاهش تولید فولاد در کشورهای مختلف اما به دلیل درصد تعطیلی معادن که بیشتر از کارخانه های فعال فولاد است، منجر به کمبود نسبی این ماده معدنی می شود. البته همانطور که اشاره داشتم زمانی که قیمت فولاد در ادامه ماه های «آوریل» و «می» کاهش داشته باشد طبیعتا تقاضای سنگ آهن و سپس قیمت آن در ماه «می» کاهش خواهد یافت، زیرا بسیاری از پروژه های زیرساختی در کشورهای مختلف بدلیل بحران کرونا متوقف شده است.

منبع: صنعت کار

دیدگاه ها