قیمت نقطه سر به سر تولید سنگ آهن با عیارهای مختلف مربوط به شرکت ها و کشورهای مختلف اعلام شد/ بحث پیرامون وضع عوارض صادراتی سنگ آهن در سال ۱۳۹۷ منطقی نیست

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶

 

براساس جدولی که امروز و توسط موسسات تحقیقاتی از قبیل پلاتس، IHS و مک کوئر تهیه و اعلام شده، نقطه سر به سر سنگ آهن تحویل چین با عیارهای مختلف مربوط به شرکت ها و کشورهای مختلف مشخص گردیده است.

برای مثال نقطه سر به سر تولید سنگ آهن و قیمت تمام شده ریو تینتو تحویل چین 28 دلار است. این شرکت 328 میلیون تن سنگ آهن با عیار میانگین 62 درصد در سال تولید می نماید.

این رقم برای بی اچ پی بیلیتون با تولید سالیانه 280 میلیون تن سنگ آهن در سال با عیار 62 درصد برابر با 31 دلار تحویل چین است.

گندله هند با تولید 8 میلیون تن در سال با عیار 65 درصد 33 دلار، واله برزیل با تولید 330 میلیون تن با عیار 63 درصد 43 دلار و فورتسکیو FMG با تولید 170 میلیون تن و عیار 58 درصد فاین 48 دلار تحویل چین است.

برای ایران رقم اما جالب توجه است، قیمت تمام شده کنسانتره با عیار 65 درصد شرکت های دولتی ایران و تولید 12 میلیون تن در سال، 49 دلار تحویل چین است.

این عدد برای شرکت های خصوصی بالاتر است به عبارت دیگر قیمت تمام شده سنگ آهن با عیار 56 تا 58 درصد دانه بندی و تولید 4 میلیون تن در سال به 66 دلار تحویل چین می رسد.

این جدول که همان قیمت نقطه سر به سر سنگ آهن تحویل چین با عیارهای مختلف می باشد بدان مفهوم است که اگر میانگین قیمت سنگ آهن در سال 2018 به زیر 66 دلار تحویل چین برسد که احتمال آن بسیار زیاد است و قطعا خواهد رسید، عملا صادرات سنگ آهن دانه بندی معادن خصوصی ایران بطور کامل مشابه سال 2014 میلادی متوقف می شود، پس بحث پیرامون وضع عوارض صادراتی برای سال آینده بی معنا است.

براساس پیش بینی ها، بهای هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سال جاری میلادی بین 50 تا 60 دلار است.

درمورد کنسانتره صادراتی ایران با عیار پایه 65 درصد نیز با توجه به اینکه قیمت سر به سر CFR بالغ بر 49 دلار است، خطر کاهش صادرات کمتر است.

با روندی که پیش بینی می شود، معادن بخش دولتی و حتی خصوصی همچنان شانس بقای صادرات کنسانتره را در سال 2018 خواهند داشت و به عبارت دیگر ایران در سال 1397 عمدتاً صادر کننده کنسانتره خواهد بود و صادرات سنگ آهن دانه بندی به ندرت و فقط در ماه های محدودی از سال بوقوع خواهد پیوست.

مرکز تحقیقات مک کوئر در 8 ژانویه 2018 پیش بینی نمود که میانگین قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در سال 2018 بین 50 تا 55 دلار و عدد دقیق تر‌ حدود 52 دلار تحویل چین خواهد بود که این خود زنگ خطری برای صادرات سنگ آهن ایران است.

دیدگاه ها