تحلیلگر ارشد بین‌المللی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد؛ غافلگیری بازار با نرخ جدید سنگ‌آهن

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
به گفته کارشناسان سال ۲۰۲۱ سالی مهم برای بازار سنگ‌آهن است، چراکه سنگ‌آهن بعد از سبقت گرفتن از سطوح ثبت‌شده که عددی بین ۱۹۰ تا ۱۹۱ دلار بود، در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ به رکورد ۱۹۳.۸۵ دلار رسید که بالاترین رکورد در تاریخ است. بر این اساس کارشناسان بین‌المللی بازار سنگ‌آهن و کامودیتی معتقدند بازار از نرخ‌های جدید سنگ‌آهن غافلگیر شده است.

البته در یک هفته اخیر برخلاف افزایش قیمتی که بازار شاهدش بود، معاملات آتی سنگ‌آهن با یک عقبگرد شدید هم رو‌به‌رو شده است. به این ترتیب شاهد نوسان در قیمت سنگ‌آهن هستیم. در این روند برخی فعالان بازار از این سقوط شدید و ناگهانی متحیر شده‌اند، چراکه تقاضای فولاد در چین به علت موجودی محدود کارخانه‌ها و تجار همچنان بالاست.

به هر حال تحلیلگران باور دارند تا زمانی که حاشیه سود فولادسازان در چین بالا باشد، قیمت سنگ‌آهن هم بالا خواهد ماند. در این روند حاشیه سود فولادسازان چین به طرز باورنکردنی مطلوب بوده و آنها تولید فولاد را متوقف نخواهند کرد. فولادسازان چینی در حال حاضر حدود ۸۰۶ دلار به ازای هر تن برای میلگرد یا آرماتور که در پروژه‌ها و سازه‌هایی نظیر پل‌ها و ساختمان‌ها و همین‌طور زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دریافت می‌کنند.

قیمت بالای سنگ‌آهن باعث ایجاد سردرگمی میان منتقدان و تحلیلگران شده است. از طرفی همه‌گیری جدید کرونا که رشد اقتصادی جهانی را به تاخیر می‌اندازد، باعث شده کشورهای رقیب چین در صنعت فولاد مانند هند، به مسائل روزمره بپردازند.

در همین رابطه کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن درباره افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن به «جهان‌صنعت» گفت: افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی که البته تا یک هفته اخیر اتفاق افتاد و پس از آن چند روزی است که سیر نزولی پیدا کرده، بیش از هر چیز به قیمت عرضه و تقاضا بستگی داشته است. در این روند تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن در استرالیا نتوانستند به رکوردهای تولید و صادرات در دو تا چهار سال گذشته دست یابند. از طرفی شاهدیم که بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سنگ‌آهن برزیل بعد از شکست سد باطله در فوریه ۲۰۱۹ نتوانستند به تولیدات قدیم خود دست پیدا کنند. در نتیجه یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت سنگ‌آهن کاهش عرضه و در واقع مشکلاتی است که برای تولید‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن جهانی اتفاق افتاده است. استرالیا و برزیل حداقل ۹۰ درصد از سنگ‌آهن وارداتی چین را تامین می‌کردند و هرگونه کاهش عرضه‌ای از سوی آنها به طور حتم روی قیمت‌ها تاثیرگذار است.

رشد اقتصادی چین

این کارشناس بین‌المللی بازار سنگ‌آهن با اشاره به رشد اقتصادی چین نیز اظهار کرد: از طرف دیگر شاهد هستیم که رشد اقتصادی چین در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ ثبت شد و در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال رشد اقتصادی این کشور حداقل ۶.۵ درصد و حداکثر هشت درصد خواهد بود. این عدد بزرگی است که در شرایط کرونا که اکثر کشورهای جهان دست به گریبان هستند برای چین حاصل می‌شود.

جعفری‌طهرانی تصریح کرد: هرچند چین اخیرا برای کنترل قیمت سنگ‌آهن قانونی تصویب کرده که مالیات ارزش‌افزوده که قرار بود به صادرکننده فولاد برگردد را متوقف کند، به روایتی جایزه صادراتی که قرار بود به صادرکنندگان فولاد ارائه شود را قطع و واردات فولاد را بدون عوارض آزاد کرده است. این سیاست به این دلیل اتخاذ شده که مصرف سنگ‌آهن در بازار چین برای فولادسازان کاهش یابد تا به طور موقت قیمت کنترل شود.

کارشناس بین‌المللی بازار سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: در حال حاضر چین توانسته است قیمت سنگ‌آهن را به طور موقتی کاهش دهد اما شواهد حاکی است که کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن در شش ماه دوم اتفاق خواهد افتاد.

دست‌کم گرفتن چین

جعفری‌طهرانی درباره این پرسش که چرا اکثر فعالان قدرت بازار سنگ‌آهن و فولاد چین را دست‌کم گرفته بودند، گفت: در واقع هیچ‌کس انتظار نداشت چین سیاستی اتخاذ کند که قیمت سنگ‌آهن را به این صورت کنترل کند. تغییر شدید قوانین از سوی این کشور برای حذف جوایز صادراتی و اجازه به واردات فولاد از جمله مواردی است که هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد. در حالی که چین به صورت عمده‌ای توانسته با تغییر قوانین در بازار عرضه و تقاضا وارد شود و تاثیر‌گذار باشد. به طور خاص در سه ماه سوم سال جاری و به طور کلی در شش ماه دوم سال جاری می‌تواند قیمت بازار سنگ‌آهن را کنترل کند و به موفقیت دست یابد.

قانون جدید در چین

این کارشناس بین‌المللی بازار سنگ‌آهن تصریح کرد: همچنین چین با قانون جدیدی که تصویب کرده واردات محصولات میانی شامل شمش فولاد و اسلب را بدون عوارض آزاد کرده است. در واقع سیاستمداران این کشور قصد دارند با کاهش صادرات فولاد افزایش واردات و تولید فولاد را به شکل موقتی کاهش دهند تا حجم مصرف سنگ‌آهن به همان نسبت کاهش یابد. بر اساس این روند تقاضا کاهش می‌یابد و قیمت‌ها بعد از مدتی به نقطه تعدیل می‌رسند. وقتی واردات فولاد افزایش و صادرات کاهش یابد در نتیجه قیمت جهانی فولاد بالا رفته و حتی قیمت فولاد در بازار داخل چین هم افزایش می‌یابد. بر این اساس قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی هم بالا می‌رود.

کاهش جدید قیمت سنگ‌آهن

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه برخلاف افزایش قیمتی که در اوایل هفته رخ داد، معاملات آتی سنگ‌آهن با یک عقبگرد شدید رو‌به‌رو شده است، ادامه داد: معاملات آتی بورس کالای دالیان (DCE) برای تحویل در ماه سپتامبر در معاملات صبح جمعه ۸.۸۷ درصد کاهش روزانه معادل ۱۱۲.۵۰ یوآنی معادل ۱۷.۵ دلاری را به ثبت رساند و قیمت ۱۱۵۵.۵۰ یوآن در هر تن (۱۷۹.۵۵ دلار) را گزارش کرد. پیرو کاهش قیمت ۱۶ دلاری دیروز سنگ‌آهن، مجددا عیار ۶۲ درصد ۷.۷۵ دلار کاهش یافت تا مجموعا کاهش ۲۳.۷۵ دلاری را ثبت کند. عیار کنسانتره ۶۵ درصد نیز مجموعا ۲۶ دلار طی دو روز اخیر کاهش یافته است.

کارشناس بین‌المللی بازار سنگ‌آهن تصریح کرد: برخی فعالان بازار از این سقوط شدید و ناگهانی متحیر شده‌اند، چراکه تقاضای فولاد در چین به علت موجودی محدود کارخانه‌ها و تجار همچنان بالاست. سایر فعالان تجاری معتقدند اقدامات سردکننده DCE تاثیرات خود را گذاشته و سفته‌بازی‌های بازار را مدیریت کرده است، در حالی که برخی منابع تجاری اظهار کردند که قیمت فولاد بسیار سریع افزایش یافته است و همین امر باعث ایجاد شک و تردیدهایی در بازار درباره پایداری این روند شده است.

تاثیر‌پذیری ایران به طور غیرمستقیم

جعفری‌طهرانی درباره این پرسش که افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن چه تاثیری بر بازار ایران می‌گذارد، گفت: افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن به طور مستقیم در بازار ایران تاثیرگذار نخواهد بود. در واقع بازار ایران و قیمت محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ‌آهن، ‌کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی همه ضریبی از شمش فولاد خوزستان و نرخ صادراتی هستند.

کارشناس بین‌المللی بازار سنگ‌آهن با اشاره به افزایش قیمت سنگ‌آهن در چند روز اخیر و ورود آن به بورس کالا گفت: هر چند با عرضه جدید سنگ‌آهن در بورس کالا قیمت این محصول معدنی مقداری بالا رفته است و این اتفاق باعث می‌شود که قدرت چانه‌زنی و مذاکره تولید‌کنندگان محصولات زنجیره فولاد هم افزایش یابد اما در کل بر بازار ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

جعفری‌طهرانی درباره ضعف افزایش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن در ایران در مقایسه با جهان گفت: انتظار نداریم قیمت سنگ‌آهن با عرضه در بورس دو برابر شود. اما امیدواریم قیمت این محصولات نسبت به گذشته مناسب‌تر به فروش برسد. او در ادامه با بیان اینکه بازار ایران به هر حال به شکل غیرمستقیم از این اتفاق جهانی تاثیرپذیر خواهد بود، تصریح کرد: البته افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن به شکل غیر‌مستقیم بر بازار ایران تاثیرگذار خواهد بود و به طور حتم باعث می‌شود که نسبت به گذشته قیمت‌ها بالاتر برود.

منبع: روزنامه جهان صنعت

دیدگاه ها