تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی سنگ‌آهن و فولاد ایران: نگاه مثبت به حفظ و توسعه صادرات محصولات در شیوه‌نامه جدید فولاد تداوم یابد

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹

کارشناس و تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی سنگ‌آهن و فولاد ایران با بیان اینکه شیوه‌نامه جدید فولاد نگاهی به رفع نیازهای بازار داخلی نیز دارد، تصریح کرد: اصل موضوع از ابتدا همین بوده و باید در کنار آن، در شیوه‌نامه همچنان نگاه مثبت برای حفظ و توسعه صادرات به‌ویژه محصولات فولادی تداوم یابد، زیرا کشور در شرایطی است که به هر سنت صادراتی یورو و دلار نیاز دارد.

“کیوان جعفری طهرانی” امروز در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ با ابراز خوشحالی از تهیه و تدوین شیوه نامه زنجیره فولاد و تمهیدات وزارتخانه در این خصوص، افزود: برخی تولیدکنندگان زنجیره از جمله نوردکاران اعتراضاتی داشتند، همچنین یک سری تولیدکنندگان فولاد در‌خصوص قیمت‌گذاری که برای فروش شمش و اسلب و خرید سنگ آهن و محصولات بالادستی انجام شده بود، معترض بودند.

وی ادامه‌داد: برخی نیز معترض بودند که شاخص و بنچ‌مارک تعیین شده از نظر CIS بر اساس نشریه متال بولتن، با توجه به اینکه اکثر صادرات محصولات میانی فولاد کشور به کشورهای آسیایی و آ.سه‌.آن است و در حقیقت، شاخص قیمتی در آنجاست، باید به مرور اصلاح گردد.

جعفری طهرانی معتقد است: اجرای این شیوه‌نامه در اسرع وقت می تواند کمک کند تا به مرور زمان، هم‌زمان با اجرا، با دریافت پیشنهادات شخصیت های حقیقی، حقوقی و تشکل‌های مختلف زنجیره نسبت به رفع نواقص آن اقدام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اجرای این شیوه‌نامه بهتر از حالت قبل بود که همه فعالان زنجیره سردرگم بودند.

این کارشناس و تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد توضیح‌داد: در حالی که تولیدکنندگان محصولات بالادستی از سنگ آهن، کنسانتره و گندله همیشه نسبت به ضرایبی که بر اساس کدال یا نرخ شمش فولاد صادراتی شرکت فولاد خوزستان تعیین می‌شد، معترض بودند، اما شیوه‌نامه کنونی سبب می‌شود که قیمت‌های محصولات بالادستی به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر شود.

وی گفت: با توجه به تعریف انجام شده در شیوه‌نامه که با حفظ تخفیف مربوطه نسبت به فروش محصولات اقدام شود، همین تخفیف هم به صورت دیگری برای فروش محصولات فولادی به نوردکاران مطرح شده، اما در مجموع زمان نیاز است تا شیوه نامه پس از اجرایی‌شدن به تدریج همه مسائل و مشکلات احتمالی آن که برخی تولیدکنندگان زنجیره مطرح می‌کنند، رفع شود.

جعفری طهرانی ابراز امیدواری کرد که این شیوه‌نامه به صورت کاملا عملی و اجرایی، طوری عملیاتی شود که همه تولیدکنندگان زنجیره فولاد منتفع شده و راضی باشند و بتوانند به فعالیت هایشان بیش از پیش ادامه دهند.

منبع: معدن۲۴

دیدگاه ها