احیا ذخایر میلیارد تنی معادن توده ایی و پلاستری تیتانومگنت ایران از طریق تکنولوژی احیا مستقیم DRTM

جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

کیوان جعفری طهرانی در اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس بنام «فولادهای پیشرفته ‌با ارزش افزوده بالا» در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ (14/06/2022) در هتل المپیک تهران سخنرانی خواهد کرد

موضوع سخنرانی وی احیا ذخایر میلیارد تنی معادن توده ایی و پلاستری تیتانومگنت ایران از طریق تکنولوژی احیا مستقیم DRTM یا Direct Reduction Titano Magnetite است.

در این روش ورودی ما کانی های آهن دار می باشند که شامل چهار کانی آهن هماتیت، آهن مگنتیت، ایلمنیت و کانی تیتانومگنتیت است.

در این روش ما می توانیم با FE Total سی و چهار درصد عملیات احیا مستقیم آهن را انجام دهیم و نیاز پروژه های بزرگ فولادسازی در سواحل مکران و منطقه ویژه خلیج فارس و ایران مرکزی را با توجه به ذخایر بالای این ماده معدنی در استان های سیستان و بلوچستان ، کرمان، مرکزی و …. که در حال حاضر بلااستفاده می باشند، مرتفع نمود و در کنار احیای مستقیم آهن ، فلز استراتژیک تیتانیوم را با ادامه عملیات به عنوان فلزی با ارزش افزوده بالا تولید کرد.

همچنین از ذخایر معادن سیستان و بلوچستان بویژه ذخایر فنوج می توان وانادیوم و طیف قابل توجه ایی از عناصر نادر خاکی از طریق لیچ قلیایی و روش‌ انحصاری الکترودیالیز استحصال کرد.

در روش احیا مستقیم DRTM دو محصول پایه شامل آهن اسفنجی و روتیل صنعتی استحصال می گردد که با پالایش و فراوری Slag می توان به دی اکسید تیتانیوم با عیار ۹۹.۹۸ درصد و وانادیوم ۹۹ درصد دسترسی پیدا کرد.

دی اکسید تیتانیوم پس از انجام مراحل مختلف به تیتانیوم اسفنجی تبدیل می گردد و تیتانیوم اسفنجی پس از خردایش و عملیات حرارتی و طی انجام مراحل شیمیایی و فرجینگ به شمش و پروفیل ورق و حتی وایر تبدیل می گردد که «هر کیلوگرم» آن در بازارهای جهانی بسته به عیار و در حالت شمش از ۴۷ دلار تا ۱۰۰ دلار خرید و فروش می گردد و بشکل آلیاژ وانادیوم آلومینیوم و تیتانیوم در حدود ۷۸ دلار در «هر کیلو گرم» ارزش دارد. قیمت وایر تا ۳۶۰ دلار در «هر کیلو گرم» می‌رسد.

از Slag بعد از عملیات کلراسیون و یا سولفوراسیون می توان به پیگمنت با خلوص ۹۹.۹۸ در صد دسترسی پیدا نمود که در تولید رنگ های پایه رادار گریز و رنگهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش پیگمنت با کیفیت در بازار کنونی ۶,۳۵۰ دلار در «هر تن» است.

منبع: معدن۲۴

دیدگاه ها