نمایش نوار ابزار

گزارش روز نخست کنفرانس بین الملی فولاد و مواد معدنی 2014 در شهر تایووان

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳

کنفرانس بین الملی فولاد و مواد معدنی 2014 که در تاریخ 19 الی 21 مارچ برابر با 28 اسفند 92 لغایت اول فروردین 93 در شهر تایوون چین با میزبانی شرکت های یومتال و کو استیل برگزار گردیده است که آقای کیوان جعفری طهرانی به نمایندگی از طرف تجار، تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در روز اول کنفرانس بین الملی فولاد و مواد معدنی 2014 که در شهر تایووان چین برگزار گردیده در روز چهارشنبه 28 اسفند 92 از ساعت 9 صبح لغایت 12 ظهر در جلسه پرسش و پاسخ 3 ساعته با کلوب چینی های وارد کننده سنگ آهن ایران که قریب 30 نفر بودند شرکت کرد و به سئوالات مطروحه که بویژه حول محور عوارض احتمالی صادراتی و همچنین ریسک بالای تجارت سنگ آهن با ایران بود پاسخ داد.

اکثر سئوالات و رئوس مطالب به شرح ذیل می باشند:

عوارض صادراتی سنگ آهن چند درصد است و از چه زمانی اعمال می گردد؟

عدد این عوارض برای عیارهای مختلف و هماتیت و مگنتیت چند دلار می باشد؟

چه راه حلی برای به تعویق انداختن این عوارض وجود دارد؟

در صورت اعمال عوارض صادراتی سنگ آهن توسط ایران، خریداران چینی متعقد بودند که دیگر قیمت سنگ آهن ایران توجیه نخواهد داشت و صادرات سنگ آهن از ایران حداقل 50 درصد کاهش خواهد یافت.

چرا شرکت های ایرانی به تعهدات خود در چهارچوب قرارداد عمل نمی کنند و هنگامی که قیمت ها بالا می رود از تحویل بار خودداری می کنند و برعکس وقتی قیمت ها پایین می آید بدون در نظر گرفتن بازار بد، اقدام به تهدید طرف چینی مبنی بر درخواست بارگیری سریعتر کشتی می نمایند در غیر اینصورت پیش پرداخت را یک طرفه ضبط می نمایند؟

چه راه حلی برای از بین بردن ریسک پرداخت نقدی و عدم تحویل بار از طرف ایرانی که به کرات اتفاق افتاده است وجود دارد؟

چه راه حلی برای کاهش تقلب در عیار سنگ آهن هنگام نمونه گیری در حین بارگیری کشتی در ایران توسط شرکت های بازرسی  وجود دارد؟

برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام کردند با توجه به اینکه بازار جهانی سنگ آهن سال سختی را در سال 2014 می گذراند و به احتمال قوی به یقین بازار خوبی تا پایان 2014 نخواهیم داشت، آیا معدن داران و صادرکنندگان ایرانی حاضر خواهند بود برای بار 61/60 سنگان خواف با عناصر مزاحم پایین قیمت تحویل چین 85 دلار یا به عبارتی فوب حدود 65-60 دلار را قبول کنند؟ بدیهی است اگر قبول نکنند دیگر شانسی برای صادرات سنگ آهن ایران به چین وجود نخواهد داشت و سهم ایران از صادرات 2.3 درصدی سنگ آهن به چین کاهش شدیدی خواهد یافت. با این حساب قیمت بقیه سنگ آهن های ایران شامل هماتیت و مگنتیت با عناصر مزاحم فسفر و سولفور بالای 0.1 درصد مشخص است که به مراتب پایین تر از قیمت مگنتیت سنگان خواهند بود.

کلوپ چینی وارد کنندگان سنگ آهن ایران انتظار دارد قبل از هر گونه عقد قراردادی از اعتبار فروشنده ایرانی از طرف های متعبر ایرانی استعلام نماید.

کلوپ چینی وارد کنندگان سنگ آهن ایران در صدد است شرکت بازرسی (سی سی آی سی) نماینده شرکت (سی آی کیو) در دوبی را هنگام انجام نمونه برداری در بنادر بارگیری ایران کنار شرکت اس جی اس یا شرکت های بازرسی مشابه بگذارد تا احتمال تقلب در نمونه برداری کاهش یابد.

کلوپ چینی وارد کنندگان سنگ آهن ایران درصدد است تا یک تیپ قرارداد مشابه برای تجارت سنگ آهن با ایران تنظیم نماید که کلیه واردکنندگان چینی می بایستی هنگام عقد قرارداد با طرف های ایرانی از آن استفاده نمایند تا رسیک تجارت با ایران را کاهش دهند.

کلوپ چینی وارد کنندگان سنگ آهن ایران مشغول مذاکره با چند بانک دار در چین و سنگاپور جهت قبول باز کردن اعتبار اسنادی (ال سی) با ایران می باشند. بدیهی است در آینده نزدیک اگر فروشندگان ایرانی فقط درخواست وجه نقد نمایند، طرف های چینی با اتحاد خود قبول نخواهند کرد.

برخی از شرکت کنندگان در کنفرانس معتقد بودند برخی از صادرکنندگان ایرانی در سنگان و خواف قیمت غیر منطقی برای بار خود اعلام می نمایند که در آینده نزدیک به علت افزایش تولید جهانی سنگ آهن و کاهش جهانی قیمت، دیگر طرف های ایرانی نمی توانند قیمت ها را به طرف های چینی دیکته نماید. درغیر اینصورت طرف های چینی با  اتحاد خود خریداری با قیمت بالا را متوقف خواهند کرد.

بر اساس اعلام کلوپ چینی واردکنندگان سنگ آهن ایران و بر اساس آخرین اعلام گمرک چین، بعلت آلودگی شدید شهرهای صنعتی چین از این به بعد واردات هر گونه لجن صنعتی و غبار کارخانجات فولاد ایرانی (ذوب آهن اصفهان) اعم  از عیار پایین (زیر 50 درصد به رنگ مشکی) و عیار بالا (بالای 55 درصد به رنگ قرمز قهوه ایی) ممنوع می باشد و واردکنندگان این نوع کالاها به بنادر چین نه تنها مجبور به پرداخت جریمه سنگین به گمرک و دستور بارگیری و برگشت بار به بنادر ایران می شوند، بلکه حکم زندان نیز برای وارد کننده چینی اجرا خواهد گردید و نام صادر کننده ایرانی در لیست سیاه گمرک چین ثبت خواهد شد.

بر اساس اعلام شرکت کنندگان چینی در کنفرانس به علت وضعیت مرگبار آلودگی هوای اکثر شهر های چین و خطر ابتلا به سرطان، در آینده نزدیک واردات سنگ آهن از ایران با عناصر مزاحم فسفر و سولفور بالای 0.2 متوقف خواهد شد که در این رابطه نام چند معدن متعبر برده شد که شامل حال این قانون خواند شد. مگر معادن فوق اقدام فوری برای فسفر و سولفور زدایی نمایند.

در پایان کنفرانس نام 5 شرکت ایرانی تحریم شده (که برخی از شرکت های معتبرداخلی می باشند)  توسط کلوپ واردکنندگان سنگ آهن ایران که در قرارداد های قبلی اقدام به تقلب در بار تحویلی یا کلاهبرداری کرده بودند برده شد که قرار شد کلیه اعضای کلوب وارد کنندگان سنگ آهن از ایران از خریداری از آنها خودداری نمایند.

در ابتدای این جلسه آقای زانگ جیابین مدیر بخش سنگ آهن یومتال گزارش اجمالی در باره وضعیت تولید سنگ آهن ایران و گزارش سفر گروه یومتال به ایران و ملاقات با روزنامه دنیای اقتصاد و همچنین بازدید از معدن چادرملو ارائه داد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها