نمایش نوار ابزار

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بین‌الملل بازار فولاد: گوش بزنگ باشید؛ ایران وجه‌المصالحه جنگ چین و امریکا نشود

پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بین‌الملل بازار فولاد نیز در نشست تخصصی بررسی سیاست‌های دولت در تولید، قیمت‌گذاری و صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد مطرح کرد: پیش از جنگ ‌تجاری چین و امریکا، این جنگ بین ترکیه و امریکا بود.

وی افزود: ترکیه سالانه ۳۴.۵میلیون تن فولاد تولید می‌کند که ۲۱.۵میلیون تن آن وابسته به قراضه است. از این میزان نیز ۱۲میلیون تن قراضه از امریکا تامین می‌شود.

این کارشناس بین‌الملل بخش معدن ادامه داد: در جنگ تجاری امریکا و ترکیه برای اینکه امریکا وادار کند ترکیه پای میز مذاکره بیاید صادرات قراضه به این کشور را قطع کرد. برای ترکیه نیز بسیار سخت بود ۱۲میلیون تن قراضه را از جای دیگر تامین کند. در نهایت ایران وجه‌المصالحه این دعوا قرار گرفت. امریکا به ترکیه می‌گوید قراضه مورد نیاز شما را تامین می‌کنم، به شرط اینکه بر بیلت ایران ۲۵درصد عوارض وضع کنید که تصویب هم شد. ما بازار ترکیه را سال گذشته و اوایل امسال میلادی از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه جنگ تجاری چین و امریکا برقرار است و وجه‌المصالحه شدن ایران دور نیست، ادامه داد: چین در این جنگ بازنده نهایی است و نهایت عوارضی که بر کالاهای امریکایی می‌تواند ببندد ۷۵میلیارد دلار است، در حالی که امریکا بر کالاهای چینی ۵۵۰میلیارد دلار عوارض وضع کرده است؛ بنابراین دور نیست که امریکا ایران را وجه‌المصالحه قرار دهد و چین واردات سنگ آهن، اچی‌بی‌آی و کنسانتره ایران را متوقف کند. این را نیز در نظر بگیرید که ایران ۹۱درصد وابسته به بازار چین است.

جعفری طهرانی از وزارت امور خارجه خواست: رایزنان بازرگانی ایران در چین نسبت به این موضوع‌ها حساس باشند و واکنش نشان دهند. نباید اجازه دهند این اتفاق رخ دهد چراکه محصولات فولادی ما وضعیت بسیار دشواری دارند. بازار اروپا را برای صادرات فولاد نداریم و یک سال زودتر از تحریم‌ها بازار ورق اروپا را به دلیل وضع عوارض ۳۷یورو به ازای هر تن ورق از دست دادیم. ترکیه را در محصولات میانی از دست دادیم و با عوض شدن گواهی مبدا، امکان صادرات به ترکیه را نیز نداریم.

جعفری طهرانی در ادامه تاکید کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هیچ وقت از ما خرید نمی‌کردند و تنها بازار کشورهای آسیایی تایلند، تایوان و مالزی باقی مانده که چندان بزرگ نیست تا تمام محصولات‌مان را به این کشورها صادر کنیم؛ از این رو لازم است در وهله نخست، بازارها بین محصولات تقسیم شوند تا ببینیم ظرفیت جذب هر کدام از محصولات چقدر است. معتقدم در اوج تحریم‌ها همیشه ظرفیت مازاد داریم؛ از این رو باید از سنگ‌اندازی‌ها بکاهیم و به جای کارشکنی به دنبال حمایت باشیم.

این کارشناس بین‌الملل اظهار کرد: از معاونت معدنی و معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن‌های زنجیره ارزش فولاد خواهش می‌کنم از نظر کارشناسی کارشناسان امور بین‌الملل استفاده شود زیرا در امور بین‌الملل کارشناس کم داریم.

منبع: روزنامه روزگار معدن

دیدگاه ها