نمایش نوار ابزار

کف ۹۵ دلاری برای سنگ آهن

یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

سنگ آهن جهانی بعد از دستیابی به رقم ۱۰۰ دلار و شکستن این سد و تثبیت بیش از یک هفته‌ای این قیمت پنج‌شنبه هفته گذشته با کاهش مواجه شد و در عقبگردی قابل پیش‌بینی رقم ۹۷ دلار و ۹۰ سنت را به ثبت رساند؛ هرچند، روز جمعه باز هم روند افزایشی محدود خود را مجددا آغاز کرد و به تصحیح قیمتی پرداخت و از ۹۸ دلار در هر تن عبور کرد و اندکی بالاتر از آن ایستاد. این در حالی بود که «دنیای‌اقتصاد» در زمان ثبت رقم ۱۰۰ دلاری برای این محصول ناپایدار بودن آن را در بلندمدت پیش‌بینی کرده بود. این پیش‌بینی‌ها که توسط کارشناسان بازارهای کالایی جهانی صورت می‌گیرد حکایت از آن دارد که کف قیمت سنگ آهن برای سال جاری ۹۵ دلار خواهد بود. قیمت‌ سنگ آهن در بازار جهانی هم اکنون به عرصه مقابله خبرهای متنوع در این بازار در کنار شاخص‌های تاثیرگذار بر سنگ آهن بدل شده که مجموع این عوامل مسیر حرکتی بازار را در میان مدت تعیین می‌کند.

دپوی سنگ آهن در بنادر چین که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اثرگذار روی عرضه و تقاضای سنگ آهن جهانی شناخته می‌شود در هفته گذشته ۱۳۱ میلیون تن بود که این رقم نشان می‌دهد کاهش ذخایر و به نوعی افزایش مصرف همچنان ادامه دارد. به‌طور دقیق‌تر موجودی سنگ آهن بنادر چین طی هفته گذشته و در تاریخ ۲۰ مه ‌(۳۰ اردیبهشت) برابر با ۷/ ۱۳۱ میلیون تن بوده که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که از رقم ذخایر بنادر چین در ماه ژوئن (ماه آینده میلادی) رقم ۱۲ میلیون تن کاسته می‌شود و این مقدار به کانال زیر ۱۲۰ میلیون تن وارد می‌شود.

در این ارتباط بررسی دلایل کاهش ذخایر و اینکه آیا این موضوع به دلیل افزایش تقاضا بوده یا ورودی به بنادر کاهش یافته اهمیت بالایی دارد. کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد در این باره با اشاره به اینکه کاهش دپوی بنادر چین (کاهش مصرف سنگ آهن) در حالی است که قیمت این محصول در همین حین با افت مواجه بوده گفت: باید به این نکته توجه داشت که سنگ آهنی که اکنون در بنادر چین وجود دارد با قیمت پایین‌تر و در گذشته توسط تاجران خریداری شده و وارد شده‌اند به‌طوری‌که قیمت فروش در هر تن سنگ آهن در بنادر چین ۳۰ یوآن معادل ۴ دلار و۳۰ سنت ارزان‌تر تمام شده است اما با افزایش قیمت در بازار، این اختلاف قیمت حتی بیشتر هم می‌شود. اما به‌عنوان مثال روز پنج‌شنبه شاهد بودیم که قیمت کاهش پیدا کرد و این موضوع به نفع واردات خواهد بود ولی تا زمانی که قیمت‌ها روند افزایشی دارد استفاده از ذخایر مقرون به صرفه‌تر خواهد بود به این دلیل که وارد‌کننده‌ای که اقدام به واردات سنگ آهن می‌کند قیمت تمام شده محصول با احتساب هزینه حمل ونقل کشتی برایش رقم ۱۰۱ تا ۱۰۲ دلار درمی‌آید ولی محموله قبلی که در بنادر موجود است با رقم ۹۶ تا ۹۷ دلار به فروش می‌رود. این روند فعلا تا ماه آینده میلادی که میزان دپو به زیر ۱۲۰ میلیون تن می‌رسد ادامه‌دار خواهد بود تا زمانی که قیمت در بنادر نیز با افزایش روبه‌رو شود.

این کارشناس بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد درخصوص بازه نوسان سنگ آهن گفت: سنگ آهن در یک بازه ۳ تا ۴ دلاری ممکن است کاهش پیدا کند ولی این موضوع به معنای آن نیست که قیمت سنگ آهن از رقم ۹۵ دلار پایین‌تر باشد. در واقع مکانیزم تنظیم بازار را دپوی بنادر چین تعیین می‌کند، با این حال این قاعده را باید مدنظر قرار داد که اگر دپوی سنگ آهن بنادر چین به زیر ۱۲۰ میلیون تن برسد، به‌صورت اتوماتیک و به منظور اینکه رقم پایه ۱۵۰ میلیون تن دپوی بنادر چین جبران شود نیاز به خرید در بنادر مهم خواهد بود و بازار نیز به آن سمت حرکت خواهد کرد، بنابراین با توجه به اینکه در اواخر پنجمین ماه میلادی قرار داریم ظرف مدت دو هفته آینده احتمال کاهش قیمت در حد یک تا ۴ دلار وجود دارد ولی از نیمه ماه ژوئن که رقم دپوی بنادر به ۱۲۰ میلیون تن می‌رسد قیمت سنگ آهن موجود در بنادر با قیمت سنگ آهن وارداتی یکی خواهد شد.

طهرانی در پاسخ به این سوال که افزایش تولید فولادسازان چینی با وجود محدودیت‌های زیست محیطی چه اثری روی بازار سنگ آهن می‌گذارد گفت: صحبت‌هایی که از دوسال قبل درخصوص کاهش تولید سنگ آهن چین مطرح شده همچنان ادامه دارد اما این تصمیمات هیچ وقت به‌صورت کامل موفق نبوده است به این دلیل که با افزایش تقاضا خیلی از فولادسازان به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند و با وارد شدن در روند افزایش تقاضای بازار بیش از رقمی که دولت تعیین کرده اقدام به تولید می‌کنند.
جنگ تجاری ۵G چیست؟

این کارشناس بازار جهانی سنگ آهن به موضوع نوظهوری در میان کشمکش‌های تجاری آمریکا و چین اشاره کرده و گفت: در حال حاضر وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین با نام جنگ تجاری ۵‌جی (شرکت کمپانی هوآوی) شکل جدیدی به خود گرفته؛ در واقع آمریکا اصرار بر جنگی تجاری دارد که دلیل آن دستیابی سریع‌تر چین به این فناوری است. در اختیار داشتن این تکنولوژی به این معنا است که آن کشور می‌تواند نقش اول را در دنیا از نظر ارتباطات و اطلاعات ایفا کند به این دلیل که ۵ جی فقط به مسائل تصویری و صوتی بازنمی‌گردد بلکه قابلیتی ماورای تصور است که در یک جمله می‌توان به سرعت ۲۰ برابری این فناوری در مقابل ۴ جی اشاره کرد.‌ در ادامه در اختیار داشتن این تکنولوژی امکان درآمد سرانه بالایی را برای چین محقق خواهد کرد و از سوی دیگر هم امکان ایجاد مشاغل زیادی را خواهد داشت، بنابراین جنگ میان آمریکا و چین در حالی به این فناوری مربوط می‌شود که نتیجه‌ای جز وضع عوارض متعدد روی کالاهای چینی ندارد. در نقطه مقابل عکس‌العمل چین هم مقابله به مثل درخصوص کالاهای آمریکایی است و این موضوع روی بازارهای کالایی اثر مستقیمی دارد.

واقعیت این است که در بازار کنونی اگر تقاضای سنگ آهن افزایش یافته به دلیل این است که تقاضای فولاد با رشد مواجه شده و به دلیل سیاستی است که چین در پیش گرفته که وقتی جنگی روی میز است و در واقع پرونده‌ای باز است یک پرونده دیگر را برای تولیدکننده خود تعریف نخواهد کرد؛ در واقع منظور این است که چین اقدام به خودتحریمی نمی‌کند. لذا موضوع کنترل تولید فولاد چین تا زمانی که جنگ تجاری با آمریکا در جریان باشد ارفاق‌آمیز خواهد بود. در واقع این خواسته دولت چین است که به فولادسازان ارفاق می‌کند تا آنها را وارد روند خودتحریمی نکند.
فرجام جنگ تجاری تا پایان ۲۰۱۹

این کارشناس عرصه بین‌الملل فولاد و سنگ آهن جهانی درخصوص فرجام جنگ تجاری میان آمریکا و چین که روی بازارهای سنگ آهن و فولاد جهانی نیز تاثیر‌گذار است گفت: جنگ تجاری میان این دو کشور در بلندمدت تداوم نخواهد داشت و نهایتا تا انتهای سال ۲۰۱۹ به فرجام خواهد رسید، به این معنا که جنگی فرسایشی نخواهد بود،‌ لذا یا آمریکا از موضع خود عقب‌نشینی می‌کند یا چین می‌پذیرد که کمپانی هوآوی در جنگی که در رابطه با ۵ جی رخ داده این تکنولوژی را در اختیار آمریکا هم قرار دهد و به نوعی هر دو این کشورها از این تکنولوژی به‌صورت همزمان استفاده کنند، این در حالی است که قدرت مطلق در حال حاضر به دلیل در اختیار داشتن این تکنولوژی فعلا چین است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

دیدگاه ها