نمایش نوار ابزار

کارشناسان در گفت‌وگو با بیرونیت بررسی کردند: اثرات کرونا در بازار سنگ‌آهن و فولاد ایران

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

کارشناسان معتقدند حال که چین در ارتباط با بازارهای خارجی در تنگناست، این تنگنا می‌تواند مشتری‌های احتمالی را برای ایران رقم بزند و جبرانگر کاهش درآمدهای نفتی باشد. 

شیوع ویروس “کرونا” امواج اقتصادی خود را به بازار جهانی کامودیتی‌ها ارسال کرده است. چین از سویی با کاهش عیار کانی‌ها روبه‌روست و از سویی دیگر با غول کرونا که این روزها بر عرضه و تقاضای سنگ‌آهن سایه انداخته است.  اما بحران “کرونا” چه تاثیری بر بازار سنگ‌آهن و فولاد ایران گذاشته است؟ کارشناسان در گفت‌وگو با بیرونیت بر این باورند که کرونا بازار مواد معدنی از جمله سنگ‌آهن و فولاد ایران را تحت تاثیر قرار داده اما این نوسانات مقطعی خواهد بود. از سویی آنها معتقدند که کرونا فرصتی به بازار ایران داده تا برخی بازارهایی که در تصاحب چین بوده را محصولات ایرانی از آن خود کند.

امید به تغییر در 3 ماهه دوم سال میلادی 

کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن در اظهارنظری در این باره گفت: چین سال گذشته را با رشد اقتصادی 6.3 درصد پشت سر گذاشت که رشد مطلوبی نبود و پیش‌بینی می‌‌شود با شیوع ویروس رشد اقتصادی آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز تا 5.8 درصد نیز کاهش پیدا کند.وی افزود: به هر حال پس از بازگشایی اخیر بازار چین، قیمت سنگ‌آهن تا اندازه‌ای رشد داشت اما سمت‌و‌سویی که فولادسازان چین پیش گرفته‌اند و حجم فولادی که آنها تولید می‌کنند، هنوز مبهم است. اگر حجم فولاد موجود در انبارها بالا باشد، باید منتظر افت قابل‌ملاحظه قیمت سنگ‌آهن بود. جعفری‌ طهرانی ادامه داد: در نهایت بازار فولاد و سنگ‌آهن تا پایان ماه مارس (دهه اول فروردین 1399) روزهای پرتلاطمی را پیش رو خواهد داشت و پیامدهای غیر مستقیم کرونا طبیعتا به سه ماهه دوم سال جاری میلادی هم کشیده می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی تمایل به انتقال بار و مسافر به چین ندارند اینها خبرهای خوبی نیست و امروز در اواسط فوریه افق روشنی در بازار چین به چشم نمی‌خورد. وضعیتی که امیدواریم از ماه ژوئن (اواسط خرداد) تغییر کند. این کارشناس همچنین توضیح داد: این شبهه که کرونا از سوی آمریکا به چین وارد شده، ابدا درست نیست، چون شیوع دادن بیماری‌های خطرناک از نظر قوانین بین‌المللی در گروه جنگ‌های بیولوژیک قرار می‌گیرد و کوچک‌ترین دلیلی که بتواند دخالت آمریکا را در شیوع این بحران ثابت کند، منجر به بروز تنش‌های شدیدی در عرصه بین‌الملل می‌شود و در شرایطی که آمریکا چندی پیش و در 15 ژانویه به توافقاتی با چین رسیده و باقی مذاکرات را به سال آینده و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موکول کرده، دلیل محکمی بر رد این نظر است که آمریکا مسبب شیوع بیماری در چین بوده باشد.

فرصتی برای ایران 

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران نیز در این باره گفت: بحران کرونا در چین به کندی ارتباطات و کاهش تولیدات انجامیده است. چینی‌ها امیدوار بودند با طول دادن تعطیلات بتوانند از مشکل کنار عبور کنند، اتفاقی که البته رخ نداد. مصرف مواد اولیه در چین کاهش پیدا کرده است و این کاهش تقاضا به کاهش بهای انواع کامودیتی‌ها در سطح بین‌‌الملل منتهی شده است. وی افزود: با این حال این شرایط برای صنعت فولاد ایران نوعی فرصت تلقی می‌شود. در سال جاری برنامه صادرات 13میلیون تن فولاد را داشتیم. امید می‌رود از مرز 11 میلیون عبور کنیم و شرایط کنونی چین می‌تواند به تحقق آن کمک کند. ما در فشار برآمده از تحریم‌ها هستیم و در شرایطی که چین در ارتباط با بازارهای خارجی در تنگناست، این تنگنا می‌تواند مشتری‌های احتمالی را برای ایران رقم بزند و جبرانگر کاهش درآمدهای نفتی باشد. 

بازاری که پر رورنق نیست 

پروا سلطانی عضو انجمن سنگ‌آهن ایران نیز اظهارنظر خود را در این باره این گونه تشریح کرد: متاثر ار کرونا تقاضای چین برای سنگ‌آهن کاهش یافته و این اتفاق به کم‌شدن بهای جهانی سنگ آهن نیز انجامده است. هر چند به‌تازگی از شدت این جریان کاسته شده اما به نظر می‌رسد این افزایش قیمت اخیر مقطعی بوده باشد، چون بنادر و انبارهای چین هنوز پر از سنگ‌آهن هستند و به نظر من بازار برای رسیدن به شرایط عادی نیاز به دو تا سه هفته زمان دارد. سلطانی همچنین اضافه کرد: در پی این اتفاقات، طبیعتا تقاضا برای سنگ‌آهن ایران نیز کم شده است، اما چون صادرات سنگ‌آهن ایران به دلیل وضع عوارض 25درصدی بر صادرات از سوی وزارت صمت پیش از این نیز کاهش داشته است بحران چین چندان ایران را متاثر نکرده و در کل بازار سنگ‌آهن ایران 6 ماه گذشته را فارغ از کرونا در رکود سپری کرده است. 

منبع: بیرونیت

دیدگاه ها