نمایش نوار ابزار

هند گام به گام تا پیشتازی در تولید سنگ‌ آهن تولید سنگ‌ آهن

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸

کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن در یادداشتی به روزنامه روزگار معدن گفت: هندوستان نخستین بار در کنفرانس ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) وین بود که از برنامه خود برای تولید ۲۵۰ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۳۱ میلادی (۱۴۱۰ خورشیدی) خبر داد.

این کشور درحال‌حاضر ژاپن را در تولید فولاد پشت سر گذاشته و به دومین تولیدکننده فولاد جهان پس از چین تبدیل شده است. جایگاه دوم پیش از این متعلق به ژاپن بود. هند همچنین دو سال پیش بود که امریکا را در تولید فولاد پشت سر گذاشت. این پیش‌روی نشانگر پیشرفت گام به گام تولید فولاد خام در هند است. 
این در حالی است که تولید فولاد هند در سال‌های اواسط دهه جاری میلادی و سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ (۱۳۹۴ و ۱۳۹۵) حدود ۷۵ میلیون تن بود، رقمی که درحال‌حاضر ۱۱۰ میلیون تن است و قرار است تا ۲۰۳۱ میلادی به رقمی که اشاره شد برسد یعنی هند می‌خواهد در سال یادشده تولید فولاد خود را به بیش از ۲ برابر میزان کنونی برساند! 
بنابراین برای تولید این حجم از فولاد نیاز به‌دست کم ۴۲۵ میلیون تن سنگ آهن دارد، در پی چنین رویه‌ای هند به افزایش تولید سنگ آهن در مسیر تولید فولاد سوق یافته است به طوری که این کشور حتی چین و استرالیا، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان را در تولید سنگ آهن پشت سر خواهد گذاشت. البته کاهش تولید در این دو کشور آنچنان چشمگیر نیست، اما در نهایت هند بر این دو منطقه غلبه می‌کند. 
همچنین هندوستان از سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶خورشیدی) عوارض صادرات سنگ آهن را برای سنگ آهن با عیار بالای ۵۸ درصد را وضع کرده، در حالی که صادرات برای عیارهای کمتر از ۵۸ درصد آزاد است، اتفاقی که به باور من در ایران نیز مشابه آن باید رخ دهد و عوارض فعلی و بالای سنگ آهن برای عیارهای کمتر از ۵۸ درصد صفر شود. از سوی دیگر اگر تولید فولاد هند تا ۲۰۳۱ به رقم ۲۵۰ میلیون تن برسد بازار جهانی فولاد اشباع می‌شود. چین از این جریان آگاه است و این سیاست را در پیش دارد که به موازات این قضیه از تولید فولاد خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) کاسته و به حدود ۵۶۰ میلیون تن محدود کند و علاوه بر آن بر تولید سنگ آهن با عیار بالاتر تمرکز کند، این در حالی است که در بیشتر معادن سنگ آهن چین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و حتی با وجود رسیدن به عمق‌های زیاد همچنان کانی‌ها عیار پایینی حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد دارند. همه اینها چین را به این تصمیم می‌رساند جایگاه خود را از بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن جهان به‌تدریج به بزرگ‌ترین واردکننده تغییر دهد و این تغییر رویه چین فرصت خوبی برای پیش‌روی هند در توسعه تولید سنگ‌‌ آهن است.

منبع: روزنامه روزگار معدن

دیدگاه ها