نمایش نوار ابزار

چالش صادرات فولاد ایران با بازگشت چینی ها به بازار

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

مصاحبه کیوان جعفری طهرانی با موسسه پلاتس (اس اند پی گلوبال) مورخ پنجشنبه 23 آوریل (دیروز) در رابطه با صادرات فولاد و سنگ آهن ایران?

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر صنایع فولاد و معدن ایران گفت: بازگشت چین به بازار صادرات فولاد با پایان بحران کروناویروس در این کشور، به چالشی برای صادرات فولاد ایران تبدیل شده است.

جعفری طهرانی در مصاحبه خود با S&P Global Platts گفت: صادرکنندگان چینی با قیمت های کاملا رقابتی به بازار بازگشته اند.

این تحلیلگر صنایع فولاد و معدن اظهار داشت: بیلت صادراتی فولاد خوزستان در ماه فوریه با قیمت های 390 تا 395 دلار در هر تن فوب صادر می شد. در حالی که در آخرین مزایده، صادرکنندگان ایرانی نتوانسته اند پیشنهادی بالاتر از 350 دلار در هر تن دریافت کنند هر چند همین قیمت نیز برای چنین بازاری مناسب بنظر می رسد. وی گفت: با این وجود هنوز این احتمال وجود دارد که به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای هدف، قیمت فولاد ایران در آینده به 320 دلار در هر تن فوب کاهش یابد.

جعفری طهرانی ادامه داد: به دنبال اعمال دور جدید تحریم های آمریکا، ایران بیشترین شانس برای صادرات را به کشورهای خاور دور و جنوب شرقی (آسیا) خواهد داشت و علاوه بر این همچنان امکان صادرات ایران به کشورهای خاورمیانه وجود دارد. اما متاسفانه هر دو منطقه تحت تاثیر کروناویروس قرار گرفته اند که قطعا باعث کاهش چشمگیر مصرف فولاد در آنها می شود و اکنون چین درصدد کسب سهم بیشتری از بازار می باشد و این خبر خوبی برای فولادسازان ایرانی نخواهد بود.

این تحلیلگر گفت: از آنجا که همسایگان ایران ازجمله عمان، قطر، عربستان سعودی، بحرین و امارات تحت تاثیر کروناویروس قرار گرفته اند، تولید منطقه ای و مصرف فولاد کاهش یافته است. به گفته جعفری طهرانی، برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شروع به بررسی مجدد سطوح هزینه سرمایه ای پروژه های جدید کرده اند که انتظار می رود بدین ترتیب سطوح سرمایه گذاری ها کاهش یابد. لغو یا تعویق اجرای پروژه های منطقه ایی نیز بر صادرات فولاد ایران تاثیر خواهد گذاشت زیرا GCC دومین بازار هدف اصلی صادرات فولاد ایران است.

وی گفت: در بخش مواد اولیه، بیشتر سنگ آهن ایران توسط شرکت های دولتی تولید می شود که به دلیل موقعیت مالی قوی تر خود، قادر به کنترل و مدیریت شیوع ویروس کرونا، بسیار بهتر از معدنکاران بخش خصوصی می باشند. برای معدنکاران کوچک و متوسط بخش خصوصی کنترل کروناویروس آسان نیست بنابراین شاید این معادن ترجیح دهند تولید خود را کاهش دهند. این تحلیلگر صنایع فولاد و معدن در خاتمه گفت: تحمیل عوارض 25 درصدی بر روی سنگ آهن و کنسانتره آن در سپتامبر سال گذشته ممکن است عامل بازدارنده دیگری برای تولید سنگ آهن در ایران باشد.

دیدگاه ها