نمایش نوار ابزار

دولت ایران قصد دارد علیرغم مخالفت انجمن سنگ آهن (آیروپکس) بر روی سنگ آهن صادراتی تعرفه اعمال کند

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

براساس اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دولت ایران قصد دارد از اول اکتبر تعرفه 25 درصدی را بر روی صادرات سنگ آهن اعمال نماید.

این سیاست تعرفه ای با هدف جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تامین نیاز صنایع فولادی عنوان شده است. این مسئله قابل درک بود چراکه دولت ایران به طور مداوم مسئله وضع تعرفه را طی چند سل گذشته مطرح و بر این موضوع ایستادگی کرده است تا انگیزه و مشوقی برای شرکت های داخلی جهت سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی فولاد ایجاد کند.

استیل مینت در این راستا گفت و گویی را با فعالان سنگ آهن ایران داشته که در این گفت و گوها انجمن سنگ آهن ایران مخالفت خود را با این اعمال تعرفه ها اعلام داشته و انتظار می رود این تصمیم ابطال گردد.

تاثیر این تصمیم بر عرضه سنگ آهن در بازارهای جهانی چه خواهد بود؟

براساس اطلاعات رسیده به استیل مینت، ایران در سال گذشته یعنی از آوریل 2018 تا مارس 2019 بالغ بر 15 میلیون و 310 هزار تن سنگ آهن صادر کرده بود که در مقایسه با سال قبل از آن که صادرات 20 میلیون و 640 هزار تن بود افت داشته است.

چین بزرگترین واردکننده سنگ آهن ایران با واردات 14 میلیون و 780 هزار تن سنگ آهن وارداتی شناخته می شود. واردات سنگ آهن از ایران به چین نسبت به سال قبل تر که 19 میلیون و 620 هزار تن بود 25 درصد افت داشته است.

واردات سنگ آهن هند از ایران نیز در سال قبل 260 هزار تن بود درحالی که در سال قبل تر هند وارداتی از ایران انجام نمی داد و حجم واردات سنگ آهن از ایران به این کشور صفر بود.

براساس اطلاعات رسیده به استیل مینت صادرات سنگ آهن ایران در قالب محموله های فله در تیر ماه (جولای 2019) یک میلیون و 870 هزار تن بود که 44 درصد بالاتر از خرداد (ژوئن 2019) که حجم صادرات یک میلیون و 300 هزار تن بود، می باشد.

اوایل ماه آگوست بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران مجوز صادرات گندله را به دلیل کمبود در بازار داخل متوقف کرد و تنها به محموله هایی که از قبل رزرو شده بودند مجوز بارگیری داد. اما صدور مجوز با تاخیر همراه شد و محموله ها متحمل هزینه های دموراژ سنگین شدند.

این وزارتخانه در ماه ژوئن اعلام کرده بود تنها معدنداران و نه تجار مجاز به صادرات گندله و کنسانتره هستتند. همچنین بر این موضوع تاکید شد که معادن نیز در ابتدا بایستی تقاضای داخلی را تامین و سپس به صادرات مبادرت نمایند.

دیدگاه ها