نمایش نوار ابزار

دکتر جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد سنگ‌آهن و فولاد در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد: تاثیر کروناویروس بر اقتصاد یک کشور همانند پشت سر گذاشتن یک جنگ است

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

اخیرا ستاد تنظیم بازار وزارت صمت اقدام به ابطال بخش قابل توجهی از معاملات محصولات طویل فولادی در بورس کالا کرده که به اعتقاد فعالان بازار فولاد این سطح از دخالت در بازار اشتباه است و قطعا تبعات منفی و زیان‌های جبران ناپذیری را برای تولیدکنندگان خواهد داشت بعلاوه اینکه منافع مصرف کننده را نیز به خطر می اندازد، این تصمیمات اشتباه در شرایطی است که اقتصاد کشور پس از آسیبهای بسیار از تحریم، حال با مشکلات ایجاد شده به سبب کرونا دست و پنجه نرم میکند. در خصوص ابطالهای اخیر در بورس و تاثیرات کرونا در بازار فولاد گفتگویی با دکتر کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد سنگ‌آهن و فولاد داشتیم.

جعفری طهرانی در گفتگو با معدن نامه گفت: ابطال معاملات در بورس سبب عدم اطمینان تقاضا کننده و همچنین عرضه کننده در بازار می شود، بعلاوه این اقدام فلسفه بورس را زیر سوال می برد، این فضا برای کشف قیمت ایجاد شده پس باید اعداد نهایی در آن اعتبار داشته باشند نه اینکه در انتهای روز باطل شوند، تعیین کنندگان در این بازار یا باید قیمت کشف شده را بپذیرند یا قبل از معاملات، قیمت کف مدنظر را اعلام کنند.

وی در ادامه به تاثیرات بیماری کرونا بر اقتصاد کشور بویژه بازار معدن و فولاد اشاره و عنوان کرد: تاثیر این بیماری بر اقتصاد یک کشور همانند پشت سر گذاشتن یک جنگ است همانطور که طبق برآوردها بحران ایجاد شده به سبب کرونا تاکنون خسارتی دو برابر بحران جهانی ٢٠٠٨-٢٠٠٩ بر اقتصاد کشورها وارد کرده و متاسفانه این روند ادامه دارد و تخمین تا اتمام آن به چهار برابر خسارات بحران جهانی ٢٠٠٨-٢٠٠٩ می رسد. شاهد هستیم اروپا همچنان درگیر این ویروس است، استرالیا تقریبا بطور کامل و کشورهای شرق آسیا مانند چین تاحدود ۹۹ درصد این مشکل را پشت سرگذاشته اند، کشورهای جنوب شرق آسیا و خاورمیانه همچنان درگیر این ویروس هستند، این اخبار نشان می دهد عوارض کروناویروس فعلا ادامه دارد و تخمین چهار برابری خسارات عدد دور از انتظاری نیست. در این شرایط بازار صادراتی ایران هم آسیب دیده و شاهد فروش با قیمتهای پایین تر هستیم برای مثال شمش فولاد صادراتی با ١٢ تا ١٣ درصد کمتر از قیمت سالهای قبل فروخته می شود و پیش بینی من این است که تا ٢٠ درصد کمتر از قیمت سالهای قبل ادامه پیدا کند.

وی افزود: این تاثیرات تا مدتی پس از رفع کامل بیماری هم ادامه دارد، در حال حاضر دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور پیش‌بینی کرده که فراگیری ویروس کرونا در هر کشوری با زمان متفاوتی به پایان خود می‌رسد. طبق این پیش بینی امارات تا اوایل تیرماه و ایران تا اوایل آبان ماه این ویروس را شکست خواهند داد. این خبر خوبی است چراکه پیش بینی های قبلی ما اتمام شیوع این ویروس تا انتهای سال ٩٩ بود. به هر حال هرچه این ویروس زودتر کنترل شود وضعیت پساکرونا کوتاه تر خواهد شد، این واضح است که تقاضا در دوران پسا کرونا در ابتدا کم خواهد بود و این ناشی از کمبود نقدینگی و رشد اقتصادی کم در دوران شیوع کرونا است، در ادامه با افزایش سازندگی این روال ترمیم می شود اما ابتدای امر تقاضا بالا نخواهد بود و دیگر شرکتهای بین المللی نیز طبق آن برنامه ریزی کرده اند، تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان، نگران هستند اگر عرضه در زنجیره فولاد پیش از حد باشد و به سرنوشت صنعت نفت دچار شوند و افزایش عرضه باعث شود قیمت محصولات فولادی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند. در این شرایط فولادسازان جهان کاهش قابل توجهی در هزینه‌های سرمایه ای Capex در سال 2020 خواهند داشت، زیرا معتقدند که افتتاح پروژه‌های جدید در چنین شرایطی که بحران اقتصادی فراگیر به علت شیوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در این شرایط افزایش تولید در ایران نیز باید برنامه ریزی شده باشد، به عقیده من در چنین شرایطی بازاریابی نه تنها باید جلوتر از تولید باشد بلکه محصولات تولیدی می بایستی منطبق با سلیقه و درخواست بازار تولید شوند. تولید بالا با عدم تقاضای کافی چه در داخل و چه به جهت صادرات، موجودی انبارها را افزایش داده و در نهایت سبب می شود تولیدکننده به دلیل کمبود نقدینگی به دامپینگ قیمتی برای فروش روی آورد. به همین خاطر افزایش تولید باید کاملا برنامه ریزی شده باشد.

منبع: معدن نامه

دیدگاه ها