نمایش نوار ابزار

در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛ ترفند‌های جدید صنعت فولاد برای دور زدن تحریم‌ها/ سال 2021 سال سخت فولادی‌ها؟

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد معتقد است در شرایطی که صنعت فولاد کشور هر روز با یک تحریم جدید روبرو می‌شود بهترین گزینه برای نجات از این مخمصه، تکمیل تامین مواد اولیه جهت تولید و تسریع در تکمیل و بهره وری از کارخانه تولید الکترود گرافیتی و همچنین جستجو جهت راه‌های خرید غیر مستقیم این مواد از کشور‌های دیگر است.

بازار‌های جهانی این روز‌ها تحت تاثیر تنش‌های ایجاد شده بین تهران – واشنگتن است. این درحالی است که بیشتر بازار صنایع کشورمان مدت هاست با توجه به تحریم‌های آمریکا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
صنایع فولاد سازی کشور با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا همچنان به دنبال راه‌های گریز از این بحران است و تاکنون موفق به دستیابی‌هایی در زمینه ارتقای تولید و افزایش صادرات شده است.
وزارت خارجه آمریکا چندی پیش با صدور بیانیه‌ای به نهاد‌ها یا افراد در سطح جهان هشدار داده در صورت انتقال یا صادرات دو ماده مهم «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» به ایران که در صنایع فولادسازی کاربرد دارند، با تحریم مواجه خواهند شد.
«الکترود گرافیتی» برای انتقال جریان بالای الکتریسیته به کوره‌های قوس الکتریکی جهت ذوب شارژ فلزی استفاده می‌شود و در کارخانه‌های فولاد سازی کاربرد دارد و «کک سوزنی» ماده‌ای جهت ساخت الکترود گرافیتی است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اذعان شده است که واشنگتن سخت در تلاش است تا ایران را از درآمد صنایع فولاد محروم کند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود به خطوط کشتیرانی، صاحبان این خطوط و بنادری که ممکن است در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند نیز هشدار داده است.

تاثیر پذیری صنعت فولاد از شرایط 

اتفاقات روز‌های اخیر، بازار‌ها را تحت تاثیر خود قرارداده است، اما نباید فراموش کرد که قبل از این شرایط مدت‌هاست که صنایع فولاد کشور با انواع تحریم‌های آمریکا رویارو شده است.
کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن در خصوص وضعیت ادامه دار تحریم‌ها بر بازار صنایع فولادی کشور به اقتصاد ۲۴ گفت: ۶ آگوست ۲۰۱۸ صنایع فولادسازی کشور از سوی آمریکا تحریم شد. بلافاصله در ۴ نوامبر نیز کشتیرانی کشورمان مورد هدف تحریم آمریکا قرار گرفت و تمام این عوامل تاثیر زیادی برای تولید و صادرات صنایع فولاد سازی کشور داشته است.
به گفته جعفری طهرانی، این در حالی است که از اوایل ۲۰۱۹ زمزمه‌های تحریم «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» از سوی آمریکا شنیده و این به عنوان یک تهدیدی جدی برای صنایع فولاد سازی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از اینرو فولاد سازان کشور طی یک بررسی مناسب و به موقع، اقدام به واردات این دو ماده از بازار‌های جهانی کردند و به مدت یک سال انبار‌ها مملو از این دو ماده شد و در شرایط تولید فعلی هیچ اخلالی به وجود نیامده است.
کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد یادآور شد: در حالی که از اواخر سال ۲۰۱۸ بازار جهانی با کمبود «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» مواجه شد و کمبود عرضه این دو ماده در بازار، فولاد سازان کشور را ناگزیر کرد تا با قیمت‌های بسیار بالاتر از قبل اقدام به خرید این دو ماده اصلی در صنعت فولاد سازی کنند.
جعفری طهرانی تاکید کرد: این درحالی است که اقدام به موقع فولاد سازان کشورمان برای خرید این ماده‌ها، تا پایان سال ۹۹ هیچ مشکلی را در صنعت فولاد سازی کشور به وجود نخواهد آورد. اگر قرار به ایجاد مشکل باشد پیش بینی می‌شود از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی یا همان ۱۴۰۰ شمسی به دلیل اتمام ذخایر «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» شرایط صنایع فولاد سازی کشور برای ادامه تولید با مشکل مواجه شود.
وی گفت: چین به عنوان بزرگترین تولید کننده «الکترود گرافیتی» پیشنهاد فروش مستقیم این ماده را به فولاد سازی کشورمان داده است. واردات این دو ماده اصلی در صنعت فولاد سازی سال‌ها به طور مستقیم انجام می‌شد، اما امروز به دلایلی که عنوان شد راه‌های دستیابی مستقیم به این محصول بسیار سخت‌تر شده، اما امکان آن هنوز برای واردات «الکترود گرافیتی» به فولاد سازان کشورمان مختل نشده است.
کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد تصریح داشت:در راستای این محدودیت‌ها با ترسیم دورنمای تامین نیاز این دو ماده برای صنعت فولاد سازی، برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است که بتوانند به طور غیر مستقیم از چند کشور دیگر این دو ماده اصلی در صنعت فولاد سازی کشور، خریداری و به این صنعت تزریق شود. در واقع دور زدن جهت واردات «الکترود گرافیتی» از سایر کشور‌های دیگر، قابل اجراست.
جعفری طهرانی در پایان با تاکید بر اینکه برای جبران کسری‌ها از همین امروز باید به دنبال مجاری جدید جهت خریداری دو ماده اصلی مورد نیاز صنعت فولاد سازی کشور باشند چراکه در غیر این صورت پس از اتمام ذخایر «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» صنعت فولادسازی کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، گفت: صنعت فولاد کشور امروز در شرایطی قرار گرفته است که علی رغم فشار‌های تحریم هنوز توانایی تولید را ازدست نداده است. اگرچه ایران «کک سوزنی» و «الکترود گرافیتی» را تولید نمی کند، اما طی سال‌های گذشته تصمیم بر راه اندازی کارخانه تولید «کک سوزنی» کلنگ زده گرفته شده بود، اما تا امروز تنها به ساخت چند سوله و بنای ساختمانی اکتفا کرده و این طرح همچنان با سرعت بسیار ضعیف در حال حرکت است در حالی که نیاز صنعت فولاد کشور می‌طلبد که مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با توجه به تشدید تحریم‌ها در داخل کشور تهیه و تامین شود.

منبع: اقتصاد24

دیدگاه ها