نمایش نوار ابزار

دانش تحلیل بازار، راهکار موفقیت در جنگ تجاری

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

موسسه یونیدرو، دوره آموزشی اصول تجارت بین‌المللی مواد معدنی را برگزار می‌کند. در همین زمینه، روز چهارشنبه هفته گذشته نشستی در محل این موسسه در دانشکده متالوژی دانشگاه تهران برگزار شد و ابعاد گوناگون این دوره مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور کیوان جعفری طهرانی مدرس دوره، امید اصغری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران، کوروش شعبانی مدیر آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران و همچنین مهشید فروهی به عنوان نماینده یونیدرو برگزار شد و حاضران، اقتضائات برگزاری این دوره را از دیدگاه خود مطرح کردند.

راهکاری برای پر کردن خلأ کسب و کار

به گزارش، فروهی در ابتدای سخنرانی خود در این نشست به معرفی دوره پرداخت و گفت: با توجه به چالش‌هایی که در حوزه کسب و کار و بازار معادن و صنایع معدنی وجود دارد، دوستان متخصص، این خلا و آسیب‌های برآمده از آن را تشخیص داده و به این نتیجه رسیدند که یکی از ابزار کمرنگ کردن این آسیب‌ها، برگزاری دوره‌هایی هدفمند است. در همین راستا از اوایل امسال، گروهی در یونیدرو با همین چشم‌انداز تشکیل شد.
وی افزود: نخستین دوره یونیدرو، اصول تجارت بین‌المللی مواد معدنی نام گرفت که تیر امسال در دانشکده متالوژی پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ادامه دارد.
نماینده یونیدرو در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: کیوان جعفری طهرانی با توجه به تجربه کاری و آگاهی در این زمینه، به عنوان استاد نخستین دوره انتخاب شده که پیشینه سخنرانی و تدریس در همین زمینه را در مجامع گوناگون بین‌المللی داشته است. سرفصل‌های دوره نیز حاصل مطالعه تطبیقی است که گروه داشته و سعی ما این بوده که سرفصل‌ها را در تراز جهانی آماده کنیم.
فروهی همچنین درباره رسالت یونیدرو گفت: رسالت یونیدرو، ارتباط دانشگاه و صنعت است و هدف ما از برگزاری چنین دوره‌هایی این است که دانشجویان آگاه به علم مهندسی معدن و صنایع و علوم مرتبط و همچنین رشته‌های مرتبط با کسب و کار را به بازار بین‌المللی مواد معدنی سوق دهیم. این در حالی است که گاه می‌بینیم دانشجویان دارای رتبه‌های برتر دانشگاهی در سطح تکمیلی نیز سازمان‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را به خوبی نمی‌شناسند.

فرصتی برای جبران ضعف‌های دانشگاه

امید اصغری نیز در جریان سخنرانی خود اظهار کرد: در سرفصل‌هایی که در همه جای جهان در رشته مهندسی معدن تعریف شده، اصول مهندسی به عنوان هدف معرفی شده است و این سرفصل‌ها که در سراسر جهان اشتراکات زیادی دارند، در ایران هم وجود دارد اما نیازهای دیگری هم هست که در حوزه مهندسی معدن باید به آن پرداخته شود و سرفصل‌های دانشگاهی، آنها را پوشش نمی‌دهند؛ همانند مباحث تخصصی که در زمینه مدیریت و بازرگانی وجود دارد. همچنین با وجود توانایی‌های فارغ‌التحصیلان رشته معدن و ظرفیت‌های موجود برای اشتغال آنها در جامعه، آنها نمی‌توانند سهمی در اشتغال در بازار داخل داشته باشند. نیازی که در صنعت معدن وجود دارد و همچنین خلأ اشتغال برای فارغ‌التحصیلان، مبنای تمرکز بر حوزه‌های جدیدی شد که فارغ‌التحصیلان مهندسی معدن را به سمت رفع نیاز بخش‌های صنعت، بازرگانی و مدیریت هدایت می‌کند.
وی تجارت بین‌الملل را ظرفیتی ناشناخته در شرایط فعلی معدنکاری کشور معرفی کرد و افزود: به این ظرفیت به طور حرفه‌ای پرداخته نشده و این اتفاق همه ما را بر آن داشت تا دوره‌ای برگزار کنیم که حلقه اتصالی بین دانشجویان معدن و بخش تجارت مواد معدنی شود.
استادیار دانشکده معدن دانشگاه تهران اظهار امیدواری کرد این دوره تا یک سال آینده، منتهی به مجموعه دوره‌هایی در زمینه‌های مختلف معدنی شود و ادامه داد: کسانی که بتوانند محصولات معدنی ما را با علم کافی به شرایط فاینانس، بیمه و شیپینگ، با موفقیت به خارج از کشور صادر کنند در اصل باعث ارتقای بخش‌های اکتشاف، استخراج و تولید مواد معدنی می‌شوند.
دانشگاه تهران نیز به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه ایران با برداشتن این گام نشان می‌دهد ظرفیت حل چالش‌های جامعه را دارد و رسالت دانشگاه را تنها اجرای سرفصل‌های دیکته شده وزارت علوم نمی‌داند.

لزوم بقا در بازار جهانی مواد معدنی

جعفری طهرانی، سخنان خود را با مفهوم جنگ تجاری آغاز کرد و گفت: بنیان‌گذار جنگ تجاری که اکنون بر جهان حاکم است، امریکا بوده و هست و این جنگ را با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کره شمالی و کوبا اعمال کرده است. در یک جنگ تجاری، دانش کارگشاست نه رویارویی فیزیکی. کسی که دانش تحلیل بازار را داشته باشد می‌تواند در تجارت بین‌الملل موفق عمل کند. ما باید دانش تجارت جهانی را با شرایط کشور انطباق دهیم و این کار با تحلیل داده‌ها امکان‌پذیر است، نه فقط ترجمه آنها. در واقع در استراتژی‌هایی که در بخش معدن کشور داریم باید بازخورد بازار را ارزیابی کرده و نتیجه را بر استراتژی اعمال کنیم.
او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که باید معدن را جایگزین نفت کنیم. به نظر من نیز این هدف بزرگی است که رسیدن به آن نیاز به مقدمات زیادی دارد و باید روزی برای آن گام برداشت.
این استاد دانشگاه که وظیفه تدریس دوره را نیز بر عهده دارد، اضافه کرد: هدف این دوره این است که آموزه‌های مشابه را که در سایر کشورهای جهان ارائه می‌شود، بومی کرده و با استراتژی‌های داخل کشور منطبق کنیم و به دانش‌پذیر ارائه دهیم. در واقع بازخورد آنچه در بازار جهانی رخ می‌دهد را ارائه کرده و این بینش را به دانش‌پذیر می‌دهیم که به این جنگ تجاری که جهان با آن دست به گریبان است، کمک کند تا کشور از شرایط کنونی، موفق بیرون بیاید.
وی زمان معرفی سرفصل‌ها را آغاز دوره اعلام کرد و افزود: در چنین دوره‌هایی حتی لازم است آسیب‌های برآمده از تحریم‌ها را شناسایی کنیم، با توجه به اینکه معدن و صنایع معدنی ارزآوری زیادی برای کشور دارد و ۲۵ سال یعنی از زمان ریاست جمهوری آیت‌الله رفسنجانی از صادرات مواد معدنی درآمد داشته‌ایم. اکنون نیز ارزآوری سالانه حاصل از صادرات فولاد به ۱۰ میلیارد دلار و ارزآوری حاصل از مواد معدنی کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.
جعفری طهرانی در ادامه، به حفظ حضور ایران در بازار تاکید کرد و در این باره گفت: با فراز و نشیب‌هایی که در چند سال گذشته پیش آمد، نتوانستیم خود را با شرایط رقابتی بازار وفق دهیم و آنچه من در ابتدای هر چیز به آن اعتقاد دارم، اصل حفظ حضور در بازار است که درباره ایران، تحریم‌ها می‌تواند مانع این امر شود. در آسیب‌شناسی که ما انجام می‌دهیم می‌توانیم راه‌های حفظ بقا را با توجه به حجم و گوناگونی مواد معدنی که در اختیار داریم، بررسی کنیم.
او همچنین از پشتیبانی دانش‌پذیران پس از پایان دوره خبر داد و گفت: افرادی که در این دوره و دوره‌های پس از آن حاضر خواهند شد می‌توانند پس از پایان دوره، ارتباط خود را با استاد و یونیدرو حفظ کنند چون برای ما نتیجه‌بخشی این دوره مهم است.

جامعه هدف، علاقه‌مندان‌ تجارت مواد معدنی

شعبانی نیز در سخنان خود، مبحث آموزش اصول تجارت بین‌المللی مواد معدنی را بسیار مبسوط دانست و عنوان کرد: این مبحث می‌تواند در حد یک دوره کارشناسی ارشد یا دوره‌ای مانند ام‌بی‌ای مواد معدنی گسترش یابد. هر چند در زمینه تجارت مواد معدنی، نمونه‌های گوناگونی همچون شناخت مواد معدنی، جایگاه زمین‌شناسی مواد معدنی، موقعیت مکانی و اینکه کدام یک از مواد معدنی ایران اولویت صادرات دارند، کشورهای هدف کدامند و… را باید در نظر گرفت. معدن و صنایع معدنی، بخش‌هایی ارزآور برای کشور به شمار می‌آیند و بـرخلاف نفت، کمتـر تحت تاثیر مسائل سیاسی قـرار می‌گیرند.
مدیر آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران افزود: جامعه هدف این دوره، تنها دانشجویان نیستند و همه کارشناسان و علاقه‌مندان به حرفه تجارت مواد معدنی را دربرمی‌گیرد، البته شرکت‌کننده باید اطلاعات پایه درباره معدن و امور مربوط به آن داشته باشد، هر چند دانشجویان و فراهم آوردن بستر اشتغالزایی برای آنها بی‌شک در اولویت است. این دوره می‌تواند به ایجاد جریانی بینجامد که بازرگانی مواد معدنی را به بطن جامعه وارد کند. بازار ما این حرفه را آن طور که باید نمی‌شناسد.

منبع: روزنامه صمت

دیدگاه ها