نمایش نوار ابزار

جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی مواد معدنی و فلزات در گفت وگو با بازار شهر؛ جنگ تجاری چین و آمریکا، عامل مهم افت و خیز کامودیتی ها

یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸

کشور چین هر ساله به ظاهر اول تا هفتم اکتبر را به مناسبت روز ملی چین تعطیل است ولی عملا جابجایی در این کشور به واسطه جمعیت بالای 1.4 میلیارد نفری، نیازمند وقت و زمان زیادی است معمولا زودتر از اول اکتبر و دیرتر از هفتم اکتبر افراد در شرکت ها به مرخصی می روند و لذا طول این تعطیلات معمولا به حدود دو هفته می رسد. از اینرو این تعطیلات به نسبت طولانی سبب رکود بازار می شود.

در اواخر ماه سپتامبر و از تاریخ 25 تا 27 ماه مذکور (سوم تا پنجم مهر ماه 98) شاهد برگزاری نوزدهمین کنفرانس سالیانه بین المللی مواد خام و فولاد چین توسط انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در شهر کینگدائو بودیم. این کنفرانس یکی از بزرگترین کنفرانس های آهن و فولاد جهان محسوب می شود و بالغ بر 1000 نفر هر ساله در آن حضور دارند و علاوه بر این تعداد، حدود 2 هزار نفر نیز در خارج از کنفرانس و در لابی هتل برگزاری کنفرانس جهت انجام معاملات تجاری حاضر می شوند که نشان دهنده اهمیت بالای این کنفرانس برای اکثر تجار بزرگ در حوزه سنگ آهن، کنسانتره ، گندله، زغال سنگ، کک، آهن اسفنجی، HBI، شمش فولاد، اسلب و محصولات نهایی می باشد.

بر اساس اعلام آقای جیم سو؛ دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین، طی بازدیدی که به اتفاق در روز جمعه 27 سپتامبر از ترمینال سوپرمارکت سنگ آهن چین در بندر کینگدائو (بزرگ‌ترین ترمینال واردات و فروش سنگ آهن دنیا) داشتیم، بالغ بر 10 میلیارد دلار قراردادهای تجاری بین کارخانجات، تجار چینی و معادن، کارخانجات و تجار سایر کشورها منعقد گردید که در سال جاری به علت وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات صادراتی ایران (سنگ آهن، کنسانتره و گندله) سهم شرکت ها و تجار ایرانی در این بین تقریبا صفر بود . جهت استحضار این کنفرانس یکی از مهم ترین رویدادهای موثر بر بازار سنگ آهن و فولاد است و همواره سبب شده تا  پیش از برگزاری و نیز در طول برگزاری این رویداد، بازار موقتا به ثبات نسبی برسد.

پیش از آغاز این کنفرانس خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد پیشرفت خوبی در مذاکرات با آمریکا حادث شده و در نتیجه افق روشنی در خصوص کامودیتی ها وجود دارد. همین خبر کافی بود تا بهای کامودیتی ها ازجمله سنگ آهن در بازار موقتا صعودی گردد. اما به اعتقاد من این افزایش نیز موقتی بود و با نزدیک شدن به تعطیلات روز ملی چین عملا بازار به رکود رفت و بازار تا بعد از تعطیلات و دهم اکتبر (18 مهر) و هفته سوم مهر ماه نوسانات جزئی را مشاهده خواهد کرد.

انتظار این است که بازار هر چه به انتهای نیمه دوم مهر و بعد از بازگشایی ازارهای چین نزدیک می شود، بازار مثبت تر گردد. در شرایط فعلی بازار فولاد جهانی به جهت کاهش قیمتی که فولاد در کشورهای آسیای میانه داشت و این کشورها در طول هفته های اخیر بهای بیلت را با کاهش 30 الی 40 دلاری از 410 دلار به مرز 370 الی 380 دلار و‌حتی پایین تر رساندند، شاهد شوک بزرگی بود و شوکی که به بازار وارد آمد منجر به افت قیمت در کل بازارهای جهانی شد.

طبیعتا این افت قیمت ها به بازار داخلی ایران نیز کشیده شد چون فولادسازان داخل کشور بیلت های صادراتی خود را برای ماه سپتامبر و اوایل اکتبر به قیمت 370 تا 380 دلار فروخته اند و اکنون با توجه به قیمت های جدیدی که آسیای میانه به بازار تحمیل کرد و بعد از آن، چین نیز با هدف حفظ سهم خود در بازارهای صادراتی و جهانی به حمایت از آن بر آمد و در کنفرانس سیسا در کینگدائو اعلام کرد از قیمت های زیر 365 دلار حمایت می کند. به نظر می رسد اگر بخواهیم همچنان صادرکننده فولاد باشیم و بتوانیم بیلت و شمش فولاد را برای نیمه دوم اکتبر و نوامبر صادر نماییم باید به نرخ های تا مرز 340 الی 350 دلار فوب بنادر ایران بسنده کنیم. بالاتر از این قیمت با توجه به افزایش نرخ حمل دریایی مقدور نخواهد بود چراکه تحریم های اعمال شده در هشتم آگوست (17 مرداد) بر روی فلزات، بیشترین تاثیر را بر حمل دریایی گذاشت و کالاهایی مانند بریکت گرم (HBI) و فولاد با کرایه های 35 دلار به چین یا خاور دور حمل می شوند که حدود 5 دلار از قیمت های قبل از اعمال دور جدید تحریم ها بالاتر می باشد. تمامی این مسائل بر قیمت های صادراتی ایران تاثیرگذار بوده است.

درمجموع همانگونه که اشاره شد بازار فولاد فعلا نزولی است و بخش عمده آن ناشی از تعطیلات طولانی مدت روز ملی چین و افزایش عرضه در ماه سپتامبر می باشد اما از اواخر اکتبر و نیمه دوم مهر ماه هر چه به انتها نزدیک می شویم بازار سنگ آهن و فولاد مثبت تر خواهد شد مگر آنکه اتفاق خاصی نظیر به نتیجه نرسیدن جنگ تجاری بین چین و آمریکا مجددا رخ دهد.

منبع: ماهنامه بازار شهر

دیدگاه ها