نمایش نوار ابزار

تفاوت زیاد قیمت بهای مس در بورس فلزات لندن و بورس شانگهای

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

مهندس امیر گفتاری مدیرعامل شرکت پامچال پکن در یادداشتی به تشریح وضعیت بازار مس پرداخته است:

بیش از 2 میلیون نفر مورد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان وجود دارد که از 3 آوریل تاکنون دو برابر شده است.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در جلسه توجیهی کاخ سفید در مورد کروناویروس اظهار داشت: کاخ سفید فردا تشکیل کارگروه اقتصادی و کمیته ای را با محوریت راهنمای نحوه بازگشایی ایالات متحده در هفته های آینده اعلام می دارد.

ایالات متحده (CRFB) گفت، این بیماری همه گیر، باعث کاهش شدید اقتصاد ایالات متحده و مخارج دولت در مقیاس بزرگ شده است که باعث می شود کسری بودجه سال 2020 به چهار برابر نزدیک شود و با رکورد بالایی از 3.8 تریلیون دلار آمریکا، معادل به 18.7 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برابری کند.

1- کنسانتره مس

 معدن مس آنتامینا، بزرگترین معدن مس پرو، حداقل 2 هفته “تعطیلی استراتژیک” را برای کاهش تأثیر  ویروس اعلام کرده است.

2- ضایعات مس

 اختلاف قیمت دیروز 111 یوان به ازای هر تن و شمارش امتیازها 6.6 درصد بود. یکی از منابع اصلی واردات مس از چین و مالزی بار دیگر دستور کنترل اقدامات و تعطیلی را تا 28 آوریل تمدید کرده است. عملیات اجرایی و فعالیت کارخانه ها هنوز محدود است و بهبود صادرات مس به تأخیر می افتد. اخیراً قیمت مس به شدت بالا رفته است و معامله گران و تجار باید سود لازم را برای محموله ها در نظر گرفته باشند و برخی منابع کالایی به بازار سرازیر می شوند اما تأثیر چندانی بر کمبود عرضه بازار نخواهد گذاشت.

3- مس وارداتی

 دیروز، معاملات بازار محدود بود و این مسئله بیشتر به دلیل این بود که LME در روز دوشنبه بسته شد و بازار فاقد راهنمایی قیمت بود. بسیاری از معامله گران جمعه گذشته سهمیه خود را نگه داشتند. در ادامه عرضه مس در خارج از کشور باعث ورود نامشخص آن به بازار شد. با پیش بینی اصلاحات مالیاتی، خریداران همچنان در کوتاه مدت نسبت به قیمت های مقطعی خوش بین هستند و تمایل آنها برای حفظ قیمت ها و عدم تغییر آن است. افت شدید نرخ مقطعی در بازار داخلی، هفته گذشته تأثیر قابل توجهی در بازار خارجی نداشته است. از طرف دیگر، تقاضای خریداران محدود است که عمدتا براساس صورت حساب از پایان آوریل تا آغاز ماه مه بوده است. هم عرضه و هم تقاضا ضعیف هستند و معاملات کلی بازار به بن بست رسیده است.

4- موجودی

 دیروز LME بسته شد. موجودی مس در انبارها براسا آخرین برآوردها با 4065 تن کاهش به 173357 تن رسید.

5- مقطع

 شرق چین: به لحاظ لحظه ای، پرمیوم قیمت های لحظه ای 60 تا 90 یوان به ازای هر تن پیش بینی می شود.

در جنوب چین پرمیوم لحظه ای مس الکترولیتی در Guangdong حدود 100 تا 120 یوان به ازای هر تن در قراردادهای ماهانه اعلام شده است. در بازار لحظه ای ، با وجود این که قیمت مس در سطوح بالایی بازگشایی شد اما بازار تحت تاثیر ادامه روند شدید کاهش موجودی قرار گرفته است و چون عرضه کمتر از تقاضاست لذا پرمیوم اندکی افزایش یافته است.

قیمت مس و پیش بینی مس:

اگرچه قیمت مس همچنان از سوی عرضه حمایت می شود اما قیمت داخلی و خارجی مس متوقف شده است. خبرها حاکی از آن است که معدن مس Antamina پرو به مدت دو هفته کار خود را متوقف کرده است و پیش بینی می شود که قیمت مس همچنان تقویت شود. تخمین زده می شود بهای مس به 5150 تا 5200 دلار در هر تن رسیده و مس شانگهای نیز 41500 تا 42000 یوان به ازای هر تن برسد.

قیمت مس در بورس فلزات لندن LME حدود 130 دلار افزایش یافته اما در بورس شانگهای SMM این رشد فقط 50 یوان بود و این یعنی در یک روز بیش از 120 دلار برای هر تن تفاوت.

درمجموع باید گفت بورس فلزات لندن قیمت های کاذبی دارد و قیمت های ارائه شده در بورس شانگهای واقعی تر است چراکه چین در حال حاضر تنها کشوری است که در حال خروج از بحران کرونا بوده و به ظرفیت حداکثری می رسد.

دیدگاه ها