نمایش نوار ابزار

تحلیلگر ارشد بین‌المللی حوزه سنگ آهن و فولاد: ادامه ممنوعیت صادرات سنگ آهن هماتیت به نفع کشور نیست

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

◀️یک تحلیلگر ارشد بین‌المللی در حوزه سنگ آهن و فولاد معتقد است ادامه ممنوعیت صادرات سنگ آهن هماتیت به چین می‌تواند فروش فولاد ایران به این کشور را نیز با خطرات جدی مواجه کند.

◀️به گزارش اخبار فولاد، کیوان جعفری طهرانی در خصوص وضعیت قیمت سنگ آهن در کشور، می‌گوید: افزایش قیمت سنگ آهن چه در داخل و چه در خارج، ارتباطی با عرضه سنگ آهن از سوی ایران ندارد؛ چراکه ایران در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. کشور ما در دورانی چهارمین صادرکننده سنگ آهن به چین بود اما در حال حاضر در میان ده کشور نخست هم نیست. بزرگان صادرکننده سنگ آهن دنیا به ترتیب استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و هندوستان هستند و پس از آن‌ها کشورهای دیگری مانند مالزی، قزاقستان و … قرار دارند که بعدها به تدریج وارد شدند. ما در سال ۲۰۱۳ با صادرات بالغ بر ۲۱ میلیون تن جایگاه قابل قبولی در این رده‌بندی داشتیم اما هم‌اکنون از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم.

⏺وی ادامه داد: افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی به دلیل افزایش تقاضای فولاد از سوی چین بوده و به همین دلیل هم شاهد این هستیم که صادرات فولاد چین با کاهش مواجه شده تا این کشور بیشتر به عنوان یک مصرف‌کننده شناخته شود.

◀️جعفری طهرانی افزود: در بازار جهانی نیز با وجود افزایش تولید، تقاضای سنگ آهن در چین آنقدر بالاست که ما در بنادر این کشور شاهد کاهش چشمگیر موجودی هستیم، تا جایی که پس از گذشت یک‌سال‌ونیم از شکست سد باطله دوم در برزیل که در اواخر ژانویه ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، قیمت سنگ‌آهن به بالاترین حد خود رسیده است.

◀️تحلیلگر ارشد بین‌المللی در حوزه سنگ آهن و فولاد، ادامه داد: نگرانی که در این زمینه وجود دارد، این است که غول‌های بزرگ تامین سنگ آهن دنیا از جمله استرالیا و برزیل به دلیل استفاده از این موقعیت، عرضه خود را آنقدر افزایش دهند که اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر سال جاری میلادی که حدود یک‌ماه‌ونیم تا دو ماه با آن فاصله داریم، شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.

◀️وی با اشاره به توقف صادرات سنگ آهن در سال ۹۹، عنوان کرد: در حالی که بسیاری توقف صادرات سنگ آهن ایران را به دلیل عوارض صادرات ۲۵ درصدی ارزیابی می‌کنند اما این توقف بیشتر به دلیل صادر نشدن مجوز صادرات است؛ چراکه سال گذشته و با وجود همین مقدار عوارض، صادرات سنگ آهن با تناژ کمتر از گذشته را در کشور داشتیم اما در حال حاضر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزی برای صادرات سنگ آهن اختصاص نمی‌دهند که این موضوع هم شامل سنگ آهن مگنتیت می‌شود، هم سنگ آهن هماتیت.

◀️جعفری طهرانی تصریح کرد: از آنجا که سنگ آهن هماتیت با عیار کمتر از ۵۸ درصد در کشور مصرف داخلی ندارد و حتی مورد استفاده ذوب‌آهن اصفهان هم نیست، جا دارد که دولت اجازه صادرات این محصول را بدهد تا حداقل سهم کوچکی را در بازار سنگ آهن چین حفظ نماییم. اخیرا تنها محموله‌های بسیار محدودی از جمله آگلومره سنگ آهن مرکزی ایران که یک محصول با عیار پایین به حساب می‌آید صادر شده که داستان آن با سنگ آهن و کنسانتره کاملا متفاوت است.

◀️این تحلیلگر حوزه سنگ آهن، معتقد است: در کل، می‌توان گفت که ما می‌توانیم جایگاه خود به عنوان یک شریک تجاری با چین را حفظ کنیم، در صورتی که نیاز داخلی کشور برای فولادسازان تامین شود و دوم، اجازه صادرات سنگ آهن هماتیت با عیار زیر ۵۸ درصد، داده شود.

◀️وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما می‌توانیم با توجه به وضعیتی که در زمینه تقاضای جهانی به وجود آمده، از این فرصت برای ارزآوری بیشتر استفاده کنیم، عنوان کرد: در شرایط اقتصادی موجود، هم کشور و هم معادن به ارز نیاز دارند و ما نباید به طور کامل درهای کشور را روی بازارهای جهانی ببندیم. واقعیتی که باید قبول کنیم این است که چین در زمان تحریم شریک تجاری خوبی برای کشورمان بوده اما در حال حاضر در حال کمرنگ کردن روابط تجاری فی‌مابین در تمامی حوزه‌هاست. اگر خود ما هم بخواهیم به این مساله دامن بزنیم، نه‌تنها در زمینه سنگ آهن که در زمینه خرید فولاد از ایران نیز باید منتظر تجدید نظر این کشور باشیم.
@kjtehrani

دیدگاه ها