نمایش نوار ابزار

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد در گفت و گو با ایراسین: فولاد مبارکه شرایط تحریم را به خوبی مدیریت و مهندسی می کند

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹

دور جدید تحریم‎ها از سوی آمریکا اعمال شد که طی 8 شرکت که بیشتر آنها رابطه تجاری با فولاد مبارکه داشتند تحریم شدند. تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد گفت: تحریم‌های جدید ممکن است در خیلی کوتاه مدت (چند روز) به دلیل جو روانی بوجود آمده، در بازار داخلی تاثیر گذار باشد؛ اما طی این سالها شاهد بودیم که فولاد مبارکه به خوبی شرایط به وجود آمده از تحریم را مدیریت و مهندسی کرده است.

کیوان جعفری طهرانی در گفت و گو با “ایراسین” افزود: به نظر می رسد بیشترین تاثیر از این تحریم‌ها در دور اول اعمال آن بوده است. اکنون با نزدیک شدن به 16 مرداد (6 آگوست) مصادف با دومین سالگرد دور اول تحریم‌های امریکا، همچنین دور دوم تحریم‌ها که در 14 آبان ( 4 نوامبر) اعمال شد، می بینیم صنعت فلزات در این دور از تحریم‌ها مورد هدف قرار گرفتند و در طول 2 سال گذشته این اتفاق به کرات رخ داده است.

وی معتقد است تولیدکنندگان فولاد کشور ثابت کردند با وجود تحریم‌ها که منجر به کاهش مبادلات تجاری می‌شود و عده ای از خریداران نیز از خرید فولاد و محصولات چرخه زنجیره فولاد به دلیل ترس تحریم‌های امریکا عقب نشینی می‌کنند، تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روند فعالیتهای صادرکنندگان ما در ایران داشته است.

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد ادامه داد: فولاد مبارکه اصفهان که بارها مورد تحریم‌های امریکا قرار گرفته، این شرایط را به خوبی مدیریت و مهندسی کرده است و به نظر بنده در کنار افزایش تولید که سایر فولادسازان کشور نیز به دنبال آن بودند، به دنبال بازار جدید رفته است. البته باز هم باید اشاره کرد ممکن است به دلیل جو روانی ایجاد شده برخی از سهامداران این شرکت‌های مورد تحریم ، در داخل کشور احساس خطر کنند؛ اما ظرف چند روز آینده مجددا جو آرام خواهد شد و مردم به این نتیجه خواهند رسید که تحریم‌ها تاثیر صفر یا یک مثل کامپیوتر ندارند. یعنی اینکه به صورت کامل بتوان صادر کرد یا به شکل کلی جلوی صادرات گرفته شود، با اعمال تحریم رخ نخواهد داد.

جعفری طهرانی  ادامه داد: مبحث مهمی که وجود دارد در خصوص مقابله با تحریمها یا «کوپینگ» است. چراکه قرار نیست تحریمها را دور بزنیم بلکه باید با آنها مقابله کنیم. در واقع دورزدن تحریمها یک روش موقتی است به این شکل که ممکن است یک شرکت بتواند با دور زدن تحریم موفق به انجام معامله شود که متاسفانه به علت ایجاد رد معاملاتی، امریکا نیز آن شرکت را شناسایی کرده و هر از گاهی تحریم می کند ؛  اما در روش مقابله با تحریم، تمامی راههایی که ممکن است مورد استفاده امریکا برای ردیابی محصولات و معاملات قرار گیرد را مهندسی می کنیم تا کار حتی الامکان بدون حفظ رکورد و سوابق معاملاتی مشهود انجام شود.

وی در ادامه به یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه صنعتگران قرار گیرد اشاره کرد و گفت: بسیاری از مراجع خارجی اطلاعات را از خود ما از داخل کشور بدست می آورند بنابراین باید تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان در حوزه فولاد به این موضوع توجه داشته باشند و همه اطلاعات را در خصوص دپو و موجودی به مخاطبان داخل کشور ارائه نکنند. البته این کار ممکن است اطمینان خاطر را برای بازار داخل کشور بوجود آورد اما در بازار جهانی به علت تشدید تحریم ها تاثیر معکوس خواهد داشت.

جعفری طهرانی افزود: نباید فراموش کنیم بسیاری از تولیدکنندگان الکترود گرافیتی در جهان به طور 100درصد با واحد بازرگانی واحدهای فولادسازی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباطند. هوشیار باشید، هدف آنها تنها فروش نیست و به دنبال جمع آوری اطلاعات هستند. بنابراین بهتر است که در حوزه فولاد افراد مشخصی مسئول دادن اطلاعات در شبکه های مختلف مجازی داخلی و خارجی و .. باشند. به عنوان مثال “Linkedin” که یک شبکه مجازی مختص بازرگانی است، بسیاری از صنعتگران فولاد کشور در آن عضو هستند و اطلاع رسانی در آن انجام می‌دهند، اما باید توجه داشت عملکرد در این شبکه ها باید به گونه ای باشد که از اطلاعات سو استفاده ای نشود.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد ادامه داد و گفت: در خصوص زغال کک شو نیز که مورد استفاده ذوب آهن اصفهان است، ایران وابسته به واردات است و با وجود تحریم‌ها مسیرهای مختلفی را از استرالیا و چین برای تامین این ماده معدنی طی کرده ایم، اما لازم نیست که همه اطلاعات را عینا منعکس کنیم.

به گفته وی، اگر بتوان روندی را پیگیری کرد که خروج اطلاعات از کشور کنترل شود ، تا حدود زیادی در روند مقابله با تحریم‌های گذشته و امروز که درخصوص صنعت فولاد به ویژه مبارکه اعمال شده ، تاثیر مثبت خواهد داشت. در واقع باید قبول کرد که این تحریمها جو روانی در بازار بین المللی برای برخی خریداران بالقوه به وجود می آورد.

جعفری طهرانی توصیه کرد که تمامی فولاسازان کشور که مشتری خاص خود را دارند نباید سکوت اختیار کنند؛ بلکه می بایستی در ارتباط با مشتریان خود از طرق مختلف این اطمینان خاطر را بدهند که تحریمها نمی تواند تامین و صادرات محصولات را کاملا متوقف کند؛ حتی این تضمین را بدهند که تعهدات فعلی و تامین محصول برای صادرات در آینده پابرجا خواهد ماند. 

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد گفت: نباید فراموش کنیم ما در ایران یک مزیت عمده داریم و آن جایگاه سوق الجیشی کشور و موقعیت مکانی مناسب نسبت به چین است. زیرا با وجود فاصله دریایی حدود 21-22 روزه به این کشور، محصولات فولادی ایران به دلیل کیفیت بالا و داشتن برند در جهان و قیمت مناسب در مقایسه با محصولات هندی که فاصله دریایی کمتری با چین دارند، بیشتر مورد توجه و خواست چینی هاست.

وی درخصوص مناسب بودن قیمت محصولات ایران نیز گفت: تناسب قیمت به شرایط تحریم‌ها برمی‌گردد چرا که امکان مبادله از طریق سیستم بانکی وجود ندارد و باید به صورت نقدی معامله انجام شود، بنابراین صادرکنندگان و فروشندگان ایرانی نیز این شرایط را درک کرده و تخفیفی برای خریدار اعمال میکنند.

جعفری طهرانی با بیان این مطلب در ادامه گفت: در 2 سال گذشته که تحریمها اعمال شد، خریداران نهایی محصولات فولادی کشور معمولا شرکت‌های خصوصی و تجار بودند و دولتی‌های خارجی به دلیل ترس از تحریم های ثانویه به معامله با ایران نپرداختند. از سوی دیگر تجار بخش خصوصی نیز به دنبال سود مناسب بودند و در قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده نیز به این سود رسیدند؛ بنابراین ادامه تحریم‌ها باعث نمی شود که تخفیف بیشتری به خریداران بدهیم.

وی در پایان گفت: امروزه شاهدیم که وضعیت صادارت محصولات فولادی کشور چه در صنایع میانی و پایین دستی قابل قبول بوده و با رشد همراه شده است.

منبع: ایراسین

دیدگاه ها