نمایش نوار ابزار

تجار چینی پیش از افزایش تعرفه ها خریدهای سنگ آهن خود از ایران را کاهش دادند

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

براساس داده های Refinitiv Eikon چین محموله های کمتری از سنگ آهن را از ایران در ماه آگوست و سپتامبر حمل کرده است زیرا عوارضی که قرار است از سوی تهران بر صادرات سنگ آهن وضع گردد تمایل بزرگترین فولادساز جهان را کاهش داده است.
براساس اعلام شبکه تلویزیون دولتی ایران (Press TV) در تاریخ 9 سپتامبر، معاون وزیر صنایع ایران در اوایل ماه جاری اعلام کرد که صادرات کلیه مواد اولیه صنعت فولاد به منظور پاسخگویی به نیاز صنایع داخلی فولاد، مشمول عوارض 25 درصدی می شود.

به گزارش پرس تی وی (Press TV)، این تعرفه شامل محصولات مختلف آهنی ایران ازجمله سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره می باشد و از 23 سپتامبر به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

طبق بررسی های رویترز و براساس داده های بندری و ردیابی کشتی ها، ایران در ماه آگوست 319 هزار و 920 تن سنگ آهن به چین صادر کرد که نسبت به جولای 37.8 درصد و نسبت به آگوست پارسال 23.4 درصد کمتر است.
در سپتامبر نیز تاکنون چین 129 هزار و 534 تن سنگ آهن از ایران حمل کرده است.

یکی از تحلیلگران موسسه Huatai Futures بنام «ژائو یو» گفت: بسیاری از تجار به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، از این کشور سنگ آهن خریداری نمی کنند.

دو تاجر چینی به رویترز گفته اند که آنها تنها می توانند از روش های نقدی یا انتقال تلگرافی (TT) پرداخت داشته باشند زیرا انجام معاملات با ایران از طریق سیستم بانکی بسیار دشوار است.

یک تاجر چینی که سالانه 2 تا 3 میلیون تن سنگ آهن از ایران خریداری می کند نیز به رویترز گفت: مزیت اصلی سنگ آهن ایران ارزان بودن آن است. وی در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها قبل از شروع تعرفه ها خرید را متوقف کرده اند گفت: اگر قیمت های ایران با اعمال تعرفه ها بالا رود چینی ها به طور کامل آنرا با محموله سایر معادن و کشورها جایگزین خواهند کرد.

وی گفت: چون زمان اطلاعیه اعمال تعرفه ها تا وضع آن کوتاه می باشد لذا زمان کافی برای خرید، بارگیری و ترخیص از گمرک وجود ندارد. این تاجر اعلام داشت: در نظر دارد به عنوان جایگزین سنگ آهن ایران، سنگ آهن از آفریقا یا جنوب شرق آسیا وارد نماید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران نسبت به درخواست ها اظهارنظر نمی کنند و پاسخ نمی دهند.
براساس اطلاعات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ایران در سال مالی منتهی به 20 مارس 2019 مجموعا 17 میلیون تن سنگ آهن به بازارهای خارجی ارسال کرده بود. چین بزرگترین بازار مصرف سنگ آهن جهان، حدود 90 درصد صادرات این ماده از ایران را به خود اختصاص داده است. چین در سال 2018 بالغ بر 14.7 میلیون تن سنگ آهن از ایران خریداری کرد. واردات سنگ آهن ایران به چین تنها 1.4 درصد از کل واردات سنگ آهن به ایران کشور بوده است.

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر مستقل صنایع آهن و فولاد گفت: اعمال چنین تعرفه های صادراتی از این ماه خیلی زود بود. وی به رویترز اظهار داشت: بعید می دانم که این میزان سنگ آهن که برای فروش به چین صادر می شد از ابتدا بطور کامل توسط بازار داخلی قابل جذب باشد.

دیدگاه ها