نمایش نوار ابزار

بهترین استراتژی های بقا در شرایط رکود ناشی از کرونا چیست؟

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹

یادداشتی از مائده مزینانی، دانش آموخته مدیریت بازرگانی بین الملل DBA

در شرایطی هستیم که بحران کرونا روز به روز بر شرایط رکود و عدم اطمینان در اقتصاد های جهانی می افزاید ودر حال حاضر هیچ پیش بینی دقیقی از زمان و چگونگی پایان این بحران در دسترس نیست.

کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیاری به ورشگستگی نزدیک شده اند و بحران بیکاری، کمبود نقدینگی و رکود در کنار ریسک سلامتی برخیل کثیری ازمردم جهان سایه افکنده است.

در حالیکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز نتوانستند نسخه نجات بخشی برای حل این بحران بیابند، اقداماتی چون کاهش نرخ بهره، تزریق نقدینگی به بازار، خرید های استراتژیک دولت ها و.. نتوانسته و نمی تواند جایگزین کامل بازار مصرف انبوه جمعیت جهانی باشد.
هم اکنون جهان با پدیده جدیدی به عنوان نبود تقاضا ناشی از ریسک سلامت مواجه است و نه نبود نقدینگی یا حتی کاهش قدرت خرید.

به نظر می رسد تمرکز برشناخت رفتارهای مصرف کنندگان و روانشناسی انسانها وتغییر برای پاسخگویی به نیازها در شرایط جدید راه موفقیت است. درچنین شرایطی بررسی روش های مناسب بکارگیری سرمایه وآمادگی برای بقا در رکود، ضروری به نظر می رسد:

  1. ارزیابی کسب و کار فعلی : کسب و کار شما چقدر از شرایط شیوع کرونا متاثر است و چگونه؟ آیا با کاهش درآمد مواجه اید به چه میزان؟ میزان دارایی ثابت غیر قابل نقدشوندگی شما به چه میزان است؟ رقبای شما چگونه رفتار می کنند؟
    قطعا جواب برای همه یکسان نیست. در حالیکه بسیاری از خدمات نظیر گردشگری، حمل و نقل و خرده فروشی ها با مشکلات حاد و خطر ورشکستگی مواجه اند. برخی کسب و کارهای وابسته به غذا، بهداشت ، دارو و درمان ، آب و برق و خدمات آنلاین در رشد یا ثبات به سر می برند. ارزیابی دقیق این مرحله بسیار مهم خواهد بود.
  2. ادامه کسب و کار با نقدینگی کمتر: کسب و کار شما تا چه میزان توانایی افزایش بستانکاری و ادامه فعالیت بدون درآمد فوری را دارد؟
    ادامه بحران فعلی برای درازمدت دور از انتظار است و شرکت هایی که بتوانند با بحران نقدینگی به ادامه فعالیت بپردازند مورد استقبال خریداران خواهند بود. در شرایطی که به نظر می رسد سال 2020 با افت شدید GDP جهانی ، کاهش درامد و مشکلات نقدینگی دولت ها در راستای مقابله با بحران کرونا مواجه ایم. بسیاری از کسب و کارهای وابسته به منابع دولتی نظیر زیرساختها( جاده ها و فرودگاهها و..) وآموزش (مدارس و..) با مشکل مواجه خواهد بود. در چنین شرایطی فروش اقساطی و افزایش بدهی های بانکی(اخذ وام) می تواند کمک کننده باشد.
  3. بهترین انتخاب برای سرمایه در گردش یا نقدینگی مازاد : آیا به دنبال سرمایه گذاری جدید و انتظار رشد فروش در شرایط کرونا باشیم؟
    معمولا سرمایه گذاری های جدید و حتی افزایش درآمد و فروش در دوران های رکود مورد انتظار نیست اکثر بنگاه ها برای حفظ وضع قبل وفروش بر مشتریان قبلی تمرکز می کنند، تمرکز بر بهره گیری از وفاداری مشتریان ( عقد قراردادهای بلند مدت و با قیمت ثابت )و تامین حداکثری نیازهای آنها با حداقل قیمت و رقابت پذیری و ارائه خدمات بهتر از راه کارهای مورد توجه در دوران های رکود میان مدت است.
    برای اینکار کاهش هزینه های سربار و افزایش رقابت پذیری توصیه می شود اگرچه ارزیابی به هنگام رقبا و شرایط عرضه و تقاضا به ویژه در مورد کالاهای صادراتی ضرورت دارد و سرعت بالای عکس و العمل معمولا فرصت هایی را برای فعالان بازار به همراه خواهد داشت.
    همواره پیش از بروز بحران توصیه می شود تا از تمرکز بر یک بخش بپرهیزید( همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید) اگر به عنوان یک سرمایه گذار پرتفوی خود را داشته اید پس اکنون سر راحت روی بالین می گذارید، اگرنه زمان خوبی است که از تنوع بخشی به منابع درآمدی تان اطمینان حاصل کنید.
  • سرمایه گذاری های کم ریسک در شرایط فعلی را بشناسید و از مشاوران خوب بهره ببرید.فلزات گرانبها نظیر طلا همواره مورد استقبال بوده اند.
  • از مزیت خرید مواد اولیه ارزان بهره ببرید، در شرایط رکود سرمایه گذاری های با نرخ برگشت بالا و دوره بازگشت چند ساله می تواند مناسب باشد. سرمایه گذاری درساخت مسکن ومستغلات و بیمارستان با مواد اولیه ارزان در دوران رکود و بعد بهره برداری و فروش در زمان رونق می تواند مناسب باشد.
  • سرمایه گذاری های زود بازده و متمرکز بر نیازهای مصرفی خانوار(خانگی) ، سلامت و درمان و خدمات آنلاین و الکترونیک در شرایط کرونا می توانند مناسب باشند.قطعا پیش بینی صحیح از فروش و نیاز بازار اهمیت دارد.
    در پایان فراموش نکنیم، وقتی در 11 ژانویه 2020 اولین مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا در چین گزارش شد بسیاری از کشورها و بنگاه های اقتصادی حتی پیش بینی چنین بحران جهانی را هم درفاصله کمتر از 3 ماه نداشتند و اکنون بیش از 166 کشور در جهان شیوع این ویروس را گزارش و از آن متاثر شده اند. تغییرات بسیاری خواهد بود که دور از انتظار ماست و اداره و کنترل آن خارج از قدرت ماست. تمرین کنیم که در شرایط سخت بیشتر از قبل در کنار هم باشیم و با اتحاد و تلاش و توکل بر خداوند عالم بر مشکلات فائق آییم. موفقیت و رونق در کسب و کار شما را آرزو می کنم.
دیدگاه ها